Hej,
Jag ska bygga en liten mur för att rama in parkeringsplatsen på tomten. Den har alltså ingen bärande funktion. Eller i alla fall inte för bilar, men jag ska fylla med grus mott muren som ska hålla för att man kan kliva på fyllningen i alla fall, men alltså inga bilar.
På högsta stället blir muren drygt 40 cm, sen planar det av mot noll.
Min plan är att gräva en kanske 20 cm djup ränna runt parkeringen där muren ska stå, fiberduk, och sen kross (typ 0-16).
Nu till fråga 1 -kan jag ställa muren direkt på 0-16-lagret, eller måste jag ha sättsand, eller rent utav gjuta en liten sockel/platta?
Fråga 2 är kopplat lite grann till första frågan. Parkeringsplatsen är i våg, men tomten sluttar lite (därför varierar murhöjden från 0 till 40 cm). Jag tänker mig att murens överkant också ska vara i våg, lite högre än parkeringen. Det betyder att jag måste förbereda nivåer i marken, och då i steg om hela stenhöjder (så jag slipper klyva stenarna...). Hur skapar jag bäst dessa nivåskillnader när jag förbereder marken? Alla måste väl stöta på detta moment, men hittar inga instruktioner eller tips kring det.
Tack på förhand för tips!