8 444 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Grundels klimatisolerruta
Har någon här erfarenhet av Grundels klimatisolerruta? Vi har kopplade 2-glasfönster och priset för att sätta in 4 mm energiglas på 22 rutor landar på drygt 52 000 SEK. Är det prisvärt? Nöjda med resultatet när det kommer till energibesparing?
Jag har inget svar men är också nyfiken på Grundels lösningar då helt fönsterbyte inte är ekonomiskt försvarbart för oss.
Ska de sätta energiglaset innanför de 2 glas som sitter där nu? När jag maila dem har de föreslagit denna lösning, men jag har inte fått prisuppgift än.
Frågan är väl om det därefter fortfarande tappas för mycket värme runt och utanför karmen för att det ska vara värt.
Vet du vad helt fönsterbyte skulle kosta för dig? Som jämförelse.
Ska de sätta energiglaset innanför de 2 glas som sitter där nu? När jag maila dem har de föreslagit denna lösning, men jag har inte fått prisuppgift än.
Frågan är väl om det därefter fortfarande tappas för mycket värme runt och utanför karmen för att det ska vara värt.
Vet du vad helt fönsterbyte skulle kosta för dig? Som jämförelse.
Ja, de sätts innanför. Vi vill ha kvar orginalfönsterna (hus från 1943) eftersom de flesta är i gott skick och hör till husets stil. Sen gäller det ju förstås att sätta ordentliga tätningslister osv. En annan anledning, förutom ekonomin och stil, till att vi är intresserade är att man slipper byggingrepp och tiden för att färdigställa är kort. 52 000 SEK är med ROT-avdrag. Jag vet inte vad det skulle kosta om vi skulle sätta in helt nya fönster, men jag räknar med de tredubbla iaf. Minst...
Vi hoppas att det kommer att synas på elräkningen, men man vet ju inte förrän den dimper ner
Vi hoppas att det kommer att synas på elräkningen, men man vet ju inte förrän den dimper ner
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Låter inte som en lysande investering utan att ni får en energiberäkning på vad ni sparar i uppvärmningskostnad. Kanske finns det andra hål att stoppa pengarna i? Har ni en bra värmeanläggning och ventilationsanläggning?P plus skrev:Ja, de sätts innanför. Vi vill ha kvar orginalfönsterna (hus från 1943) eftersom de flesta är i gott skick och hör till husets stil. Sen gäller det ju förstås att sätta ordentliga tätningslister osv. En annan anledning, förutom ekonomin och stil, till att vi är intresserade är att man slipper byggingrepp och tiden för att färdigställa är kort. 52 000 SEK är med ROT-avdrag. Jag vet inte vad det skulle kosta om vi skulle sätta in helt nya fönster, men jag räknar med de tredubbla iaf. Minst...
Vi hoppas att det kommer att synas på elräkningen, men man vet ju inte förrän den dimper ner![]()
Klart att det kommer att synas, frågan är bara hur mycket. Tror det blir svårt för företaget att göra en garanterad energisparberäkning för ett hus. Det är annars det man skulle vilja ha, men det är för många andra faktorer som spelar in. Siffran från Grundels är ”upp till 20%”. Jag tänker mig att bara komfortökningen (uteblivet kallras t ex) skulle spara några procent genom att det skulle kännas OK att sänka någon grad på värmeanläggningen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Lite gammal tråd kanske, men vi sätter in Grundels system just nu i stugan. Så får vi se nästa vinter hur det föll ut: Har i dagsläget tvåglas från 70-talet där det är ett påtagligt kallras.
Är mest kallraset vi vill åt, energibesparing är fröstås också en bra bonus, men i 1a läget provar vi i storstugan bara och lämnar kök/sovrum till senare då vi inte vet om vi skall byta fönster eller inte där ännu (dom är i risigare skick)
Hittade en rapport där dom också sade upp till 20% via simulering (-14% energibehov, -20% medel U-värde)
https://www.ivl.se/publikationer/pu...om-renovering-med-grundels-fonstersystem.html
Är mest kallraset vi vill åt, energibesparing är fröstås också en bra bonus, men i 1a läget provar vi i storstugan bara och lämnar kök/sovrum till senare då vi inte vet om vi skall byta fönster eller inte där ännu (dom är i risigare skick)
Hittade en rapport där dom också sade upp till 20% via simulering (-14% energibehov, -20% medel U-värde)
https://www.ivl.se/publikationer/pu...om-renovering-med-grundels-fonstersystem.html
Hur mycket kostar detta per ruta?klaskarlsson skrev:
Lite gammal tråd kanske, men vi sätter in Grundels system just nu i stugan. Så får vi se nästa vinter hur det föll ut: Har i dagsläget tvåglas från 70-talet där det är ett påtagligt kallras.
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Vi har fortfarande inte bestämt ossklaskarlsson skrev:
[länk]
Såg de på Hem och villamässan här i Stockholm, lät intressant. Någon som har beställt och har erfarenheter?
Vi har inget kallras idag utan tänkte installera det mht att sänka energin. Vet inte om det är en smart approach eller om man ska spara de pengarna för att byta ut till 3 glas istället då vi har 2 glas idag.
Vi har inget kallras idag utan tänkte installera det mht att sänka energin. Vet inte om det är en smart approach eller om man ska spara de pengarna för att byta ut till 3 glas istället då vi har 2 glas idag.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Vi har haft det nu ca 1 år.D Dashio skrev:Såg de på Hem och villamässan här i Stockholm, lät intressant. Någon som har beställt och har erfarenheter?
Dock svårt att mäta på elräkningen, som förutom olika utetemp olika år dessutom innefattar två st laddbara bilar som drar lite olika beroende på användning. Men just kallraset var mycket bättre i vintras än innan dess.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden