3 534 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Grundläggning på berg, vad säger byggAMA?
Nu behövs råd då alla säger olika och vi inte har tillgång till ByggAMA. Vår husentreprenör hävdar att för artt anlägga grund på berg krävs 100 cm från berg till färdigt golv. Vilket vår markentreprenör från början tyckte lät mycket, MEN när han nu förstått att det innebär att spränga tycker han det låter rimligt jag tänker han vill tjäna extra pengar?!
Vår KA säger att han inte hört 100 cm till färdigt golv och att det skulle stå i byggAMA, så vad är sant?
KA säger att 30 cm fyllnad räcker och sedan kantbalk på 40 cm. Vi vill ju inte spränga i onödan!
Vår KA säger att han inte hört 100 cm till färdigt golv och att det skulle stå i byggAMA, så vad är sant?
KA säger att 30 cm fyllnad räcker och sedan kantbalk på 40 cm. Vi vill ju inte spränga i onödan!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
AMA står för Allmänna material- och arbetsbeskrivningar och är bara relevant när man vet vilken grundläggningsmetod som skall användas. Att grundlägga på berg är inte helt okomplicerat. Förutsättningarna beror dels på vilken metod som skall användas, dvs platta, plintar eller grundmur, dels på bergets beskaffenhet och lutning. Generellt sett är entreprenörer inte rätt personer att ta råd av, de har svårt att frigöra sig från sina egna intressen. Det är bättre att fråga en projektör, dvs en arkitekt eller en konstruktör.
Tack för svaret uppskattas massa!
Var faktiskt till biblioteket idag och läste anläggnings AMA som jag bara kunde hitta råd ang hur mkt olika fyllnadsmassor av olika klass skulle packas inte en generell regel om 100 cm berg till färdig golvhöjd... Eftersom vi bygger på totalentreprenad har vi bestämt att anvisad markentreprenör som husleverantör rekommenderar får göra jobbet så det inte blir diskussioner i framtiden om garantier osv MEN att om de prompt bara ska ha en höjd som de hänvisar till AMA vill vi se vart det står men som du skriver vill vi isf ha det underbyggt från konstruktören att det krävs.. de tycker säkert jag är as jobbig men jag kan göra roligare saker för 100000kr
Var faktiskt till biblioteket idag och läste anläggnings AMA som jag bara kunde hitta råd ang hur mkt olika fyllnadsmassor av olika klass skulle packas inte en generell regel om 100 cm berg till färdig golvhöjd... Eftersom vi bygger på totalentreprenad har vi bestämt att anvisad markentreprenör som husleverantör rekommenderar får göra jobbet så det inte blir diskussioner i framtiden om garantier osv MEN att om de prompt bara ska ha en höjd som de hänvisar till AMA vill vi se vart det står men som du skriver vill vi isf ha det underbyggt från konstruktören att det krävs.. de tycker säkert jag är as jobbig men jag kan göra roligare saker för 100000kr
Klicka här för att svara