Hej.

Har kommit över en massa gamla växthusglas och tanken är att bygga ett 6-kantigt växthus i stil med ett lusthus. Jag är relativt nybörjare på att snickra, det största jag byggt hittills är väl hönshuset och att man varit med och hjälpt till när släktingar byggt.
Så med andra ord kommer jag att behöva MASSOR av hjälp och input :)
Än så länge är allt bara i planeringsstadiet, storlek, mer exakt utséende, materialval o.s.v. är inte spikat, jag har bara en luddig bild i huvudet ännu om hur det skulle kunna se ut. Det behöver inte bli ett 6-kantigt bygge men det hade varit snyggt :)
Tänkte att om jag börjar med att ta reda på hur grunden behövs göras så kan jag börja räkna därifrån och sen se vad jag har råd med ;)
Marken består av sandig moränmo med måttlig mullhalt (gammal åkermark på försöksgård så markens beskaffenhet är väldokumenterad ;) ), årsmedeltemperaturen ligger normalt mellan 8-10°C och total årsnederbörd i området är normalt omkring 900mm enligt SMHIs databas.
Vi bor i Sjuhärad så det händer att vi får snö men det är bara vissa år som det är någon större mängd och man kanske kan förstärka taket under höst-vinter med någon smart lösning?

Taket är det som blir mest besvärligt med 6 kantigt, men du kan ju titta på detta och deras byggbeskrivning.

https://www.byggmax.se/paviljong-alice-p6809522

För grunden så bör det räcka med 6 betongplintar och att du bygger upp den med tryckimpregnerat. Ska du mest ha den som paviljong så hade jag nog byggt ett trädäck, du kan låta golvet vila på reglar som ligger på betongplattor, med marduk och singel under, det har fungerat fint med en paviljong som jag byggt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.