Det är långsam reglering. Garanterat utan D del. Säkerligen även utan I del också. Så jag tror att risken för självsvängning är låg.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Hej,

Har en till fundering. De drog en ny 5G2.5 mellan huset och garaget. Ena fasen är splittad när den kommer in i garaget så den går till laddboxen och 10A säkringen för belysning etc. Är detta korrekt eller finns det risk att jag blåser 10A säkringen när jag använder laddboxen?

/Mikael

Nej, det finns ingen sådan risk. Däremot finns förstås en risk att 10+16 A är för mycket för kabeln, men det har installatören säkert tänkt på.

N norrlanningen skrev:
Hej,

Har en till fundering. De drog en ny 5G2.5 mellan huset och garaget. Ena fasen är splittad när den kommer in i garaget så den går till laddboxen och 10A säkringen för belysning etc. Är detta korrekt eller finns det risk att jag blåser 10A säkringen när jag använder laddboxen?

/Mikael
Laddboxen ligger gissningsvis före 10A säkringen medan belysning och uttag ligger efter. Så just 10A säkringen kan inte lösa av att laddaren går. Men om du verkligen drar 10 A under en längre tid i uttagen samtidigt som laddaren drar 16A så finns risken att 16 A säkringarna som skyddar kabeln till garaget löser.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är långsam reglering. Garanterat utan D del. Säkerligen även utan I del också. Så jag tror att risken för självsvängning är låg.
Problemet i de fallen är nog snarare att man inte kommer åt att ställa de parametrar man skulle önska/behöva för att få till en lyckad funktion med flera oberoende belastningsvakter. Det är ju oftast bara i princip en Schmitt-trigger där man kan sätta frånslagsnivå och hysteres inte ens tidsfördröjning före bortkoppling eller omvänt vid tillkoppling brukar finnas för användaren.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det finns ingen sådan risk. Däremot finns förstås en risk att 10+16 A är för mycket för kabeln, men det har installatören säkert tänkt på.
Det sitter en 16A säkring i huvudcentralen som bryter om lasten blir för stor så det är lungt. Tack för svar!

/Mikael

GK100 GK100 skrev:
Problemet i de fallen är nog snarare att man inte kommer åt att ställa de parametrar man skulle önska/behöva för att få till en lyckad funktion med flera oberoende belastningsvakter. Det är ju oftast bara i princip en Schmitt-trigger där man kan sätta frånslagsnivå och hysteres inte ens tidsfördröjning före bortkoppling eller omvänt vid tillkoppling brukar finnas för användaren.
Man får nog ställa den ena något högre än den andra så att en har prioritet. Annars vet man inte hur effekten fördelas.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man får nog ställa den ena något högre än den andra så att en har prioritet. Annars vet man inte hur effekten fördelas.
Ja jag har satt värmesystemet 2 A under laddboxens inställning. ( 18 A och 20 A) Funkar fin fint och har inte lyckats få det att självsvänga. Men naturligtvis kan olika fabrikat vara olika.
Själv så har jag Nibe och Garo.

Vad betyder "fin fint"? Hur fungerar det över tid? Blir både huset uppvärmt och elbilen laddad, så småningom?

Just detta med att börja prioritera flera olika saker blir såklart rörigt. Och så länge denna prioritering är lätt att ändra när behov finns.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad betyder "fin fint"? Hur fungerar det över tid? Blir både huset uppvärmt och elbilen laddad, så småningom?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja bilen laddar 16 A och värmeanläggningen brukar ligga på 2-4 A så det är bara vid tex tvätt o matlagning som det verkligen begränsar och då under en kortare stund. Dessutom laddar normalt bilen på natten med start 02. Så då blir det sällan så mycket konkurrens om Amperen.

J
Ställer frågan här. Om jag skulle göra en semipermanent (eller flyttbar) installation av en laddbox, företrädelsevis Easee (hos svärföräldrarna, har redan en hemma)...

Vad tror ni att sätta en Easee laddare på trefas CEE handske.

Bakgrund:
Har skaffat en Zoe 40kwh, vill kunna hälsa på svärföräldrarna 18 mil bort (sommar som vinter). Vill inte behöva stanna över natten eller köra som en snigel. "mormorsladdare" laddar ca 1 mil i timmen. 3 fas 10A blir ju 3 ggr så snabbt och ger möjlighet till besök över dagen utan övernattning.

Elcentralen hos dem nära där man kan parkera har ett CEE uttag med 3st 10A diadezed porslinssäkringar. Det är en gammal sommarstuga. Elen från sommarstugan "går vidare" till deras stora hus med modern el om jag förstått saken rätt. Min egen Easee är kopplad efter en vanlig 3-fas dvärg som sitter på en undercentral, den är altså inte kopplad efter någon JFB eller liknande. Jag tänker att detta borde bli samma lika, bara att denna inte skulle bli fast installerad.

Antingen köper jag en "kina" 3-fas laddare med CEE handske för ca 3500. Eller en beg Easee för ungefär samma (när CEE handske är monterad) - ett sista alternativ är att ordna så de monterar en laddbox på min bekostnad men iom grönt rot etc etc tror jag inte det blir billigare och jag tänker att när jag byter bil om 2-3 år så blir det en med större batteri och snabbladdning som gör att jag kan "ta hem" Easee till mig och sätta två Easee hos mig...

Givetvis kan vi stanna över natten varje gång vi hälsar på, men det kan vara värt några kronor att kunna välja bort det. Alternativt tar vi fossilbilen de gånger vi ska hälsa på dem, men 36 mil x 10kr milen så har man efter 2 år betalat igen en laddbox på bara de resorna...

Är en Easee kopplad på CEE handske helt otänkbart funktions och säkerhetsmässigt sett? Eller är det helt OK? Tänker man får montera laddaren på en träskiva eller fasaden och bara plugga in den då vi är där.

Det är nog lika ok idag som igår när du hade en liknande fråga. Svårt att se några problem med det du beskriver.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
GK100 GK100 skrev:
Det är nog lika ok idag som igår när du hade en liknande fråga. Svårt att se några problem med det du beskriver.
Tack, hade missat du svarade här och tänkte att denna tråden kanske befolkades av fler svarssugna forummedlemmar. ;)

• Gilla
JoelOlsson och 1 till
  • Laddar…
Frågan är väl egentligen varför du skulle installera den med CEE? Är det stöldrisk eller viljan att ha den till flera platser. För de flesta (alla bidragsberättigade?) laddboxar går väl att låsa med app eller motsvarande så att inte obehöriga kan använda dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.