Det finns en nedgrävd gul elslang ned till bryggan med en kabel i, längd 35 m. Kabeln tittar ut vid bryggan men på ovansidan är det bara dragtråden. Jag minns dock att kabeln går hela vägen. Nu vill jag dra upp kabeln en bit, kanske några meter (finns reserv därnere).
Hur får man bäst glid på det? Hälla i matolja uppifrån eller diskmedel?

tommib
Jag tänker att det sitter fast av en anledning som du inte kommer kunna lösa med glid. Är det helt stumt?

Både olja och framför allt diskmedel gör problemet värre på sikt.

Helt stumt vet jag inte för jag vågar inte dra uti helvete. När kabeln har kommit till sin rätta plats kan jag spola rent med vatten.
Frågan är om matoljan gör skada i havet.

Har du någon medhjälpare som matar på i andra änden?
Får du inte loss den så knyt på ett tunt rep i dragtråden och dra ur hela kabeln. Knyt sedan fast kabel i repet och ta ev bilen till hjälp att dra.
Ps
När du fått ur kabeln så använd kabelsmörja och inte nått eget hittepå.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hur länge har röret legat? Finns ju risk att rötter eller stenar har tryckt samman röret.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
tommib
Det var just stenar och rötter jag tänkte på om kabeln sitter stumt. Då får man kanske gräva upp slangen och rätta till problemet. Om slangen är rimligt lagd och man inte öst in jord/sten i den borde kabeln inte fastna av någon annan anledning. En ispropp är väl tänkbar men osannolik så här års i Blekinge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.