3 978 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Grym DLNA streamer?
Kör mest ps3 media server, den gör ungefär detsamma, fast jag tycker interfacet är bättre.Bjurran skrev:
Men det är i mottagarändan jag har problem att välja utrustning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja, det kostar ju inte mycket pengar att pröva! 
Ett tips om du köper Raspberry 2model B, är att du investerar i ett SDHC Microsdkort av högsta kvalitet. Är läs och skrivhastigheten för låg segar det. Dessutom lägger kortet av efter ett tag och krashar. Lägg in openelec eller raspbmc så funkar det direkt på uppstart.
Redigerat:
Tack för tipset!Jocke Best skrev:
Japp det blev en Raspberry 2 model B, lika bra att ta den senaste med bättre specar.
Köpte följande minneskort, 8gb var rekommenderat men jag tog ett 16 utifall.
http://www.webhallen.com/se-sv/dato...09-sandisk_microsdhc_mobile_ultra_16gb_48mb-s
Har lite annan fråga men ändå på samma ämne.
Har precis flyttat och i min förra lägenhet hade jag min dator bredvid tvn med en hdmi sladd emellan till förstärkaren där jag kunde använda tvn som en extra förlängning av datorn med att jag spelade upp film (som jag laddat ner Ofc
) och sånt med surround sound, men nu när vi flyttat kommer datorn placerar i ett annat rum på andra sidan lägenheten,
Vill kunna se på bluerayfilmer med surround som jag då har på dator (eller köpa en nas? Och hur ha filerna där) och diverse play hemsidor, har ju en Telia box med HBO på, ps4 med Netflix, men behöver nånting för att lätt se HD filmer och spela musik (kanske då med Spotify connect eller vad det heter)
Har precis flyttat och i min förra lägenhet hade jag min dator bredvid tvn med en hdmi sladd emellan till förstärkaren där jag kunde använda tvn som en extra förlängning av datorn med att jag spelade upp film (som jag laddat ner Ofc
Vill kunna se på bluerayfilmer med surround som jag då har på dator (eller köpa en nas? Och hur ha filerna där) och diverse play hemsidor, har ju en Telia box med HBO på, ps4 med Netflix, men behöver nånting för att lätt se HD filmer och spela musik (kanske då med Spotify connect eller vad det heter)
Jag är inte riktigt med på vilka krav du har, och hur du tänkt streama, men det är ju inga problem att använda de prylarna som det redan tipsats om i tråden. Ska du skaffa en nasdisk gäller det att du har fast nätverkskabel om du ska få bandbredd nog till blu-ray. Annars räcker ju en extern hårddisk i tvbänken.Hojte skrev:Har lite annan fråga men ändå på samma ämne.
Har precis flyttat och i min förra lägenhet hade jag min dator bredvid tvn med en hdmi sladd emellan till förstärkaren där jag kunde använda tvn som en extra förlängning av datorn med att jag spelade upp film (som jag laddat ner Ofc) och sånt med surround sound, men nu när vi flyttat kommer datorn placerar i ett annat rum på andra sidan lägenheten,
Mina krav är ju att kunna se en fullbluray film med ljud som skickar ut till förstärkaren
men då menar du att det går fint med en pipox7 som tidigare länkats, det blir som en egen dator bara i miniformat? så får man ta hem filmerna till en extern som man kopplat till den då.
Ville bara återkoppla och tacka för alla tips.
Spenderade kvällen i går med att installera och konfigurera OpenELEC.
Var lite mixter att få till allt, speciellt att lära sig om rätt scraper till rätt material så den hittade allt.
Men fan så smidigt och flashigt det var när allt fungerade
Nu ska jag bara köpa mig en vettig fjärr eller minitangentbord.
Blir nog en sån här som föreslogs tidigare: http://www.ebay.co.uk/itm/Rechargea...ther_Computing_Networking&hash=item3386074d03
Var lite mixter att få till allt, speciellt att lära sig om rätt scraper till rätt material så den hittade allt.
Blir nog en sån här som föreslogs tidigare: http://www.ebay.co.uk/itm/Rechargea...ther_Computing_Networking&hash=item3386074d03
Blu-ray är alltid en chansning, det beror på vad man menar med Blu-ray. Endast filmfilen eller fullständig meny? Jag garanterar ingenting. En ren image vet jag ej om ditt nätverk klarar okomprimerat. Men som en extern disk ska det säkert gå. Jag har ingen själv men har plöjt en del recensioner. Du får prova och återkomma
det är precis som du skriver en dator i miniformat.
Redigerat:
Kul att det fungerar bra!Snigelfis skrev:Ville bara återkoppla och tacka för alla tips.
Blir nog en sån här som föreslogs tidigare: [länk]
Det tror jag nog inte. En orörd blu-ray ligger på uppåt 30-40 gigabyte m2ts-fil, och om man lägger sin hederligt köpta skiva på datorn och vill streama denna okomprimerad under två timmar så blir det ca 35 Mbit/s. Ett äldre wifi eller segare Pc får möjligen problem. Man får nog räkna med att man behöver ett wireless n eller ac till detta, minst 54 Mbit /s. Dock lugnt via extern disk. Om man däremot komprimerar den till runt 2GB mkv så klarar de flesta wifi tex av detta. Exakt vad hade jag missförstått?Steamboy skrev:
Redigerat:
Du har missförstått ordet "komprimerad". Teknisk sett är båda exakt lika komprimerade. Oftast med exakt samma algoritm. Anledningen till att piratkopian blir mindre beror istället på att den kodats om med lägre bitrate och/eller lägre upplösning, färre bilder per sekund eller mindre färgdjup.Jocke Best skrev:
Visst, det är sant om vi ska märka ord, men rätt ska vara rätt, visste inte jag talade med en ingenjör
Rätta ordet är väl krympt, en slarvig översättning från shrinking, som jag använde.
Samtidigt, du har missförstått ordet piratkopia, när det borde vara privatkopia, åtminstone i Sverige där du har rätt att kopiera din egen egendom.
Samtidigt, du har missförstått ordet piratkopia, när det borde vara privatkopia, åtminstone i Sverige där du har rätt att kopiera din egen egendom.
Redigerat:
Klicka här för att svara