Håller på hjälpa till i en gammal 60-70-talslägenhet där det sitter massvis med tapeter i alla rum. I två av dom var det bara att dra av en hel vägg med våder i ett drag. Dom hade tapetserat ovanpå strukturturtapet. Nu är den spaltad, men har bubblor i sig överallt.

Jag vet inte riktigt hur man löser detta på bästa sätt. Att gå och öppna bubblorna och spackla över dom eller försöka slipa ner dom och sen bredspackla över allting?

Innan spacklingen ska man i alla fall grunda papperet har jag förstått. Oljegrund verkar vara rekommendationen, men var hittar jag en sån? Har kollat på Beckers och Alcros sajter och det verkar bara finnas vattenbaserade. I alla fall för inomhusbruk.

Grunda med Beckers Binder, den är perfekt för löst sittande tapeter. Den är vattenlöslig så du slipper lukten samt att den torkar på några timmar.

Njaaa, eller så använder du oljebaserad grundfärg iallafall. Binder i all ära, men jag har åkt på bakslag med den.

Njaaa, har till och med satt väv på tapet med den som grund utan problem. Kör alltid binder alt. våtgrund. Tre år sedan jag sist använde alkyden för dessa ändamål. Jag skär upp de blåsor och skarvsläpp jag ser. Grundar och spacklar, får jag en blåsa efter det spacklar jag med 828. Inga problem hittils....

Njaaa, skulle nog inte använt binder till ts väggar ändå. Jag har också satt väv på binder, och visst, den funkar på rätt ställen. Men men, det är ju upp till ts att välja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.