Byggahus.se

Grund dimension balkar

1k läst  24 svar

1. L
    Medlem Nivå 4
    Har gjort en dålig ritning som kanske ändå förklarar.
    Längst in har jag en yta på 8 x 1 meter som klarar att vara upplag för balk.
    Fram tänkte jag göra en stödmur på 300 mm, att tjänstgöra som upplag för gjutna balkar.
    Dessa skall alltså bära på 9-10 meter.
    De måste gjutas på plats eftersom det är en gränd och svårt att komma till.
    Något prefab är inte möjligt.
    Emellan upplagsytorna finns dåligt återfyllt material som inte kan tjäna som grund, även om det väl finns viss bärighet i detta också. Min tanke är att ett antal stadiga 10 metersbalkar skall vara support och vara upplag sedan för vanliga betongbalkar emellan.
    Huset är bara 50 m2 och en lätt konstruktion i lösvirke.
    Min egentliga fråga är väl
    Hur göra dessa balkar på plats, dimensioner, mängd järn...?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    grund3.jpg

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag trodde huset var färdigt...

Hur har du kommit fram till att det är just platsbyggda betongbalkar du ska använda? Om det inte går att få dit färdiga element, hur får du dit betongen? Har du funderat över någon form av fackverkskonstruktion i stål eller trä som monteras på platsen?

3. L
    Medlem Nivå 4
    Det är Frankrike, mycket pappersexercis, bygglov advokater och djävulstyg
    Betongen tänkte jag, storsäck + sand, cement i säckar. levenas med truck-lyfta upp Det är mindre vikt + tar mindre plats än färdig betongbalk
    Har jag aldrig hört talas om
    mycket tacksam för länk eller dylikt på något sådant.

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag vet att det är i Frankrike. Jag har svarat på dina trådar tidigare. Det blir väldigt komplicerat och arbetsamt. Varje balk ska formsättas och armeras på plats. Blandning och gjutning bör göras med flyt för att få tillräcklig betongkvalitet etc.

Fackverkskonstruktioner är enkelt uttryckt triangelformade delar som förbinds med varandra. Med hjälp av fackverk kan man göra konstruktioner med mycket stor spännvidd. Här kan du läsa mer om fackverk. https://www.traguiden.se/konstrukti...rojektering-av-limtrakonstruktioner/fackverk/

5. L
    Medlem Nivå 4
    Som vanligt stort tack.
    Det var ju inget roligt svar...
    Vet inte riktigt vad göra.
    Allt detta har ju uppkommet i en strävan att minska utgifter.
    Alternativ är kanske att kolla vad det skulle kosta att riva "källaren" och forsla bort
    taket och sedan gräva ut resten (300 m3?). Gjuta nytt golv, väggar och mellanbjälklag.
    Nackdel-kostnaden
    Fördel- jag får en jättekällare på 200 m2, eller om det inte blir för klaustrofobiskt, göra extrabostad där
    och hyra ut . Det ser ju inte bunkeraktigt ut på bild, men verkligheten kan ju bli annan.
    Sonen tror att bara en hobbit skulle kunna bo där.
    Tänkte sätta in förfrågan på Franska Blocket.
    Det är svårt att hitta folk som svarar här, så jag tänkte att får jag svar på annonsen så kan man ju
    tänka sig att dom vill ha jobb.
    caven8.jpg

cave6.jpg

demolir.jpg

6. C
    Medlem · Nivå 8
    Är du helt övertygad om att det ej går att få dit prefabade balkar? Ofta går det att lyfta över andra hus eller liknande.

7. L
    Medlem Nivå 4
    Nej jag är inte HELT övertygad att det inte går med prefab
    Skall kolla detta också
    TACK!

8. J
    Medlem · Nivå 22
    Det är ju en ganska komplicerad situation som kräver kunskap och erfarenhet för att bemästra. Vad som går att lyfta in bör du diskutera med någon som är expert på det området. Iband förvånas man över vad som är möjligt. Om det går att lyfta in något, tycker jag att förspända bjälklagselement kunde vara intressant som lösning. Det går nog att få med spännvidd upp till 10 meter. Fackverksbjälkar som monteras ihop på platsen är en helt realistisk möjlighet, även om det inte är något man kan köpa över disk. Det är ju så ingenjörstrupperna jobbar.

9. L
    Medlem Nivå 4
    Tack
    Får se vad som kan göras.
    Svårigheten här är väl att bedöma vem som är fågel och vem som är fisk.
    Jag pratade med en som röjt tomten.
    Han menade, plana ut, packa, gjuta en platta 15 cm med extra järn.
    På så sätt skulle vikten fördelas på hela ytan.
    Jag vet att han är terasseringsman / grävmaskinist i botten och det betyder så klart att han satt upp murar och dylikt.
    Det är ju utan tvekan det billigaste sättet att göra.
    Dock, man vill ju gärna ha plana golv, även år 2 eller 3.
    Jag tror nog det åtminstone kan vara vettigt att kolla vad det skulle kosta att gräva ut bygga källarvåning.

10. J
    Medlem · Nivå 22
    Utan att ha exakt kunslap om hur marken ser ut tror jag att lösningen att schakta ur och gjuta en isolerad platta på marken är långsiktigt den bästa. Det känns som man bör undvika det dåligt återfyllda materialet. Med uppnurade grundmurar och sedan lätta konstruktioner kan säkert den senare delen av bygget gå ganska enkelt. En alternativ bjälklagsvariant är att använda så kallade lättbalkar, typ masonitbalkar. De kan fås med spännvidder över 10 meter och är inte tyngre än att två man kan bära en balk.

11. L
    Medlem Nivå 4
    Tack Justus.
    Problemet är, hur långt ner går det dåligt återfyllda materialet?
    Jag har nu gett en grävare jobbet att gräva runt lite för att få en bättre uppfattning om underlaget.
    Hoppas jag vet lite mera efter det.
    Jag vet ju inte men det kan ju vara så illa att den källare/cave som nu finns i marknivå och upptar halva tomten kan ha gått betydligt längre in.
    Då är ju återfyllnadsmaterialet flera meter djupt.
    Frågan är hur dåligt underlag man kan ha för en platta på mark, då ju en platta fördelar trycket över hela ytan?
    Om platta... frigolit i botten och gjutning ovanpå eller gjutning frigolit gjutning?

12. L
    Medlem Nivå 4
    Masonitbalkar.. som golvbjälklag då? ställa väggar på golv sedan?

13. J
    Medlem · Nivå 22
    När platta på mark blev populär som grundläggningsform på 60-talet var det ju bl.a. för att den möjliggjorde grundläggning på mark som man inte vågade använda tidigare utan pålning. Det kallades ibland för båtgrund. Det är framför allt kantbalken som tar upp lasterna och fördelar ut dem. Jag har svårt att tänka mig att man inte skulle kunna använda metoden där du befinner dig. Det bästa är att kolla med en fransk konstruktör först. Isoleringen ska helst ligga under betongen, även i Frankrike.

Jag försöker vara kreativ. Masonitbalkar är absolut inget dåligt alternativ för bjälklag över en källare. Och väldigt lätta att bära. Men väljer man en sådan lätt konstruktion måste man sedan fortsätta på den vägen.

14. L
    Medlem Nivå 4
    Justus. du är inte bara kreativ... 6000 inlägg gör dig till en grundpelare i detta forum.
    En rejäl betong-dito, inte masonit :D
    Jag hoppas du får de tack och uppskattning du förtjänar.
    Eftersom jag ville ha liten uppfattning om vad det skulle kosta att frakta bort 200 m3,
    vilket ju också var ett alternativ, så satte jag in en annons på "blocket".
    Jag har ju tyckt att murarna här, varit väldigt slöa på att svara.
    Jag tänkte då att en annons kanske skulle kunna ge något svar.
    Det visade sig vara ett misstag,. Jag fick ta bort annonsen efter 2 timmar.
    Jag blev fullständigt nerringd.
    Jag fick lite ungefärliga priser.
    Dom vill ha mellan sek 130.000 och sek 160.000 för att frakta bort.
    Lägger man sedan till stödväggar och nytt betongbjälklag...
    Ja 300.000 kostar det ju minst.
    Det är ju bra med plats och en stor källare hade ju varit bra.
    Hela grundidén är ju dock miniboende och låga kostnader, så att pensionen
    kan räcka till en flaska vin också.
    Platta på mark låter vettigast.
    Masonitbalk...Problemet där blir att dom måste sticka ut 10 meter för att få upplag,
    men bara 6 meter behövs som husgrund.
    De andra 4 metrarna befinner sig utomhus, och då är ju betong mera lämpligt.

15. J
    Medlem · Nivå 22
    Tack för vänliga ord. Du är verkligen en handlingens man. Jag tror att det är värt pengarna att få bort det lösa materialet. Särskilt på en så begränsad tomt. De sista två meningarna i ditt inlägg förstår jag inte riktigt. Kan du förklara det lite tydligare?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: