2 189 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
GU10 Philips Master LED dimmar ej?
Bytte precis ut mina hallogenlampor som sitter infällda i taket i min lägenhet till Philips Master Led.
Min hallogen var Osram 50w och dimmade fint, efter att jag bytt till Master led 4w (ska motsvara 35w hallogen) dimmar det ej. Vad beror detta på? Jag kan se en marginell ljusförändring men det är mer att det flimrar till lite. Annars lyser det bra men det är irriterande att de inte dimmar då de sitter i en lägenhet med 45-50 lampor.
Min hallogen var Osram 50w och dimmade fint, efter att jag bytt till Master led 4w (ska motsvara 35w hallogen) dimmar det ej. Vad beror detta på? Jag kan se en marginell ljusförändring men det är mer att det flimrar till lite. Annars lyser det bra men det är irriterande att de inte dimmar då de sitter i en lägenhet med 45-50 lampor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns tyvärr ingen standard för dimmers, så det är det lotteri vilka dimmers som fungerar med vilka lampor.
Här finns en tabell från Philips där de provat fram vilka dimmers som fungerar i praktiken.
http://www.lighting.philips.com/main/led/Recommended-Dimmer-List-LED-Lamps.pdf
Här finns en tabell från Philips där de provat fram vilka dimmers som fungerar i praktiken.
http://www.lighting.philips.com/main/led/Recommended-Dimmer-List-LED-Lamps.pdf
Kanske kräver dimmern större last. Funkar det att dimma om du byter tillbaka någon eller några av LED-ljuskällorna till halogen? Om det funkar då så kan man sätta in en bottenlast: http://elbutik.se/product.html/eltako-bottenlast?category_id=15687
Vad händer om man skulle råka "tända" lamporna med alla ljuskällor borttagna? Får man problem då? På elbutik.se står det såhär:sulfobus skrev:
Bottenlasten måste konsekvent starta eller driva parallellt med den relaterande lasten och
även stängas av med den. Typiska applikationer: Lysrör, dimmer kretsar och elektroniska
transformatorer. OBS anslut aldrig en bottenlast GLE direkt mellan fas och nolla.
Det händer ingen ting, bottenlasten ska ju kopplas parallellt med lamporna så den vet inte om det finns lampor i skruvade. Och dimmern "vet" inte om det är en bottenlast eller lampa som ger den last som behövs.
Jag tänkte på "OBS anslut aldrig en bottenlast GLE direkt mellan fas och nolla.". Har man inga ljuskällor blir det ju så, om vi nu antar att en dimmer på fullfart motsvara obruten fas.elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det kan ju rimligen inte vara något farligt med det, och den kan ju knappast vara avstämd för att kompensera för fasförskjutning eller övertoner. Men det är kanske illa för elräkningen i det långa loppet.
Klicka här för att svara
