5 275 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Grund friggebod
Är det overkill att göra en platta till en 15 kvm frigga? Underlaget är perfekt, urgrävt och återfyllt med stenkross några dm. Lätt att gräva och ansluta dränering.
Min tanke är dels att få ett lågt insteg, lätt att få in/ut verktyg och maskiner, dels kunna maximera invändig volym dvs högt i tak.
Men är det mycket skrik för lite ull?
Min tanke är dels att få ett lågt insteg, lätt att få in/ut verktyg och maskiner, dels kunna maximera invändig volym dvs högt i tak.
Men är det mycket skrik för lite ull?
Bra ide med betongplatta till friggebod. För mig handlar det lite om vad man har för mål med friggeboden. Är det en friggebod man vill kunna vistas i när det är kallt. Ska den värmas upp eller står den ouppvärmd på vintern.
Vill man ha en betongplatta/platta på mark så tycker jag inte man ska glömma att friggebodar inte har samma laster att hantera som i en normal villa.
Med mindre laster behöver man mindre betong och en handblandare kan räcka och då spar du in på betongbilen.Vid vår tillbyggnad kostade betongbilen ensamt över 10 000. Det är ganska enkelt att fixa med grundelement och cellplast om man nu får hjälp med markarbetet och dränering.
Hittade de här - verkar ha bra grundelement till friggebod tycker jag om man nu väljer att köra med platta på mark principen.
Man kan även köra med plintar om man inte vill ha det så avancerat. Jag tycker det kommer tillbaka på vad du ska använda friggeboden till. Har man vatten och avlopp (jo vi har faktiskt installerat vatten och avlopp i en friggebod d^_^b) så hade jag definitivt försökt isolera den enligt konstens alla regler.
Kör hårt - jag hade kört på med plattan.
Vill man ha en betongplatta/platta på mark så tycker jag inte man ska glömma att friggebodar inte har samma laster att hantera som i en normal villa.
Med mindre laster behöver man mindre betong och en handblandare kan räcka och då spar du in på betongbilen.Vid vår tillbyggnad kostade betongbilen ensamt över 10 000. Det är ganska enkelt att fixa med grundelement och cellplast om man nu får hjälp med markarbetet och dränering.
Hittade de här - verkar ha bra grundelement till friggebod tycker jag om man nu väljer att köra med platta på mark principen.
Man kan även köra med plintar om man inte vill ha det så avancerat. Jag tycker det kommer tillbaka på vad du ska använda friggeboden till. Har man vatten och avlopp (jo vi har faktiskt installerat vatten och avlopp i en friggebod d^_^b) så hade jag definitivt försökt isolera den enligt konstens alla regler.
Kör hårt - jag hade kört på med plattan.
Tusen tack för kommentarerna. Då siktar jag nog på platta. Har en del mtrl kvar från mitt utbygge, känns bättre att nyttja detta till friggan än att sälja på blocket. Tänkte hålla frostfritt, inte så mycket mer. Maskiner, uteverktyg färger o liknande.
Jag brukar resonera som så att grunden är det som är absolut svårast att ändra på i efterhand. Därmed lägger jag gärna lite extra på den på en gång så att jag vet att den räcker till vad jag kan tänkas hitta på på sikt.
Var just därför mitt kallförråd fick en platta med 20 cm isolering när jag byggde det.
Var just därför mitt kallförråd fick en platta med 20 cm isolering när jag byggde det.
Klicka här för att svara