Hat en kåk från - 63 där jag håller på och fixar till ett utrymme med murade och putsade väggar.
Väggarna har ett lager tapet direkt på putsen, och på den har tidigare ägare spacklat delvis och sedan målat.
Håller på och ångar bort den tapet som går nu, men där det är spacklat på tapeten går ångmaskinen bet.
Ser att det är några sprickor i putsen (inte breda alls, 1 mm som mest), och tänkte eftersom jag inte får bort all tapet att jag hyr en giraff.
Då borde jag rimligtvis få bort spacklad tapet också?!
Efter giraff måste det putsas vad jag förstår, men måste jag knackar ur sprickorna ändå och fylla i, eller räcker det med finputsningen?
Väggarna har ett lager tapet direkt på putsen, och på den har tidigare ägare spacklat delvis och sedan målat.
Håller på och ångar bort den tapet som går nu, men där det är spacklat på tapeten går ångmaskinen bet.
Ser att det är några sprickor i putsen (inte breda alls, 1 mm som mest), och tänkte eftersom jag inte får bort all tapet att jag hyr en giraff.
Då borde jag rimligtvis få bort spacklad tapet också?!
Efter giraff måste det putsas vad jag förstår, men måste jag knackar ur sprickorna ändå och fylla i, eller räcker det med finputsningen?
Knacka längs sprickorna gör att lyssna efter bomputs, det låter ihåligt. Är det bom så har putsen av en eller annan anledning släppt från underlaget, där bör putsen knackas ner. Är det inte bom så räcker det att karva ur sprickorna ett par millimeter för att säkerställa att ny puts har tillräckligt med yta att fästa vid.
Har konstaterat att det är träullsskivor bakom putsen, för det låter ihåligt var jag än knackar på väggen. En del ställen låter i och för sig lite mer ihåligt än andra, men vet inte om det är bom för det. Inga putssläpp hittills.
Om jag går på med en giraff och tar bort någon mm av putsen, behöver jag knacka upp sprickorna ändå, eller är det bara att finputsa hela väggen?
Om jag går på med en giraff och tar bort någon mm av putsen, behöver jag knacka upp sprickorna ändå, eller är det bara att finputsa hela väggen?
Betongslip med tillhörande stoftavskiljare hyrd.
Tankar efter att kört någon timme.
Dammar gör det inte så mycket, men det sprätter lite puts hela tiden, inget problem än dock.
Vet att jag läst att när man gått på med slipen så måste man finputsa, vete 17 om jag behöver det, slipen avverkar så lite och såå fula märken blir det inte. Ska lägga på lite släpljus senare och kolla.
Är det jätteobra att gå över spik och skruv med slipen?
Måste man få bort ALL gammal färg för att få snyggt resultat när man målar med silikon senare?
Tankar efter att kört någon timme.
Dammar gör det inte så mycket, men det sprätter lite puts hela tiden, inget problem än dock.
Vet att jag läst att när man gått på med slipen så måste man finputsa, vete 17 om jag behöver det, slipen avverkar så lite och såå fula märken blir det inte. Ska lägga på lite släpljus senare och kolla.
Är det jätteobra att gå över spik och skruv med slipen?
Måste man få bort ALL gammal färg för att få snyggt resultat när man målar med silikon senare?
Klicka här för att svara