I framunderkant på bilden ovan, ser man två mässingsrör med skruvskallar. Hade jag vetat det, kunde jag borrat två hål i höljet istället och skruvat loss hela eldelen.

Nu har pumpfan ballat ur igen. Står bara och brummar. Det är åtta stift från styrenheten till själva pumpen. Hur mäter jag lindningarna i pumpen för koppla in fas o nolla så att den hoppar igång igen utan varvtalsregleringen?

• Arg
Danne824
  • Laddar…
Hej, har inte svar på detta med lindningarna men det borde ju gå att möta upp! Ser dock på din sista bild vad som verkar vara en eller några mer kondensatorer. En är blå och cylindrisk klart misstänkt brukar svälla i toppen då de ger sig. Troligen är den till för att elektroniken skall få en mer stabil likspänning. Sedan ser det ut att sitta några kantiga grå kondensatorer längst till höger. Skulle om jag höll på med jobbet bytt alla kondensatorer. Mvh Magnus

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M _Magnus L skrev:
Hej, har inte svar på detta med lindningarna men det borde ju gå att möta upp! Ser dock på din sista bild vad som verkar vara en eller några mer kondensatorer. En är blå och cylindrisk klart misstänkt brukar svälla i toppen då de ger sig. Troligen är den till för att elektroniken skall få en mer stabil likspänning. Sedan ser det ut att sitta några kantiga grå kondensatorer längst till höger. Skulle om jag höll på med jobbet bytt alla kondensatorer. Mvh Magnus
Blev felstavvvat (skriver på mobilen) skulle stå MÄTA upp ej MÖTA!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Tackar för svaret.
Provade att ta loss elektroniken och satte tillbaka den igen och då funkade den igen! Lyckan blev dock kortvarig, så gjorde om proceduren och då gick den igen och fortsätter att funka. Fråga. Är det ett tecken på att kondensatorer är kassa eller är det mer sannolikt glappis någonstans?

Intet Intet skrev:
Tackar för svaret.
Provade att ta loss elektroniken och satte tillbaka den igen och då funkade den igen! Lyckan blev dock kortvarig, så gjorde om proceduren och då gick den igen och fortsätter att funka. Fråga. Är det ett tecken på att kondensatorer är kassa eller är det mer sannolikt glappis någonstans?
Den senaste pumpen jag fixade med var ganska nyligen till min bergvärmepump. Där var det motorkondensatorn som gett upp vilket medförde att vridomkopplare för hastighet koxat se bild. Jag byglade denna omkopplare samt bytte kondensator. Du har väl en steglös hastighetsreglering? ? Potensiometer ! Såg en elekrolytkondensator på din bild! Tror jag cylindrisk liten blå på bilden. Men såg även dessa små grå kantiga som troligen hänger samman med hastighetsregleringen. Jag hade bytt alla, totalt pris för alla säkert under 100sek.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Bilder från min cirkulationspump.

• Cirkulationspump med synlig kondensator och kopplingsplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en cirkulationspump med ett elektroniskt kretskort och en röd komponent i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M _Magnus L skrev:
Den senaste pumpen jag fixade med var ganska nyligen till min bergvärmepump. Där var det motorkondensatorn som gett upp vilket medförde att vridomkopplare för hastighet koxat se bild. Jag byglade denna omkopplare samt bytte kondensator. Du har väl en steglös hastighetsreglering? ? Potensiometer ! Såg en elekrolytkondensator på din bild! Tror jag cylindrisk liten blå på bilden. Men såg även dessa små grå kantiga som troligen hänger samman med hastighetsregleringen. Jag hade bytt alla, totalt pris för alla säkert under 100sek.
Den "stora" kondensatorn har jag bytt och då funkade det igen. Till en början med.😀

Hastighetsregleringen är steglös med flödesavkännare samt tre fasta effektlägen.
I normala fall har jag den på det steglösa minimiläget. Det räcker gott. Men ifall jag behöver lufta golvvärmeslingorna behöver jag full patte på pumpen.

Varvtalsregleringen funkar nu inte alls, utan pumpen tuffar på i makligt tempo, vad jag kan höra. Oberoende av hur jag ställer reglerratten.

Fortsätter den att gå, så får det vara tills eldningssäsången är över.

Tack för hjälpen.

Intet Intet skrev:
Den "stora" kondensatorn har jag bytt och då funkade det igen. Till en början med.😀

Hastighetsregleringen är steglös med flödesavkännare samt tre fasta effektlägen.
I normala fall har jag den på det steglösa minimiläget. Det räcker gott. Men ifall jag behöver lufta golvvärmeslingorna behöver jag full patte på pumpen.

Varvtalsregleringen funkar nu inte alls, utan pumpen tuffar på i makligt tempo, vad jag kan höra. Oberoende av hur jag ställer reglerratten.

Fortsätter den att gå, så får det vara tills eldningssäsången är över.

Tack för hjälpen.
Ok och då är det nog inget att bråka med, det är pump med byggmått 180 mm och 1 1/4 tum ( 40 mm ) anslutning, finns nya på B-tema för ca 1300 kr och har steglös fart. Duger gott, det behövs ingen RR för
4000- 5000kr. Se bara till att kopplingsboxen kommer på uppsidan eller på tvären, förbjudenriktning nedåt.
Ändras med att 4 eller 2 skruv lossas och hela drivsidan hålls emot och vrides till läge.

Håller tummarna för att det fungerar. Tror annars på att byta först elektrolytkondensatorn om den ser det minsta uppjäst ut. Annars givetvis helst byta alla även de små grå. Jag hade ju möjligheten att mäta mina komponenter och se vad som gått sönder. Det hjälpte ju mig annars som sagt byt de resterande har du bytt motorkondensatorn som ändå är den dyrare kostar resterande mindre än den (gissar jag). Mvh Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.