Enkelt och korrekt för dvärgbrytare är att alla typer B, C, D är lika vid överlast dvs då bimetallutlösaren går in. Och vid "kortslutning" dvs då magnetutlösaren verkar kommer skillnaden vid vilken nivå på strömmen den ska lösa momentant (<100 ms) hos de olika typerna. 3-5 * In för B, 5-10 * In för C och 10-20 * In för D. Och In är då strömmen som står märkt på den.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här finns två st från GARO:
[länk]
[länk]

Tack! Precis vad jag behövde! :-)

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Numera vet jag mer.

För att rent generalisera grovt så är en diazed (porslinssäkring) trögare i överströmsområdet och snabbare vid kortslutning.

Men sen har säkringar olika karaktäristik (som jag skrev i inlägget jag citerat).
Och om jag jämför med diazed med gLgG-karaktäristik (som idag verkar vara i princip det enda som rent praktiskt går att få tag på) så är en automat med:
B-karaktäristik snabbare på att lösa för både överström och kortslutning.
En med C-karaktäristik snabbare på att lösa för överström men långsammare för kortslutning.
En med D-karaktäristik långsammare på att lösa för både överström och kortslutning.

Fortfarande lite förenklat skulle jag tro ... ;)
Nej då, flinka har fortfarande sin plats.

Kör min fråga här istället för att starta en ny tråd. Ska upprätta ett gruppförteckningsschema till min normcentral.
Hur gör jag för att kolla vilken ledningsarea jag har till respektive säkring?

/Johan

Öppnar och tittar i centralen, man ser tydligt vilken area det är på trådarna. Det finns ju inte så många att välja på, i alla fall om det handlar om bostäder.

• Gilla
Karlsson_Johan
  • Laddar…
E elmont skrev:
Öppnar och tittar i centralen, man ser tydligt vilken area det är på trådarna. Det finns ju inte så många att välja på, i alla fall om det handlar om bostäder.
Ok, då är det i princip 1,5 eller 2,5 mm som det kan handla om antar jag.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Detta är inte helt enkelt att bedöma på ett foto.

Tänk på att det är koppar som ska bedömas då modern isolering kan vara betydligt slimmare än äldre.

K Karlsson_Johan skrev:
Kör min fråga här istället för att starta en ny tråd. Ska upprätta ett gruppförteckningsschema till min normcentral.
Hur gör jag för att kolla vilken ledningsarea jag har till respektive säkring?

/Johan
10A=1.5mm2
16A=2.5mm2

Arean är inte så viktig, hoppa över den delen.
Viktigare är att veta vilken propp som går vart.

Protte

• Gilla
hsd
  • Laddar…
K Karlsson_Johan skrev:
Ok, då är det i princip 1,5 eller 2,5 mm som det kan handla om antar jag.
OM du inte har en elpanna av något slag, då kan det vara både 4 och 6 mm2

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.