63 860 läst ·
299 svar
64k läst
299 svar
Guide för att bygga ett enkelt Sat/TV nätverk
Jag är ute efter ett sånt uttag med 2 sat-ingångar. Var hittar jag det i Sverige? Jag ska inte ha ngt annat just nu, så det känns overkill att ta det från Tyskland.ThomasLindgren skrev:Lite osäker nu när jag ska koppla in uttaget med dubbla sat-ingångar. Det finns ju två platser för kablarna, men texten säger ju bara att det är som alla andra uttag, in på en och ut på en, alternativt in på en och motstånd på den andra. Hur ska jag då få dit två kablar? Vad är skruvarna i mitten på uttaget till?
Bilder finns här: http://www.byggahus.se/forum/736185-post42.html
Jag är klar med koppling av mitt första hem nätverk. Det omfattar paralelldragna cat6 och coax i nästan alla rum. Multisen mottar signal från 3 quattro LNB, och vanlig antenn och signal går vidare till uttag. Nu stötter jag på problem. Först kopplade jag till multisen en rum digitalantenn med förstarkare och fick 7 fria kanaller med godkännd signalstyrka. Idag kopplade jag den antenn direkt till en TV med digitalbox och fick hela Boxer-pakettet med bättre signalstyrka.
Är det så att min multis fungerar felaktigt på marksändsidan eller den lilla rumantenn inte får kopplas på så sätt.
Är det så att min multis fungerar felaktigt på marksändsidan eller den lilla rumantenn inte får kopplas på så sätt.
Uvanstående problem är löst. Dock står det fortfarande problem med satelit motagning. Jag hittade ganska snabbt Hotbird som kommer att ligga centralt och signal är ca 90%. Problemet är med Astra och Sirius där jag har kass signal. Jag har lnb paralellt och med ca. samma avstånd från parabplen. Har någon bra tips på justering av multi-LNB?
Jag är faktiskt inte säker på att de siter på rätt avstånd. Finns nån regel för det eller beräkning? Altså jag vet hur många grader är nellan två sateliter men vad blir i mm typ? Och hur man ser avstånd, mellan centrum av LNB eller mellan kanter? Avstånd från parabol borde vara samma antar jag.cheetah1 skrev:
Liv i tråden?
Ska sätta två dreamboxar och fått instruktionen att använda diseqc-switchar, tänkte köra både CD och ViaSat. Skulle förstås vilja ha med den marksända signalen i samma kabel till respektive rum, det finns fn 6 rum som skulle behöva kopplas in, men tänkte som sagt bara ha två boxar, mest för att inte barnen ska slåss. Man kan ju flytta runt dem...
Har ingen parabol sedan tidigare...
Känns som om jag behöver följande?
1 multiswitch av någon modell 9/8, stödjer de diseqc? eller måste det vara någon slags kombinationsmodell?
2 st quattro-LNB:er
6 st bra uttag som splittar upp signalen, så att man kan köra boxer på de ställen utan dreambox
En hel massa kabel och en bra lösning på hur jag ska dra in all kabel på vinden eftersom jag bara har ett VP16-rör in dit...
Men om man bortser från de praktiska problemen kanske jag har tänkte rätt? :S
Ska sätta två dreamboxar och fått instruktionen att använda diseqc-switchar, tänkte köra både CD och ViaSat. Skulle förstås vilja ha med den marksända signalen i samma kabel till respektive rum, det finns fn 6 rum som skulle behöva kopplas in, men tänkte som sagt bara ha två boxar, mest för att inte barnen ska slåss. Man kan ju flytta runt dem...
Har ingen parabol sedan tidigare...
Känns som om jag behöver följande?
1 multiswitch av någon modell 9/8, stödjer de diseqc? eller måste det vara någon slags kombinationsmodell?
2 st quattro-LNB:er
6 st bra uttag som splittar upp signalen, så att man kan köra boxer på de ställen utan dreambox
En hel massa kabel och en bra lösning på hur jag ska dra in all kabel på vinden eftersom jag bara har ett VP16-rör in dit...
Men om man bortser från de praktiska problemen kanske jag har tänkte rätt? :S
Tack nimajneb <-> benjamin?
Hur är det med multiswitch/diseqc, räcker det med multiswitch eller behöver man sätta diseqc-switchar också (på någe vis)?
Sedan kan jag inte ett jota av tyska så när man läser (läs tittar) på de tyska siterna så blir man bara trött, finns det någon bra switch som skulle kunna passa?
Och vägguttag, fast här skulle jag kunna tänka mig något som passar i Elkos kombinationsramar då det bara finns ett vp-rör till de flesta rum där jag tänkte dra tp-kabel i samma rör?
Hur stor tallrik ska man köpa? Och var ska man inte köpa? I Jönköping finns ganska sparsamt med affärer förutom kjell/classe/biltema
Hur är det med multiswitch/diseqc, räcker det med multiswitch eller behöver man sätta diseqc-switchar också (på någe vis)?
Sedan kan jag inte ett jota av tyska så när man läser (läs tittar) på de tyska siterna så blir man bara trött, finns det någon bra switch som skulle kunna passa?
Och vägguttag, fast här skulle jag kunna tänka mig något som passar i Elkos kombinationsramar då det bara finns ett vp-rör till de flesta rum där jag tänkte dra tp-kabel i samma rör?
Hur stor tallrik ska man köpa? Och var ska man inte köpa? I Jönköping finns ganska sparsamt med affärer förutom kjell/classe/biltema
Krien
Multisen har Diseqc inbyggd.
Tallriken är ju relativt billig så ta så stor som det funkar estetiskt. men minimum 80cm, dyr o skicka så kolla med en vanlig radiohandel så tar dom hem en tallrik till dig.
kabeldragningen vågar jag mig inte på att ha synpunkter på.
Lycka till!
EDIT: ett tips beträffande tyskan.. om du använder dig av webläsaren Chrome (Google) så kan du få websidorna översatta on the fly..
Multisen har Diseqc inbyggd.
Tallriken är ju relativt billig så ta så stor som det funkar estetiskt. men minimum 80cm, dyr o skicka så kolla med en vanlig radiohandel så tar dom hem en tallrik till dig.
kabeldragningen vågar jag mig inte på att ha synpunkter på.
Lycka till!
EDIT: ett tips beträffande tyskan.. om du använder dig av webläsaren Chrome (Google) så kan du få websidorna översatta on the fly..
Redigerat:
Tja, google translate fungerar väl sådär, men brukar göra ett hyffsat jobb, så vi får väl se
Hmm undrar om jag kan sätta multiswitchen på vinden, bor i ett 60-talshus med typ 20 cm takisolering så det brukar bli vansinnigt varmt där på sommaren och ganska kallt, dock inte under nollan, men frågan är om det sticker upp över 50 på sommaren, det är ju dessutom ingen större luftcirkulation där förutom självdraget...
Eller kanske man bör dra in det i en klädkammare?
Hmm undrar om jag kan sätta multiswitchen på vinden, bor i ett 60-talshus med typ 20 cm takisolering så det brukar bli vansinnigt varmt där på sommaren och ganska kallt, dock inte under nollan, men frågan är om det sticker upp över 50 på sommaren, det är ju dessutom ingen större luftcirkulation där förutom självdraget...
Eller kanske man bör dra in det i en klädkammare?
Någon som har några negativa erfarenheter av kjells norden-paket?
Problem med att få in båda sateliterna?
Vad betyder "Offsetantenn 72x84 cm" räknas det som större än 80 cm eller mindre?
Några problem att använda två quattro-lnb:er på denna?
Behöver man särskilda fästen för olika typer av lnb:er eller passar de flesta färsten alla lnb:er?
Problem med att få in båda sateliterna?
Vad betyder "Offsetantenn 72x84 cm" räknas det som större än 80 cm eller mindre?
Några problem att använda två quattro-lnb:er på denna?
Behöver man särskilda fästen för olika typer av lnb:er eller passar de flesta färsten alla lnb:er?
Nu vet jag inte om det här är helt fel tråd att ta upp detta i, men jag fastnade för tråden och började läsa då jag ska bygga hus under året.
Idag bor jag i lägenhet med ComHem och har allt utbud jag vill.
I huset är jag "utlämnad" till Boxer alternativt satellit, och spontant så skulle jag föredra Satellit före Boxer då det känns som ett långt mer begränsande alternativ, plus att de inte kan erbjuda hela Viasats fotbollspaket med Premier League (och är det något som någonsin ska hota mitt förhållande så är det väl just mitt kärleksförhållande till Premier League
), och en del andra kanaler.
Jag kan uttyda efter att ha skummat tråden att det behövs dubbla huvuden (dubbla paraboler också?) och en switch för förberedelse så man kan ha boxar på ett flertal ställen m.m.
Min fundering är om en "SmartWi" (Cardsplitter) kan vara en smidig lösning för att komma undan en del kabeldragning och annat?
Idag bor jag i lägenhet med ComHem och har allt utbud jag vill.
I huset är jag "utlämnad" till Boxer alternativt satellit, och spontant så skulle jag föredra Satellit före Boxer då det känns som ett långt mer begränsande alternativ, plus att de inte kan erbjuda hela Viasats fotbollspaket med Premier League (och är det något som någonsin ska hota mitt förhållande så är det väl just mitt kärleksförhållande till Premier League
Jag kan uttyda efter att ha skummat tråden att det behövs dubbla huvuden (dubbla paraboler också?) och en switch för förberedelse så man kan ha boxar på ett flertal ställen m.m.
Min fundering är om en "SmartWi" (Cardsplitter) kan vara en smidig lösning för att komma undan en del kabeldragning och annat?