1 598 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Gruppanslutning Telia
Hej,
Vi har beslutat att ansluta till Telia för hela föreningen. Min fråga rör befintliga abonnemang som de boende har, kommer dessa att avslutas per automatik och har någon erfarenhet att det finns några ”straffavgifter” när man lämnar ett pågående bundet avtal?
Vh
Liburn
Vi har beslutat att ansluta till Telia för hela föreningen. Min fråga rör befintliga abonnemang som de boende har, kommer dessa att avslutas per automatik och har någon erfarenhet att det finns några ”straffavgifter” när man lämnar ett pågående bundet avtal?
Vh
Liburn
Jag kanske är otydlig, vi ör 251 boende som idag har enskilda individuella avtal. När vi nu gör gruppanslutning säger telia att de kommer ”slänga ut” alla från vårt fiberskåp vilket sköts per automatik, vi behöver därmed inte göra egna uppsägningar? Eller?J Josth skrev:
Precis som whak skriver. Telia kan inte veta exakt vilka avtal och uppsägningstider som gäller för olika medlemmar utan dessa måste sägas upp av var och en. Annars kommer de att få fortsätta att betala helt i onödan.W whak skrev:
Tänk också på att Telia numera kräver bankID för att få igång deras TV-box och kunna titta på TV. Fortfarande finns det många människor som inte har bankID, t.ex. flyktingar, papperslösa och många gamla människor. Pressa Telia på att redogjöra för hur de som inte har bankID ska kunna titta på TV, helst utan att sitta i timslånga telefonköer till Telia var tredje månad och inse att det behövs en tekniskt ansvarig i föreningen som kan svara på frågor och även handgripligen kan hjälpa vissa av medlemmarna att få igång sina TV-apparater sedan.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Har man inte Bank-Id får man en personlig kod utskickad med brev till den adress personen är folkbokfördJ Josth skrev:Precis som whak skriver. Telia kan inte veta exakt vilka avtal och uppsägningstider som gäller för olika medlemmar utan dessa måste sägas upp av var och en. Annars kommer de att få fortsätta att betala helt i onödan.
Tänk också på att Telia numera kräver bankID för att få igång deras TV-box och kunna titta på TV. Fortfarande finns det många människor som inte har bankID, t.ex. flyktingar, papperslösa och många gamla människor. Pressa Telia på att redogjöra för hur de som inte har bankID ska kunna titta på TV, helst utan att sitta i timslånga telefonköer till Telia var tredje månad och inse att det behövs en tekniskt ansvarig i föreningen som kan svara på frågor och även handgripligen kan hjälpa vissa av medlemmarna att få igång sina TV-apparater sedan.
Testade att försöka en aktivering men ser nu att Telia skriver följande:
Hjälpa anhörig
Om någon anhörig - exempelvis förälder - inte har BankID finns det möjlighet för dig att hjälpa till med ärenden och göra förändringar. För detta krävs en fullmakt som du kan läsa mer om och även ladda ned här. Du kan då sköta dennas ärenden via telefon eller direkt i butik (ej digitalt via Mitt Telia)."
Det är alltså viktigt att det finns någon anhörig som kan få en fullmakt när det saknas bankID. Ser tyvärr en betydande risk att en och annan i föreningen blir utan TV under en tid innan man eventuellt hittat vägar runt detta.
"Jag använder inte BankID
För närvarande erbjuder vi endast inloggning till Mitt Telia via BankID. Detta på grund av risken för bedrägerier och att obehöriga kan komma över lösenord och koder. Och eftersom vi tar din säkerhet på största allvar har vi nu valt att endast tillåta BankID som ett sätt att logga in.Hjälpa anhörig
Om någon anhörig - exempelvis förälder - inte har BankID finns det möjlighet för dig att hjälpa till med ärenden och göra förändringar. För detta krävs en fullmakt som du kan läsa mer om och även ladda ned här. Du kan då sköta dennas ärenden via telefon eller direkt i butik (ej digitalt via Mitt Telia)."
Det är alltså viktigt att det finns någon anhörig som kan få en fullmakt när det saknas bankID. Ser tyvärr en betydande risk att en och annan i föreningen blir utan TV under en tid innan man eventuellt hittat vägar runt detta.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Som jag skrev innan, Telia skickar ut en personlig kod till den folkbokförda adressen. Den kan sedan användas vid kontakt med Telia (inte via Mitt Telia)J Josth skrev:Testade att försöka en aktivering men ser nu att Telia skriver följande:
"Jag använder inte BankID
För närvarande erbjuder vi endast inloggning till Mitt Telia via BankID. Detta på grund av risken för bedrägerier och att obehöriga kan komma över lösenord och koder. Och eftersom vi tar din säkerhet på största allvar har vi nu valt att endast tillåta BankID som ett sätt att logga in.
Hjälpa anhörig
Har många äldre kunder med Telia som har det så.
Vad bra att det fungerar hos dig men när jag läser det Telia faktiskt skriver nu så är det ju stopp för att nya kunder ska kunna få kod!?? Enbart bankID eller fullmakt med anhörigs bankID och via telefonkö eller butik fungerar.
https://www.telia.se/privat/support/info/logga-in-med-bankid-och-eleg-pa-mitt-telia
https://www.telia.se/privat/support/info/logga-in-med-bankid-och-eleg-pa-mitt-telia
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Ja? Som jag skrev så gäller inte personliga koden hos Mitt Telia, utan vid kontakt med kundtjänst.J Josth skrev:
https://www.telia.se/privat/aktuellt/edr/id
Klicka här för att svara