Vi har köpt några gamla Grythyttan A2 stolar. De är av varianten som tillverkades mellan 1940 och 1953. Jag håller på att byta ut allt trä. Är det någon som vet dimensionerna för armstöden? Eller har en bild av hur de såg ut från början. Det sitter två olika varianter på stolarna jag köpte och ingen av dem ser ut att vara original.

Åsa Lund
Ring Grythyttan!
De berättar gärna har jag förstått

Vi bytte brädor på våra stolar för några år sedan.
För att få rätt avstånd mellan brädorna använde vi oss av Lego Duplo-klossar.

• Gilla
Bönhus
  • Laddar…
Samma sits (no pun intended). Vad blev det för mått? Sits = 50 cm men ryggstöd och armstöd?

P ptk skrev:
Samma sits (no pun intended). Vad blev det för mått? Sits = 50 cm men ryggstöd och armstöd?
55x425mm är mina armstöd och 65x400 är ryggstödet.

• Mätning av röda trälister på en stol med måttbandet som visar 55x425mm och 65x400mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar bredden på ett rött armstöd för en stol på en träterrass.
    Skapa konto
Tack! Men det där måste vara nyare årsmodell, än 1963 eller? Jag tänkte mest på de äldre modellerna före 1963.

P ptk skrev:
Tack! Men det där måste vara nyare årsmodell, än 1963 eller? Jag tänkte mest på de äldre modellerna före 1963.
Det var inte vi som köpte dom nya så jag har inga garantier på åldern men vi har fått höra - 58. Stommen stämmer bra med beskrivningen från Grythyttan också.

• Grythyttan A2 stol från 1936-1963 med grönt fjäderstålstativ och träslats i sits och rygg, sittbredd 50 cm.
    Skapa konto
Åsa Lund
F f_spindel skrev:
55x425mm är mina armstöd och 65x400 är ryggstödet.
Vad är det för tjocklek på de olika bitarna?

Enligt den PDF som finns på Grythyttans hemsida är armstöden urspårade, men om jag förstår texten rätt så har de inte alltid varit det tidigare. Kanske har de gått över till bredare brädor på armstöden men det verkar ju som att smalare funkar galant också :-)

Instruktionsbild för montering av armstöd på stol, detaljbilder och varning för att inte använda skruvdragare.
Skapa konto

Hej!

Har Grythyttan A2 med 45 cm sittbredd. Träet har blivit utbytt av tidigare ägare och är i dåligt skick. Tyvärr gjorde de inte delarna i de korrekta måtten.

Kan någon vänlig ange måtten för de olika delarna till rygg, sits och armstöd? Bredd, längd och tjocklek vore kanon.
Även om någon har radien för cirkeln som ryggdelarna har överst.

Har sökt runt en del på nätet, men hittar inte de exakta måtten. Tacksam för hjälp.

Tack, men det ser främst ut att gälla äldre modellen tom 1963 (50 cm sittbredd), om jag ser rätt.

Någon skrev att bredden sits/ryggstöd på de nyare, 1964- (45 cm sittbredd), är 65 mm och ryggstöden är 400 mm. Men svårt att veta om stämmer. De kan ju vara renoverade.

Jag har mailat Grythyttan och hoppas få info från dem. I så fall delar jag med mig här.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack på förhand!

Fick följande svar från Grythyttan:

Dimensionerna är:

Ryggbräda: 37,5 x 7 x 1,5 cm

Sittbräda: 45 x 7 x 1,5 cm

Armstöd: 37,5 x 5,5 x 2 cm

Rundningen i överkant på ryggbrädan är sådan att det är 13 mm skillnad mellan toppen i mitten och kanterna.

• Gilla
Hazzel och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Superbussigt av dem att dela med sig av alla exakta mått!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.