B
Jag planerar en tillbyggnad i ett plan och funderar på hur grundläggningen ska göras. Befintligt hus har källare och tillbyggnaden kommer inte ha det, framförallt pga att det är sluttande berg där tillbyggnaden hamnar.

Jag funderar över om jag ska schakta ur befintliga massor och gjuta en klack runt den nya delen som jag sedan kan mura upp lecablock.

Nackdelen är att det är ganska mycket sprängsten som behöver schaktas bort (kostnad och arbete), samt att det går åt mer material.

Antar att ett alternativ även kan vara att schakta ur lite mindre och gjuta en sula som jag sedan murar direkt på utan att förankra i berget. Eftersom det är relativt nära till berg så antar jag att det också bör bli en stabil grund,

Vad ser ni för för och nackdelar, eller alternativa lösningar? Jag vill helst ha en murad sockel som går att putsa så det smälter in bra med nuvarande grund, och någon form av krypgrund känns som mest rimlig lösning.

• Schematisk illustration av markförhållanden vid berg och byggnad; marknivå, bergkontur och stödstruktur visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av murad struktur med lecablock, gjutning och dubbar för konstruktionsförankring.
    Skapa konto
  • Abstrakt illustration av en murad konstruktion med ojämna linjer och geometriska former.
    Skapa konto
A
alternativ 2 kommer fungera utmärkt, så här gör man hela tiden för mycket större konstruktioner.
Få bara bort eventuell matjord etc.

B
Ja det vore ju skönt om det gick. Har du koll på hur anslutningen mellan befintlig källarvägg och ny krypgrundsmur görs? Ska man ha någon rörelsefog eller gjuta sula mot vägg? Skulle behöva se någon konstuktiomsdetalj så jag förstår

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.