D
Har också kollat lite på eBay-larm och efter att ha googlat runt lite så har jag hittat ett märke som heter smanso.
Smanos värkar vara ett nytt holländsk/kinesiskt dotterbolag till chuango (som ni länkade här över) men med prylar på 868 MHz.

Någon som känner till de eller har testat? De verkar ha rätt så mycket prylar inklusive RFID taggar, extra knappsats osv…

http://www.amazon.co.uk/s/ref=sr_pg_1?rh=i%3Aaps%2Ck%3Asmanos&keywords=smanos&ie=UTF8&qid=1438079831

http://www.smanos.com/

Söker mer info.
Hur lång är räckvidden på de trådlösa?
Är ju rätt stor kåk, tot 400kvm om man räknar vind och källare med full takhöjd.

Någon med mer info om dessa larm, eller om det finns andra prisvärda att köpa?
Vad som bör finnas så man inte står där med grisen i säcken?

MVH/

D
Klart det är att köpa grisen i säcken. Det är tillräckligt svårt att få fram information och support som privatkund med vanliga larm så jag hade då inte vågat köpa. Är grejen bara att du vill komma undan så billigt som möjligt eller slippa måndaskostnaden för larm med bevakning? Är det alterantiv två så kan du ju lika gärna köpa ett något som det finns information och hjälp med här på forumet.

Om larmet går när man är hemma mitt i natten så skulle jag bli djä rädd, tjuven har ju övertaget här, vaken påklädd och kanske beväpnad, själv har jag bara ett par trötta ögon och mina kalsonger.
Vi har vårt larm kopplat till falck, jag tycker det känns tryggare att någon utomstående vet att larmet har gått och så har man någon att prata med när man ska gå och leta efter tjuven.
Det är lite sent att själv ringa polisen om man redan träffat tjuvarna!

Jag har ett Matigard Air från kina med en drös fönster och rörelsesensorer, tror det är ca 15st totalt varav hälften PIR och hälften magnet för fönster, dörrar samt 2st fjärrkontroller, den har ett SIM kort i sig så jag får SMS också via nått ab jag betalar 18kr i månaden för + X antal ören per SMS då sensorer trippas men blir ju inte så många sådana förhoppningsvis.

2100kr tror jag det var jag gav för allt.

Oslagbart pris för så många sensorer och larmet passade mina behov då jag inte behöver anslutning till larmtjänst eller oroar mig för blockering av 433mhz eller annat.

Nackdelar :

* Obefintlig support, de förstår inte vad jag skriver och jag förstår inte vad de skriver på sin dåliga Engelska, får dock svar även om värdelösa.
* Dåliga resistiva touchknappar på centralen, tur nog så använder man i princip aldrig centralen utan allt görs via mobilappen eller ansluten till datorn med USB.
* Strulat av och till, startat om sig slumpmässigt och haft problem med SMS funktionen, nya mjukvaror kommer dock relativt regelbundet då modellen fortfarande är aktuell och mycket har fixats.
* Vek inbyggd siren, klart nog för att väcka alla i huset men kanske inte för att göra grannarna medvetna.

Fördelar :

* Snygg larmcentral med tid och temperatur samt stilrena sensorer, visst att man inte ska annonsera med vart man har centralen så den kan bankas sönder men personligen är det en faktor som inte spelar roll för mig och då den inte har några sifferknappar ser den inte ens ut som en larmcentral.
* Knivskarp display, ej riktig LCD dock utan tror mer det är nån variant av metoden t.ex Game&Watch spelen använde för siffrorna på t.ex klockan är verkligen knivskarpa utan ghosting eller nått men som sagt ej "riktig" skärm.
* Stöder externa sirener man kan köpa till vilket är nästa inköp för mig.
* Hyfsat ekosystem med sensorer, sirener, övervakningskameror etc.
* Låg batteri notifiering, får SMS med namnet på enheten som har lågt batteri, tappar ej minnet heller vid bytet, batteri i PIR sensor håller som utlovat ca 7-8 månader varje laddning och nästan dubbla för fönster sensorerna.
* Bra räckvidd, har i förrådet som är anslutet till huset men ändå en bra bit från centralen och den funkar prickfritt precis som alla andra sensorer på båda våningar.
* Inbyggt batteri så klarar nån timma utan ström och får SMS direkt den går över till batteridrift.
* Helt OK iphone/android app, generellt är dessa horribla men denna funkar riktigt bra, kommunicerar med larmcentralen via SMS för varje funktion.
* Windows mjukvara, går att ansluta via USB och konfigurera, lägga till enheter etc den vägen.

• Gilla
Mehran Behbahani
  • Laddar…
Maximum Justice Attack skrev:
Jag har ett Matigard Air från kina med en drös fönster och rörelsesensorer, tror det är ca 15st totalt varav hälften PIR och hälften magnet för fönster, dörrar samt 2st fjärrkontroller, den har ett SIM kort i sig så jag får SMS också via nått ab jag betalar 18kr i månaden för + X antal ören per SMS då sensorer trippas men blir ju inte så många sådana förhoppningsvis.

2100kr tror jag det var jag gav för allt.

Oslagbart pris för så många sensorer och larmet passade mina behov då jag inte behöver anslutning till larmtjänst eller oroar mig för blockering av 433mhz eller annat.

Nackdelar :

* Obefintlig support, de förstår inte vad jag skriver och jag förstår inte vad de skriver på sin dåliga Engelska, får dock svar även om värdelösa.
* Dåliga resistiva touchknappar på centralen, tur nog så använder man i princip aldrig centralen utan allt görs via mobilappen eller ansluten till datorn med USB.
* Strulat av och till, startat om sig slumpmässigt och haft problem med SMS funktionen, nya mjukvaror kommer dock relativt regelbundet då modellen fortfarande är aktuell och mycket har fixats.
* Vek inbyggd siren, klart nog för att väcka alla i huset men kanske inte för att göra grannarna medvetna.

Fördelar :

* Snygg larmcentral med tid och temperatur samt stilrena sensorer, visst att man inte ska annonsera med vart man har centralen så den kan bankas sönder men personligen är det en faktor som inte spelar roll för mig och då den inte har några sifferknappar ser den inte ens ut som en larmcentral.
* Knivskarp display, ej riktig LCD dock utan tror mer det är nån variant av metoden t.ex Game&Watch spelen använde för siffrorna på t.ex klockan är verkligen knivskarpa utan ghosting eller nått men som sagt ej "riktig" skärm.
* Stöder externa sirener man kan köpa till vilket är nästa inköp för mig.
* Hyfsat ekosystem med sensorer, sirener, övervakningskameror etc.
* Låg batteri notifiering, får SMS med namnet på enheten som har lågt batteri, tappar ej minnet heller vid bytet, batteri i PIR sensor håller som utlovat ca 7-8 månader varje laddning och nästan dubbla för fönster sensorerna.
* Bra räckvidd, har i förrådet som är anslutet till huset men ändå en bra bit från centralen och den funkar prickfritt precis som alla andra sensorer på båda våningar.
* Inbyggt batteri så klarar nån timma utan ström och får SMS direkt den går över till batteridrift.
* Helt OK iphone/android app, generellt är dessa horribla men denna funkar riktigt bra, kommunicerar med larmcentralen via SMS för varje funktion.
* Windows mjukvara, går att ansluta via USB och konfigurera, lägga till enheter etc den vägen.

Jag har fråga ängående matigard .Är du nöjd med den ?
Vilken simkort använder du ?Kan rekomendera den eller ?
För att jag tänkte köpa en .
Tack för hand

Mehran Behbahani skrev:
Jag har fråga ängående matigard .Är du nöjd med den ?
Vilken simkort använder du ?Kan rekomendera den eller ?
För att jag tänkte köpa en .
Tack för hand
Det beror på.

Man får heltäckande mängd sensorer för en billig peng och larmet fungerar och bas enheten fular inte ner rummet den hänger i, då vi har ytterligare ett fast trådbundet larm som kom med huset så var Matigard mest som komplettering för oss för att få ut fler sensorer så jag hade lyxen att prioritera sådana saker.

Så i princip, går nån in i någon av mina 15 zoner så börjar det pipa som satan och jag får SMS, mer kräver inte jag av ett larm.

Har man mycket dyrare prylar hemma kanske man oroar sig över att 433mhz är lättare att störa ut för yrkestjuvar eller liknande, men för oss är larmet till 95% för tryggheten när det är kolsvart ute och man ligger och sover att ingen är och stryker runt huset, och då känns det tryggt att veta att jag har sensorer bokstavligen överallt och inte behövde ruinera mig för det.

Abonnemanget finns inte längre men är ett Universal Telecom Prata abonnemang som kostar 18kr/mån + några ören per SMS, det abonnemanget säljs inte längre tror jag och numera kostar deras billigaste det dubbla ungefär 34kr/mån men finns säkert annan operatör med billigare.

• Gilla
Kapten_Haddock och 1 till
  • Laddar…
Låter nånstans som det kan var något för mig tillfälligt iaf.
Men ang simkort,kan man slänga i valfritt kontantkort och bli meddlead eller behövs nått special abbonemang?

MVH/

Det beror på.

Abonnemanget finns inte längre men är ett Universal Telecom Prata abonnemang som kostar 18kr/mån + några ören per SMS, det abonnemanget säljs inte längre tror jag och numera kostar deras billigaste det dubbla ungefär 34kr/mån men finns säkert annan operatör med billigare.

C
Kapten_Haddock skrev:
kan man slänga i valfritt kontantkort och bli meddlead
Absolut, men se upp med alla små mystiska finstilta villkor som att kortet blir inaktivt om det inte används eller laddas inom x antal dagar, eller att sms:en blir väldigt dyra efter x antal dagar. Eller för den delen Halebops "laddningsavgift" som jag själv råkade ut för och varken står med i villkoren eller prislistan eller någon annanstans.

Redigerat:
Fick hem mitt larm igår.
Funkar det så känns det mkt prisvärt. Visst lite plastigt men jag har aldrig stött på ett larm som inte känts så och har tidigare bara varit i kontakt med svensksålda

Men hur justerar man ner så man inte får sms för varenda gång nån larmar eller larmar av?

Sen har ja problem med att få key paden att lira men jag ska kolla lite på hemsidan.

Mvh/

Det beror på.

Man får heltäckande mängd sensorer för en billig peng och larmet fungerar och bas enheten fular inte ner rummet den hänger i, då vi har ytterligare ett fast trådbundet larm som kom med huset så var Matigard mest som komplettering för oss för att få ut fler sensorer så jag hade lyxen att prioritera sådana saker.

Så i princip, går nån in i någon av mina 15 zoner så börjar det pipa som satan och jag får SMS, mer kräver inte jag av ett larm.

Inställningarna på mitt Matigard gjorde jag smidigast via Dinsafe mjukvaran man kunde ladda ner och sen bara kopplade larmet till datorn med USB sladden, där finns inställning för SMS notifiering vid arm / disarm etc.

Om det är specifikt ett Matigard du köpt och du inte hittar Dinsafe programmet så säg till, är på jobbet så kan inte gräva fram länken just nu men vill minnas att google var till föga hjälp när jag sökte så fick länken direkt via deras värdelösa "support".

• Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Fixa gärna länken är du schysst.

MVH/

Inställningarna på mitt Matigard gjorde jag smidigast via Dinsafe mjukvaran man kunde ladda ner och sen bara kopplade larmet till datorn med USB sladden, där finns inställning för SMS notifiering vid arm / disarm etc.

Om det är specifikt ett Matigard du köpt och du inte hittar Dinsafe programmet så säg till, är på jobbet så kan inte gräva fram länken just nu men vill minnas att google var till föga hjälp när jag sökte så fick länken direkt via deras värdelösa "support".

Kapten Haddock: Vilket larm köpte du? Länk?

Fyll på med dina kommentarer allteftersom oxå, jag söker efter ett bra o prisvärt larm som bara den...

Köpte ett matigard air.
Har inte hunnit installera allt ännu men för de 270$ eller vad det var jag gav känns det iaf väldigt bra. Ser bättre ut än de flesta larm jag sett hos larm firmorna oxå.

Men jag återkommer mer mer info asap
Nackdelen är som sagt ovan bristen på support.
Mvh/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.