Jag ska måla om en träfasad men först måste jag byta ut viss rötskadad panel (stående). Som jag förstår det ska ändträt oljas och sedan ska panelen helst grundas innan den sätt upp. Enligt Beijer Byggs hemsida ska man grunda även panelens baksida. Stämmer det?

Har ingen aning om man "ska". Själv både grundade jag och målade baksidan ca en halvmeter upp. Läkten målade jag både fram och baksida. Snedsågade även ändträet.

Ok. Anledningen till att jag frågade (vilket jag borde skrivit tidigare) är att jag hört att man inte ska måla baksidan för att träet ska kunna andas.

Jag har kanske tänkt fel. Men läkten tänkte jag att det lättare kan komma in regnvatten bakom samt en bit upp på panelens baksida eftersom panelen oftast blir dålig nertill.

Det skall nog räcka att du oljar en bit upp på träets baksida. Har aldrig hört att man målar på baksidan.

Tack för svaren! Det får räcka med inoljning en bit upp på baksidan.

Jag fick tipset att på brägårn, att om man grundar båda sidorna så kan man spika längre ut på panelbräderna utan att det spricker. Och att grunda en halvmeter nerifrån även på baksidan känns ju bara bra i hjärtat.

Själva panelbrädan ska inte spikas för långt ut då den ändå kan spricka pga av att den torkar. Det är panellocket som sedan klämmer fast och fixerar.
Ställ panelbrädorna i en pyts med impregneringsolja när du sågat till droppnäsan så att nederdelen får suga så mycket olja den behöver innan du klappar upp dem på väggen och sedan oljar vidare beroende av vad den färg du valt använda har för krav. Alla färger kräver inte heller grundfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.