Hallå!

Igår kom sambons 30 års present, ett Bruka växthus från skånska byggvaror på 9,9kvm med sockel och kanalplast.

Min fråga är.. Hur gör jag bäst grunden? Sockeln gjuts ju fast i 6 fästpunkter.
Där växthuset hamnar är idag gräs. Vi hade inte tänkt ha plattor i hela växthuset utan mest en gång i mitten för att sedan kunna plantera fritt på sidorna och framtill. Typ odlingsbäddar tror ja det kallas?

Ska jag gräva bort allt gräs och fylla på med jord? För att sedan gräva ut för rören där sockeln ska gjutas fast? Eller hur ska man göra? :O

Gräs vill man definitivt inte ha i växthuset, så all grässvål måste bort.

Vi har också ett växthus på plintar med plattor i en gång i mitten och bäddar vid sidorna. När man gräver i bäddarna så underminerar man plattorna, och luckrar upp jorden på insidan av plintarna. Så plintarna behöver var hyfsat djupa, och det är lämpligt att planera så att gången ligger lägre än bäddarna, minst ca 20 cm.

Då vårt växthus inte har glas utan plast, så är det inte känsligt för tjäle/rörelser. (Glas kan spricka.) Vi bara grävde ca 50 cm djupa hål ner i marken, (efter att 10 cm grässvål var borttagen), gjöt en bottensats, och ställde sedan bara avkapade spirorör i betongen och fyllde med betong, avslutade med att förankra plintjärn. Fyllde sedan tillbaka uppgrävd jord runtom. Det har fungerat i 8-9 år nu.

För små lätta växthus i plast så är plintarnas primära uppgift inte att stödja huset utan att agera draggankare så att det inte blåser bort i höststormarna.

Vet inte hur det är med sockel och dörr, men man vill kunna köra skottkärra och säckakärra in och ut i växthuset obehindrat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.