Jag vet att polaren fick dålig lukt på toan å då var det någon som hade öppnat ytterst lite en surströmmingsburk å lagt i cisternen, så varje gång man spola å det blev tomt i cistern”ryggstödet” kom en lagom härlig doft.. som dom märkte först nästa gång man skulle in på toan. Han var måttligt road när han hitta det,

• Haha
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Matzeball
Kanske det finns en sån där parfym-stång i röret man drar upp för att spola. Dålig parfym förstås men en ide i alla fall.

Bakterier ev alger som sitter i toalettens vattenlås skulle kunna kontaminera det ”nya” vattnet om det får stå ett tag efter en spolning.
En rejäl klorin-behandling och sen borsta så långt in det går i kröken mha en böjbar flaskborste eller liknande.
Sådär kan det se ut i toan på vår sommarstuga när den inte använts på ett tag...

Vi hade i princip exakt samma problem. Det visade sig att det var ordentliga avlagringar i kröken på toaletten.

Toalettborste har använts extremt regelbundet, men på den tiden använde vi inte Tomik eller WC-Duck, just för att toaletten var så ren och fin tack vare toalettborstandet.

Körde i Tomik och kokhett vatten och lät stå över natten. Upprepade detta flera gånger. Det lossnade stora schok av avlagringar.

Nu är både lukt och grumligt vatten ett minne blott!

Kör lite WC-duck några gånger om året och låter den verka så länge som möjligt. Verkar motverka uppbyggnad av avlagringar bra!

Matzeball
Spola kröken alltså och rensa magen.:D

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Matzeball Matzeball skrev:
Spola kröken alltså och rensa magen.:D
Men i omvänd ordning.

• Gilla
str2der
  • Laddar…
MultiMan
S str2der skrev:
Vi hade i princip exakt samma problem. Det visade sig att det var ordentliga avlagringar i kröken på toaletten.

Toalettborste har använts extremt regelbundet, men på den tiden använde vi inte Tomik eller WC-Duck, just för att toaletten var så ren och fin tack vare toalettborstandet.

Körde i Tomik och kokhett vatten och lät stå över natten. Upprepade detta flera gånger. Det lossnade stora schok av avlagringar.

Nu är både lukt och grumligt vatten ett minne blott!

Kör lite WC-duck några gånger om året och låter den verka så länge som möjligt. Verkar motverka uppbyggnad av avlagringar bra!
Avföring innehåller fett, det är därför man måste använda någon form av tvål när man rengör sina bakre delar, och använda någon form av fettlösare efter toalettbesök om inte härligheten ska fastna i kröken, men det har du ju kommit på nu.

Att @Matzeball skriver "Spola kröken" är faktiskt rätt träffande på flera sätt eftersom den som gammal Systembolagskampanj ville minska alkoholförbrukningen och just alkoholism som egenförvärvad sjukdom och en del andra problem med bukspottkörteln samt sköldkörteln kan ge kraftigt ökad fettmängd i avföringen.

Ta alltid en titt på vad som kommer ut i stolen, och var uppmärksam på förändringar (blod, slem, fettrik, grå eller väldigt ljus avföring t ex), det kan rädda livet på dig.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Häll för allt i världen inte kokande vatten i dasset! Risken för att den spricker är överhängande.

"Spola kröken" minns jag väl. Bla. annat delades det ut stora klisterdekaler med en flaska föreställandes en dragracer.

• Gilla
multix och 3 till
  • Laddar…
Funkade bra med kokande vatten här hemma. Hällde dock bara i lite i taget, så det långsamt värmdes upp. Sedan blev det knappast kokhett, utan snarare 60-80 grader, om jag får gissa.

Funkar säkert med mindre hett vatten också, men då lär processen gå långsammare.

// Anders

Fick det här någon lösning? Vi har samma problem.

Samma problem i gammal bostadsrätt.
Finns en tråd till med samma problem.
Sedan första upptäckt 5+ år sedan'
- Stammar spolade 2 ggr.
- Toa bytt.
- Snålspol avstängd
- Badrum renoverat, röris sa inget om krökarna.
- Wc-anka regelbundet (då pissgula & inbland blekmjölkiga vattnet avlagrar på porslin)

Väntar förb.nnat tålmodigt på att styrelsen skall kolla ventilen på taket.
Jag bor på vån 2, vån 1 borde ha ännu större problem kan man tycka men affärslokal där så det "skiter kanske i vilket" :-S

J Jakke716 skrev:
Fick det här någon lösning? Vi har samma problem.
För oss löste Tomik problemet. Nu kör jag WC Duck då och då. Särskilt när vi åker bort nån vecka. Perfekt att låta det stå och verka under lång tid. Inga problem alls längre med lukt.

Häll i hett vatten från duschslangen så att porslinet i kröken blir så varm som möjligt.

Skvalpa ut en stor del av vattnet med toaborsten så att undermedlet blir så koncentrerat som möjligt i kröken.

Häll i en eller två flaskor 24-procentig ättika (fyrkantig flaska i livsmedelsbutiken, billigare och effektivare än WC-Duck).

Fyll på med hett vatten upp till den normala vattenytan i toaletten.

Låt stå valfri tid, dess längre desto effektivare. Borsta och skölj.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
#3 Stopp ( eller nästan) i avluftningen mellan toastolen och takutloppet, så att luftkudden ( skapad vid grannars spolningar) inte kommer ut via takutloppet, utan att det istället kommer " baklänges" upp i din toastol, kan vara en orsak.
Förstår inte. Luftkudden bör väl pressas före innehållet i grannens spolning. Den luftkudden bör pressas ut i det kommunala avloppssystemet.

Därefter blir det ett vacuum i avloppsstammen om inte avluftningen ovanför taket är fri så att luft sugs in från t.ex. golvbrunnar kopplade till samma avloppsstam, tror jag.

Jag har det problemet, min golvbrunn sugs tom dagligen men det kommer inte upp någon odör. Jag bor på bv och har inte hört någon annan granne (11 st på den stammen) klaga på tom golvbrunn.

Idéer någon?

Alti Alti skrev:
Förstår inte. Luftkudden bör väl pressas före innehållet i grannens spolning. Den luftkudden bör pressas ut i det kommunala avloppssystemet.

Därefter blir det ett vacuum i avloppsstammen om inte avluftningen ovanför taket är fri så att luft sugs in från t.ex. golvbrunnar kopplade till samma avloppsstam, tror jag.

Jag har det problemet, min golvbrunn sugs tom dagligen men det kommer inte upp någon odör. Jag bor på bv och har inte hört någon annan granne (11 st på den stammen) klaga på tom golvbrunn.

Idéer någon?
Låter helt klart som stopp i toppventilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.