Jag ska anlägga en grusgång, gör man då på samma sätt som om det skulle vara plattor men byter ut sättsanden mot gruset? Om jag ska ha tex halv storgatsten som en sarg hur gör jag då? Ska jag ha sättsand ute i kanterna då....eller utesluter man sättsanden och lägger den direkt på bärlagret? Och fyller sen på med gruset upp till önskad nivå? De sa på brädgårn att just halv storgatsten var svår att lägga, för den varierade så mycket i tjocklek, men det spelar väl inte såstor roll på en sarg!?

M
Glöm inte en fiberduk i botten, så slipper du problemet med att gruset "försvinner" ner i jorden. Exakt vad den kallas vet jag inte, så du får hoppas nån annan svarar eller fråga dig fram..

Du börjar med att gräva bort all matjord till fast botten. Denna grop måste inkludera också ytan under kantstenen. Som magentis redan tipsat täcker du hela bottnen och väggarna med genomsläpplig markduk. Fyll sedan upp med bärmaterial. Vibrera rejält!

Kantsten gjuter man normalt fast med bruk direkt ovanpå bärlagret. Då får man en bastant ram som fångar upp rörelser. Kraven på stabilitet beror på vilken trafik ytan ska tåla. Även om du inte tänker köra bil på ytan tycker jag HALV storgatssten blir i tunnaste laget.

Nej, det går inte alls an att byta sättsand mot gånggrus. Innanför kantsargen sprider du ut stenmjöl. Också denna yta ska du jämna av och vibrera kraftfullt till färdig höjd cirka 30 mm. Ovanpå denna hårdgjorda yta sprider du slutligen ut gånggrusen.

Kratta sedan varje söndagsmorgon, och se ut så glad du kan.

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.