Hej på er,
Jag har satt igång ett projekt i tvättstugan och bilat upp hela golvet för att isolera underifrån. Där hittade jag avloppsstammen och då original betongrör från -58 som bör bytas ut till plast.
Jag såg även en del vatten runt avloppet vilket jag misstänkte var avloppsvatten men ingen doft eller förändring i nivå vid spolning. Så drog slutsatsen att det var grundvatten då huset står på en gammal sjöbotten (för x antal tusen år sedan...)
Sagt och gjort, avloppet krossades och plast sattes in. Kul att bygga lite lego. Enda "joxet" var att matcha betongröret ut från grunden till plast där jag ville skjuta in plaströr så långt det gick för att bygga utifrån när huset dräneras om ca 1 månad. Kunde skjuta in röret ca 80cm med ett fall på ca 8%, och på insidan täppte jag till relativt bra med en övergångsmuff och den lilla skåran som blev med fogskum.
När jag var klar öppnade jag varenda kran bara för att kolla om jag såg något läckage men allt verkade frid och fröjd.
När jag går ut idag så är vattennivån ca 5 cm högre. "Hopp" tänkte jag och satte igång alla kranar igen. Dusch, handfat och diskho stod på fullt fräs i 15 minuter utan att jag kunde se minsta krusning eller höjning av vattennivån. Ingen doft av avlopp. Jag tror det är grundvatten som visar sig då det varit fuktigare ute men inte mer än någon millimeter eller två regn.
Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder