För att ta ett exempel ur verkligheten så har min Mamma problem med fukt i källaren.

Pumpen i golvet går förvisso inte 24/7, snarast lite då och då, vilket gör strömförbrukningen i det närmaste försumbar. En omdränering skulle innebära att gräva upp 35 meter stensatt körväg framför huset, att ta bort mogna buskar, riva upp gräsmattan och hela den vackra altanen mm.

Visst är det en rå lösning, och kanske inget man skulle välja vid nybygge i Sverige (dock görs det regelmässigt i USA), men man skall vara försiktig när det gäller att uttala sig om vad som är rätt för andra.

Jo prec därför jag inte vill rekomendera ngn att använda en nödlösning (dålig dessutom) som första alternativ.

Hur det ser ut hos din mor kan jag inte uttala mig om men man behöver sällan riva upp mer än ca 40cm närmast väggen för att få ner en dränering och skulle en mogen buske stå närmare huset än ngn meter så skulle jag definitivt fått bort den fortast möjligt innan den förstör huset med sina rötter och fuktbindning mot fasaden.

Sedan väljer naturligtvis alla själva hur man vill göra i slutänden men jag tycker det blir fel att förespråka ett sämre alternativ i första hand bara.
För du håller väl med om att man oavsett pump eller ej i första hand borde få en riktigt dränering runt huset om möjligt?

mycke_nu skrev:
För att ta ett exempel ur verkligheten så har min Mamma problem med fukt i källaren.

Pumpen i golvet går förvisso inte 24/7, snarast lite då och då, vilket gör strömförbrukningen i det närmaste försumbar. En omdränering skulle innebära att gräva upp 35 meter stensatt körväg framför huset, att ta bort mogna buskar, riva upp gräsmattan och hela den vackra altanen mm.

Visst är det en rå lösning, och kanske inget man skulle välja vid nybygge i Sverige (dock görs det regelmässigt i USA), men man skall vara försiktig när det gäller att uttala sig om vad som är rätt för andra.

H
Du får räkna med c:a 1 meter från väggen. Man måste kunna gå neri i gropen sam att det ska ner kspilärbrytande material runt röret. så 40 cm räcker inte. Det är bara till att dränera och se glad ut. Gjorde det på vårt hus och det blir en avsevärd skillnad. Att hugga upp golvet och slänga ner en pump kan medföra att man skapar större flöde till pumpen och bygger upp vattenådror runt huset. Kan sluta sp illa så att det inte räcker till med en pump. Kan även medföra att du underminerar marken och får sättningar som följd. Tror man räknar c:a 4000:-/meter dränering.

Med pumplösning, vad händer om strömmen skulle försvinna under t.ex. 12 timmar?? Kanske blir akvarium i källaren!

Kan förvisso skilja mycket med markförhållanden och grävdjup men 1meter schaktbredd är sällan nödvändigt om det finns andra saker att ta hänsyn till och det kappilärbrytande behöver inte vara mer än 20cm runt väggarna.
Mga dränerare har en form med distanser mot väggen tom så dom fyller 20cm singel på insidan och befintliga jordmassor på utsidan och sedan bara lyfter upp formen, det viktiga är att vattnet har någonstans att rinna istället för att trycka mot väggen.
Använder man pordrän eller liknande behöver man eg bara 10cm för skivan men det funkar ju inte att gräva :P

Dom priser jag brukar få på dränering ligger oftast på 1500-2000kr meter
Kommer man upp emot 4000 har man antingen en väldigt avancerad dränering med mycket sten, långa transporter osv

hokanp skrev:
Du får räkna med c:a 1 meter från väggen. Man måste kunna gå neri i gropen sam att det ska ner kspilärbrytande material runt röret. så 40 cm räcker inte. Det är bara till att dränera och se glad ut. Gjorde det på vårt hus och det blir en avsevärd skillnad. Att hugga upp golvet och slänga ner en pump kan medföra att man skapar större flöde till pumpen och bygger upp vattenådror runt huset. Kan sluta sp illa så att det inte räcker till med en pump. Kan även medföra att du underminerar marken och får sättningar som följd. Tror man räknar c:a 4000:-/meter dränering.

Med pumplösning, vad händer om strömmen skulle försvinna under t.ex. 12 timmar?? Kanske blir akvarium i källaren!

H
Ska du ha isolering mot huset samt göra det ordentligt så kostar det 4000:-/m. Skatteverkets schablon ligger på 3500:- och de ligger alltid lågt.
Jag har c:a 5 km till grustaget, men det kanske är långt. Har man sedan lera så vill man säker ta bort denna åtminstonde 50 cm från huset.

Tossegubbe skrev:
Viktiga är bara att det finns kappilärbrytande material under huset och att dräneringen ligger rätt, gärna ca 70cm under bottenplattans nivå.
Tossegubbe skrev:
Hur det ser ut hos din mor kan jag inte uttala mig om men man behöver sällan riva upp mer än ca 40cm närmast väggen för att få ner en dränering och skulle en mogen buske stå närmare huset än ngn meter så skulle jag definitivt fått bort den fortast möjligt innan den förstör huset med sina rötter och fuktbindning mot fasaden.
Nu undrar jag hur någon skall lyckas med att gräva 40cm brett runt huset och samtidigt 70cm under bottenplattans nivå utan att riskera en kraftig underminering.

• Gilla
Naturbygget
  • Laddar…
visst är det en källare vi pratar om här ?
det vill säga minst 2 m grävdjup för att komma under plattan .
lutnings förhållande på en schakt på 2m är minst 1/1m det vill säga
för varje meter du gräver neråt blir schakten 1 meter bredare i marknivå +
ca 50 cm i botten för grus och dränrör .Totalt 2,5 m bred schakt .
Ras vinkeln blir ännu viktigare om marken är vatten sjuk.
Man använder ibland ras skydd (träskivor & stag mot väggen ) vilket
krymper schakt bredden men det kräver mer arbete det blir nog billigare
att fixa gäsmattan .Buskarna flyttar du innan och sätter tillbaka när arbetet är klart.

H
Löven4ever skrev:
visst är det en källare vi pratar om här ?
det vill säga minst 2 m grävdjup för att komma under plattan .
lutnings förhållande på en schakt på 2m är minst 1/1m det vill säga
för varje meter du gräver neråt blir schakten 1 meter bredare i marknivå +
ca 50 cm i botten för grus och dränrör .Totalt 2,5 m bred schakt .
Ras vinkeln blir ännu viktigare om marken är vatten sjuk.
Man använder ibland ras skydd (träskivor & stag mot väggen ) vilket
krymper schakt bredden men det kräver mer arbete det blir nog billigare
att fixa gäsmattan .Buskarna flyttar du innan och sätter tillbaka när arbetet är klart.
Håller med. Skulle inte vilja gå i ett 3 meter djupt hål som är 40 cm brett.
Hade själv c:a 1,5 meter men då hade jag lera som inte rörde sig. Där det hade varit grävt tidigare rasade det. Men som du skrev räkna med 2-2,5 meter i markplan för att få 50 - 70 cm vid röret.

...Och dessutom ska ju de uppgrävda jordmassorna få plats vid sidan av också. Räkna alltså med att de närmsta 4-5 metrarna från väggen kommer att behövas för grav + massor.

Visst håller jag med er om det handlar om ostabila massor och ett långvarit öppet schakt men har ni ngn gång sett 6m breda schakt när man lägger ner fjärrvärme tex? (som ofta kan ligga 3m djupt i gatan).
Menade inte att man normalt väljer ett så smalt som 40cm men det går om man till varje pris vill behålla tex stenläggning 1m ifrån huset och förhållandena är ok.
Är det blålera skulle jag inte oroa mig det minsta att kliva ner i ett nygrävt 40cm spår som är 2m djupt fast jag vet inte ens varför jag skulle ner där, kan lika gärna stå ovanför och lägga ner dränröret, vägt av höjden har man ju gjort med lasern på maskinen innan och sedan i med lite grus så det är fixerat och i med dagvattenrören så är det bara att fylla upp med 16-32.

Blir skillnad om man ska arbeta där nere med tex att slipa bort asfalt om man ska ha pordrän men nu pratar jag om en billig standarddränering för att bara få bort fuktproblem.

Har du nga dräneringsjobb du vill ha utförda :P Känner ett helt gäng dränerare som skulle hoppa jämnfota av lycka för att få 4000/m för en standarddränering med 100mm pordrän :D
Då kommer du dessutom knappt att se att dom varit i trädgården efter det är klart för dom sopar tom bort jorden från gräsmttan efter sig.
Deras standardoffert är 2000-2500kr/m med tillägg för anslutning till VA-nät och ev sprängning/spräckning mm

hokanp skrev:
Ska du ha isolering mot huset samt göra det ordentligt så kostar det 4000:-/m. Skatteverkets schablon ligger på 3500:- och de ligger alltid lågt.
Jag har c:a 5 km till grustaget, men det kanske är långt. Har man sedan lera så vill man säker ta bort denna åtminstonde 50 cm från huset.

H
Även om man nu gör en snabbdränering så måste man ju tjära sulan och nedre kanten på väggen. Du nog även vara i gropen då du lägger rören just för att få det i våg. Men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Jag gjorde min dränering på det riktiga sättet med Jackodrän, 50 cm drängsingel mm

Tossegubbe skrev:
Sedan väljer naturligtvis alla själva hur man vill göra i slutänden men jag tycker det blir fel att förespråka ett sämre alternativ i första hand bara.
För du håller väl med om att man oavsett pump eller ej i första hand borde få en riktigt dränering runt huset om möjligt?
Självklart, men man måste göra en ekonomisk och praktisk avvägning också. Min Mamma är 85 och det funkar med pumpen. Ska hon då lägga 100 000 på att riva upp sin vackra trädgård?

Sedan kan TS givietvis ha en helt annan situation.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
En fråga bara. Jag har en Å ca 20meter från huset i källaren har jag en pump som pumpar är den alltså till min drenering? Få man inte pumpa vattnet till de kommunala? Är de böter på de?
Finns ju ingenstanns jag kan pumpa de då jag har en Å med fruktasvärt mycke vatten i

Men ligger vattenytan på ån högre än ditt källargolv menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.