F
P ptk skrev:
Det borde väl gå att ladda via solceller även med en Garo laddbox eller?
Zappin går att ställa in så den laddar när det produceras egen el och inte laddar när det köps in el. Det gör nog inte Garo eller?

Det verkar ju dumt att göra. Bättre att sälja elen man producerar på dagen och ladda när elpriset är som lägst på natten. För de allra flesta fall verkar den produkten vara överdesignad.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det verkar ju dumt att göra. Bättre att sälja elen man producerar på dagen och ladda när elpriset är som lägst på natten. För de allra flesta fall verkar den produkten vara överdesignad.
Frågan var om detta bara var förbehållet Zappis laddbox eller om det inte går att lösa även med Garo. Själv har jag samma elpris dygnet runt.

F
Det är absolut ingen självklarhet.

J
Någon som kör ease? Priset känns bra, innehåller jfb-b. Borde borga för en billig totalkostnad. Tycker det verkar vettigt att inte ha fast kabel. Med tibber är den bland de billigaste...

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
P ptk skrev:
Frågan var om detta bara var förbehållet Zappis laddbox eller om det inte går att lösa även med Garo. Själv har jag samma elpris dygnet runt.
Jag har också samma elpris dygnet runt, men mikroproducenter av el trodde jag alltid hade timavläsning och därmed timvarierande pris. Men jag kan ha fel.

Poängen med att konsumera just sin egenproducerade el är jag dock allmänt skeptisk till. Men vill man det av principiella skäl kan jag förstå tjusningen.

J JohanLun skrev:
Någon som kör ease? Priset känns bra, innehåller jfb-b. Borde borga för en billig totalkostnad. Tycker det verkar vettigt att inte ha fast kabel. Med tibber är den bland de billigaste...
Jag kör med Easee och Tibber. Har funkat bra sedan den blev installerad i Januari i år, kvalitén känns bra. Beställde den med en extra kabel som jag har "permanent" installerad, men möjligheten att kunna ta bort kabeln är tilltalande, även om jag inte gjort det någon gång än. :)

• Gilla
Kilskogen
  • Laddar…
Jag har också samma elpris dygnet runt, men mikroproducenter av el trodde jag alltid hade timavläsning och därmed timvarierande pris. Men jag kan ha fel.

Poängen med att konsumera just sin egenproducerade el är jag dock allmänt skeptisk till. Men vill man det av principiella skäl kan jag förstå tjusningen.
Alla har timavläsning på el. Men huruvida priset varierar beror ju på vilket avtal man har.

A
Att konsumera den egenproducerade elen är ju det som är mest ekonomiskt eftersom det kostar mer att köpa en kWh än man får när man säljer en kWh.

Det förutsätter ju däremot att man har möjlighet att ha bilen hemma på laddning under dagtid då elen produceras.

Men är det verkligen inte förmånligare att sälja sin produktion dyrt på dagen och köpa billig nattel till laddningen. Jag förstår att det vid var tid är dyrare att köpa än vad man får om man säljer, men jag trodde att den arbitrageskillnaden var mindre än skillnaden mellan dags- och nattpris.

F
Men är det verkligen inte förmånligare att sälja sin produktion dyrt på dagen och köpa billig nattel till laddningen. Jag förstår att det vid var tid är dyrare att köpa än vad man får om man säljer, men jag trodde att den arbitrageskillnaden var mindre än skillnaden mellan dags- och nattpris.
Det kan vara så men det är ingen självklarhet. Det beror till viss del var man bor med, spotpriset har varierat mer över dygnet i skåne än i norrland den senaste månaden. För en månad sen var spotpriset i Danmark -0,02kr

Under juni månad sålde jag för 39 öre på dagen.
Elbil och den mesta förbrukningen på natten så köpte jag i genomsnitt för 19 öre.
Helgerna brukar jag försöka använda min egen el då spotpriset generellt är lågt på dagen.
I skåne

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur blir det om du räknar in nätpriset?

D Daniel 109 skrev:
Alla har timavläsning på el. Men huruvida priset varierar beror ju på vilket avtal man har.
Nej, så är det inte idag. De flesta har månadsavläsning.

Men med det beslut som fattats skall det bli timavläsning.

Eftersom "någon annan" betalar (abonnenten) var det inget dyrt beslut att fatta.

Det är därför som alla elmätare måste bytas över hela landet, befintlig fjärravläsning göras om för att kommunicera ungefär 750 gånger så mycket data som idag (24 x 30), göra "kostnadsberäkning" ungefär 750 ggr oftare för varje hushåll.

Tanken är att vi konsumenter skall "styra vår användning" så att vi inte lagar mat när vi kommer hem, och så att vi inte kör tvättmaskinen på dagen även om vi är hemma och kan använda tiden då det inte är förbjudet att bullra i hyreshus...

I själva verket tror jag att 95% av hushållen kommer att skita i detta, och fortsätta leva som vanligt, medan de 5% som har det svårast med pengarna kommer att tvingas. Elbilarna laddas redan "på natten" - det är då de är hemma i garaget...

För samtliga blir det givetvis dyrare, nya mätare kostar, ny kommunikation kostar, nya datorer kostar, och faktiskt, energin till att driva datorerna ökar också när man går från en beräkning per månad till 750 st.

Frågan är väl om reformen kommer att gå plus eller minus på energisidan, just därför!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Efter som du i dagsläget kan begära timavläsning utan extra kostnad har alla nätägare som jag känner till installerat mätare som mäter per timme. Man räknade nog med att fler skulle vilja ha timdebitering. Många leverantörer visar ju även din förbrukning timme för timme på nätet.

De nya mätarna ska klara att mäta per kvart, efter som det är på gång att ändra elmarknaden till kortare intervall. De ska även ha en port tillgänglig för konsumenten för mätdata kontinuerligt. Det är de tydligaste skillnaderna. Timmätning finns redan även om det inte var ett formellt kan 2009.

• Gilla
GpunktS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.