offlarjon
Har en vägglampa (3W GU10j i carporten som funkar någon månad eller två - sedan börjar den flimra rejält för att till slut lysa väldigt svagt. När jag byter ut lampan funkar det klockrent för stunden, men dessa lampor ska ju ha bra mkt längre livstid än bara några månader (har den tänd ca 4-5 timmar/dygn). Under två års tid har jag förbrukat alldeles för många lampor & undrar vad det kan vara som orsakar detta?
Värt att nämna är att det sitter en DIM-01 plejd bakom & själva armaturen är väl skyddad mot t ex regn.
Vägglampa i carport med inbyggd spotlight som lyser upp väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du provat att plocka ut och sätta tillbaka samma lampa? Jag tänker glapp i sockeln.
Är armaturen utsatt för vibrationer?

Armaturen är för trång och tät så det blir för varmt, LED gillar inte värme.
Bekant som är elektriker berättade att de bytt lampor i en hel fabrik som hade så kallade lindustrilampor, alltså en kupa i plåt, de höll bara några månader, blev för varmt uppe i kupan.
De fick ta upp ventilationshål i kupan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Aningen skeptisk till att det är ett överhettningsproblem. 3W är inte mycket, det är ganska luftigt runt lampan, och den verkar sitta på ett dragigt ställe. Om det inte är väldigt tätt då armaturens kåpa / glas är monterat? Är den dimbar?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Aningen skeptisk till att det är ett överhettningsproblem. 3W är inte mycket, det är ganska luftigt runt lampan, och den verkar sitta på ett dragigt ställe. Om det inte är väldigt tätt då armaturens kåpa / glas är monterat? Är den dimbar?
Så kan du inte tänka. 3W kan vara extremt mycket beroende på vad man pratar om. Exempelvis är ett motstånd som klarar 3W en ganska kraftig komponent, de vanligaste klarar max 1/4w. Så beroende på hur lampan är konstruerad så kan det definitivt vara värmeproblem.

Det är enligt min erfarenhet oftast det när LED-lampor med inbyggd driver går sönder. Man kan inte sällan se hur plast runt elektroniken blivit missfärgad av för hög värme.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Har erfarenhet av överhettning men då har det rört sig om 7-10 wattare och inomhus. Skulle inte påstå att ett trewattsmotstånd är någon kraftigare komponent, det har väl ett par kvadratcentimeters yta ungefär. Men ja, om den där armaturen är riktigt sluten och välisolerad och GU10 är väl känd för att ofta ha dålig värmeavledning. Kanske testa en lampa av ett annat fabrikat?

R
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Har erfarenhet av överhettning men då har det rört sig om 7-10 wattare och inomhus. Skulle inte påstå att ett trewattsmotstånd är någon kraftigare komponent, det har väl ett par kvadratcentimeters yta ungefär. Men ja, om den där armaturen är riktigt sluten och välisolerad och GU10 är väl känd för att ofta ha dålig värmeavledning. Kanske testa en lampa av ett annat fabrikat?
Allt är ju relativt. Vad jag menade var att 3W värme är mycket för de flesta komponenter i "vanlig elektronik". En resistor på 3W skulle jag klassa som ett effektmotstånd och ta särskild hänsyn till när det gäller både kylning och påverkan på kringliggande komponenter.

Men min poäng gällde inte just motstånd utan att 3W i många sammanhang inte går att avfärda som en liten effekt. Elektronik inklämd i halsen på en GU10 vill jag påstå är ett sådant sammanhang. Jag har sett missfärgade lampor med den sockeln och de har varit på runt den effekten.

Vissa GU10 verkar ha ett mer "keramiskt" material i den del där elektroniken sitter. Jag gissar att dessa klarar värmeavledningen bättre än de med vanlig plast.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.