63 849 läst ·
299 svar
64k läst
299 svar
Guide för att bygga ett enkelt Sat/TV nätverk
Ska du bara ha Viasat så behöver du aldrig ha mer än en parabol. Quattrohuvud och lämplig multiswitch för att täcka in alla dina boxar.timmelstad skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Cardsplitters kan ej användas för att minska kabeldragningen.
Dessa, och liknande metoder för att dela abonnemang, diskuteras INTE på detta på detta forum!
IT-Snubben, moderator
Dessa, och liknande metoder för att dela abonnemang, diskuteras INTE på detta på detta forum!
IT-Snubben, moderator
Jag måste ha Canal Digital också, krävs det fortfarande bara en parabol då?ThomasLindgren skrev:
Iofs är det väl skitsamma i slutändan, den viktigaste frågan är väl egentligen vad jag ska tänka på inför husbygget, det ingår ingen "mediacentral" eller liknande, så ska man förbereda eller beställa extra kabeldragning, eller kanske räcker det med förberedelse för genomföringar i vissa väggar osv?
Ang SmartWi så förstår jag att det inte får diskuteras pga domstolsutslag och liknande, och jag ska absolut låta bli, vill bara poängtera att det var "trådlösheten" jag var ute efter, inget annat :blushing: (så det var ju synd...)
Nu ska jag försöka tolka detta, så ha lite överseende med mig...:blushing:Nimajneb skrev:
Jag ska alltså (om möjligt) beställa Viasat med vad som populärt kallas "europaparabol" som ju ska vara 90 cm stor, eller ska jag satsa på att beställa allt separat och bara abbonemang från Viasat och CD?
Jag förutsätter att jag kan göra plats på vinden för multiswitchen och sen är det bara att räkna på hur många rum jag vill ha tv till..?
Det borde var så enkelt men...timmelstad skrev:Nu ska jag försöka tolka detta, så ha lite överseende med mig...:blushing:
Jag ska alltså (om möjligt) beställa Viasat med vad som populärt kallas "europaparabol" som ju ska vara 90 cm stor, eller ska jag satsa på att beställa allt separat och bara abbonemang från Viasat och CD?
Jag förutsätter att jag kan göra plats på vinden för multiswitchen och sen är det bara att räkna på hur många rum jag vill ha tv till..?
CD o Viasat kräver egna boxar, mao du behöver dubbla boxar om du vill se allt => dubbla kablar till det rummet, vidare om du ska ha CDs inspelningsbara HD box så har den 2 inbyggda receivers => 2 kablar. Mao ska du i ett rum se ViaSat o CD-PVR box så behövs 3 kablar till det rummet.
Dom LNB som skickas med av CD resp ViaSat är inte Quatro så dom måste ersättas vidare är diskarna oftast för små för 2 LNB.
Bästa tipset är att beställa komplett paket av ViaSat resp CD, då ingår några timmars installationsservice. Köp samtidigt 2 quatro LNB samt MultiSwitchen och ring sedan din anvisade installatör o be honom ta med sig en större disk, inkl fäste och hållare för extra LNB.
Dom 2 överblivna diskarna o LNBna tar du med dig till sommarstugan eller säljer på blocket
Det finns alltså inte andra boxar än deras egna som stöder både Viasat och CD?
Jag har för övrigt kört utan video eller PVR i flera år, jag har absolut inget behov av det, men då vet jag hur jag ska räkna! :wow:
Borde väl vara fullt möjligt att be om kanalisation i form av rör till de olika rum jag ser framför mig ska vara förberedda för tv i samband med bygget, inte sant?
Jag har för övrigt kört utan video eller PVR i flera år, jag har absolut inget behov av det, men då vet jag hur jag ska räkna! :wow:
Borde väl vara fullt möjligt att be om kanalisation i form av rör till de olika rum jag ser framför mig ska vara förberedda för tv i samband med bygget, inte sant?
Dra rör så in i h...e, du behöver åxå för datanätverket parallellt då satmottagarna även behöver denna åtkomst.timmelstad skrev:Det finns alltså inte andra boxar än deras egna som stöder både Viasat och CD?
Har du inte kört PVR eller VOD så testa inte för efter det kan du inte vara utan!
Själva tittar vi kanske max 5-10% live på TV, resten är tidsförskjutet allt från några minuter till någon dag.
Känns så gammalmodigt o stressigt att vara beroende av TV-tablåtider.
Dom flesta tror att PVR är typ VHS eller möjligtvis att se en repris på Zlatas klackspark men det är såååå mycket mer.
Jag är fullt medveten om PVR och dess förträfflighet
Men med risk att framstå som en gammal gubbe så är det barnkanalen, nyheter och sport vi tittar på. Serier och filmer går via min Popcorn-spelare.
Måste sat-mottagarna verkligen ha tråd-access för datatrafik?
Måste sat-mottagarna verkligen ha tråd-access för datatrafik?
I Jkpg hittade jag en handlare som sålde en tallrik 80 cm med två LNB:er för 1000-1100, låter det rimligt, sedan kan man ju byta in de LNB:erna mot quattro modeller, som han sa kostade ca 500 styck, såg dock inte vilket märke det var.Nimajneb skrev:Krien
Multisen har Diseqc inbyggd.
Tallriken är ju relativt billig så ta så stor som det funkar estetiskt. men minimum 80cm, dyr o skicka så kolla med en vanlig radiohandel så tar dom hem en tallrik till dig.
kabeldragningen vågar jag mig inte på att ha synpunkter på.
Lycka till!
EDIT: ett tips beträffande tyskan.. om du använder dig av webläsaren Chrome (Google) så kan du få websidorna översatta on the fly..
Han sa också att man på mindre tallrikar kan använda sig av ett fäste som bara skiljer 3 grader och att det (på små tallrikar) då fungerar bättre, stämmer det?
Men till timmelstad skrev du att det behövdes 90+ tallrik för att ta in båda?
Är det bättre med en rund tallrik än en offset-tallrik?
Storleken på tallrik beror på hur långt norrut man bor samt hur väderokänslig man vill ha TV mottagningen.
Liten tallrik (40-50cm) 2 LNB i mellansverige kommer att leda till störningar i princip vid varje tillfälle med kraftig nederbörd. Ju större desto bättre, själv har jag en LNB på en 90cm tallrik i sydsverige och får störningar 2-3ggr/år.
Liten tallrik (40-50cm) 2 LNB i mellansverige kommer att leda till störningar i princip vid varje tillfälle med kraftig nederbörd. Ju större desto bättre, själv har jag en LNB på en 90cm tallrik i sydsverige och får störningar 2-3ggr/år.
Som kan noteras rör det sig om Stockholm för mig, antar jag ska satsa på 90 då? Hur mycket kan omgivning spela in? Jag har hus på höjd ca 10 meter ovanför mig på min nordöstra sida samt träd och liknande. Mitt hus kommer vara 8,6 m högt själv.
Ur estetisk synpunkt, om jag kan hitta en svart disk borde det vara eftersträvansvärt eftersom jag kommer ha svarta takpannor? Finns det någon nackdel med det, som t ex värmealstring eller dylikt?
Ur estetisk synpunkt, om jag kan hitta en svart disk borde det vara eftersträvansvärt eftersom jag kommer ha svarta takpannor? Finns det någon nackdel med det, som t ex värmealstring eller dylikt?
Parabolen ska du ha åt väster så din granne ska inte spela någon roll.timmelstad skrev:
Multiswitchen de säljer är en Schwaiger 9/8 och quattro-lnb:erna är Televes för ca 500 styckkrien skrev:
Kunde byta in de två lnb:er som ingick till parabolen och få typ 300 för dem, så då blir det 1700 för tallrik + quattro lnb:er, kanske får jag något för den ingående diseqc-switchen som jag inte behöver.
glömde kolla vad det var för märke på parabolen...
Han visste inte priset för schwaigern, men de hade en 5/8 för 1200 (känns dyrt)
1. Är det bra grejor för 1700?
2. Är det rimligt pris/prestanda?
3. Är det bättre att beställa två MTI Highline quattro och försöka få till någon bra deal vad gäller tallriken... ? (att beställa en tallrik från satpro kostar ju ca 1000 inkl frakt)
dvs hur står sig televes-huvuden i prestanda jämfört MTI Highline?
Någon som vet? Sett några tester?
Låter ju bra! :wow:ThomasLindgren skrev:
Men.. nu vet jag inte om jag tänker för mycket, men jag kommer ha valmat tak, pyramidformat, alltså ingen platå eller motsvarande. Och "väster" hamnar då mitt i en kant. Blir det några problem med monteringen då tro?