2 660 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Grundbotten Älsbyhus
Vi ska bygga ett Älvsbyhus (uteluftsventilerad kryprumsgrund) med leverans i jan-feb. Jag tänkte ordna med grunden i höst och har pratat med grundgrävaren. Han kommer att jämna av grundbotten med sand, men jag har funderat på att antingen isolera grundbotten (vilket skulle höja temperaturen när det är som fuktigast) eller lägga ett 15 cm kapillärbrytande skikt t.ex. singel med plafolie för att minimera risken för uppstigande fukt.
Är det någon som provat detta och kanske också har koll på kostnaderna?
Är det någon som provat detta och kanske också har koll på kostnaderna?
Det ska självklart vara singel och plast. Sand suger upp vatten! Rimligt pris för singel borde vara 3-5 kkr beroende på avstånd till grustag. Att fördela ut singel är knappast dyrare än att fördela ut sand, så grävarens pris borde inte bli högre. Isolering, varför inte? 100 mm cellplast kostar ca 80-100 kr/m2.
Oavsett om du isolerar eller ej ska du ha singel och plastfolie.
Jag vet inte om det gör så stor nytta att isolerar om du inte ska ha en varm grund. Kanske skulle det höja temp något vår/sommar och bidra till mindre fukt.
Makadam/singel 20-30cm är nog inte fel och ett plastfolie ovanpå det. Lämna 5 cm runt om så att fukten som träffar väggarna kan rinna ner marken.
/Jonas
Jag vet inte om det gör så stor nytta att isolerar om du inte ska ha en varm grund. Kanske skulle det höja temp något vår/sommar och bidra till mindre fukt.
Makadam/singel 20-30cm är nog inte fel och ett plastfolie ovanpå det. Lämna 5 cm runt om så att fukten som träffar väggarna kan rinna ner marken.
/Jonas
Klicka här för att svara