Hur gör man en bra grund för tunnelväxthus med polykarbonat? Vi tänkte lecablock men kan man lägga makadam eller liknande under? Och hur långt utanför för dränering runt om?

Ska det läggas dräneringsrör runt om, eller kan vattnet ledas bort av naturlig dränering?

Vad är det för stomme? (mtrl & dimensioner)

Tunnelväxthus största problem är väl samma som alla andra växthus - risken att blåsa bort. Alltså behövs inte grundläggning i egentlig mening utan mer typ ankare som fäster det till marken.

Oldboy Oldboy skrev:
Ska det läggas dräneringsrör runt om, eller kan vattnet ledas bort av naturlig dränering?

Vad är det för stomme? (mtrl & dimensioner)

Tunnelväxthus största problem är väl samma som alla andra växthus - risken att blåsa bort. Alltså behövs inte grundläggning i egentlig mening utan mer typ ankare som fäster det till marken.[/QUOTE.

Det är ett från Averto. Ett tunnelväxthus. Har inte bestämt dimensionen riktigt än men blir nog 4 x 6meter.
De tycker nog man ska placera på gjuten grund. Jag läste någonstans om sand men kan det verkligen dränera bra? Tänkte slippa för.

Dränering behövs bara om det är ett lågt och/eller sankt ställe där det blir blött länge (= dagar) efter regn. Stående vatten i marken är inte bra om det ska växa växter i marken.

Sand dränerar tillräckligt bra (för ett kallväxthus) under förutsättning att vattnet har någonstans att ta vägen.

Står klart och tydligt att växthuset måste förankras. (Vindstyrkor över 20 m/s måste förväntas över hela landet.) Ett 4x6 m växthus har tre bågar. De är dessas fötter som måste förankras. För min del hade jag nog valt 6 st 70 cm betongplintar. Annars en homogen gjuten och armerad grund. En sådan grund kräver ordentlig markberedning så att den blir tjälfri. Då kan det bli nödvändigt att dränera också.

• Gilla
Spor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.