Byggahus.se
Kan det verkligen vara lagligt att ha grossistnettpriser som är 3 gånger högre än priset på nätet?

Det är uppenbart att grossisten och elektrikern riggar priserna för ge elektrikern möjlighet att sätta helt uppenbart orimliga priser. Grossisten för att elektrikern ska välja den grossisten och elektrikern för att han enkelt ska kunna hänvisa till en grossistnettoprislista som gemene man tror är en riktig prislista när det i själva verket är ett osunt samarbete mellan distributör och och elektrikern för att lura kunder.

Skriv således aldrig på ett avtal baserat på grossistnetto om du inte får prislistan i handen och kan verifiera vad det innebär.

Tyvärr blev jag blåst.

Det är fri prissättning här i landet. Nog kan det verka orimligt att grossisterna har en prislista med höga priser och sen ger sina kunder rabatt, men det är inte olagligt. Lika lite som det är olagligt för en handlare att sälja mjölk för 100 Kr/liter.

Nu har givetvis folk mer koll på literpriset på mjölk, än elkomponenter. Därför är det bra att det numera går att kontrollera på nätet och få ett mer rimligt pris och då ta upp det med elektrikern.

För att inte tala om klädbutiker, FY FAN där är det ockerpriser också där dom kan ha fler hundra procent påslag jämfört med produktionskostnaden...

Prissättningsmodellen i el&rörmicklarskrået är lägre timpris (jämfört med annat) och större marginal på materialet. "Det är så." Därmed inte sagt att jag tycker det är bra. Vad betalade du i timpris?

Återigen, fråga vad det kostar, sen handlar man...

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Släng upp din faktura här så kan vi ta en titta om vi tycker att priser på material och timpeng mm är rimligt.

Vissa förstår inte varför ett feltema uttag kostar 30kr medans ett bra uttag kanske kostar 200-400kr. Det finns mer än vad som står på pappret. Sen så finns inte alla produkter på nätet och finns de de så är det ibland en äldre batch av en modell. tex skruvplint istället för snabbplintar.

Det är väl egentligen inte svårare än andra affärer man gör i livet. Man frågar vad det kostar, man jämför med andra, sen tar man ett beslut...

O
thomas33 skrev:
Det är fri prissättning här i landet. Nog kan det verka orimligt att grossisterna har en prislista med höga priser och sen ger sina kunder rabatt, men det är inte olagligt. Lika lite som det är olagligt för en handlare att sälja mjölk för 100 Kr/liter.
Det där är inte helt sant. Vi har en myndighet som heter konkurrensverket. En av deras uppgifter är att hindra priskarteller. Om en handlare börjar sälja mjölk för 100 Kr/litern är det inte olagligt. Om däremot alla handlare gör det och samtidigt säljer det avsevärt billigare till vissa kunder så börjar det likna en priskartell och då är det olagligt.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Vet hur många ggr. den här frågan ska tröskas i forumet???? Några nyheter torde knappast komma för alla som vet och dom som tror sig veta har kommit till tals "hur många ggr som helst.

Steamboy skrev:
Det där är inte helt sant. Vi har en myndighet som heter konkurrensverket. En av deras uppgifter är att hindra priskarteller. Om en handlare börjar sälja mjölk för 100 Kr/litern är det inte olagligt. Om däremot alla handlare gör det och samtidigt säljer det avsevärt billigare till vissa kunder så börjar det likna en priskartell och då är det olagligt.
Nu är du nog lite bort från ämnet. Vi diskuterar inte priskarteller, utan grossisters rätt att fritt sätta pris på sina varor och sen ge kunderna olika rabatter.

O
Nu får du ta och tänka en gång till. Jag gissar att du tror att en priskartell är ett begrepp som enbart handlar anbud i ett upphandlingsförfarande. Så är det inte. Precis som jag skrev kan en priskartell lika gärna vara ett antal grossister som sätter orimligt höga priser i sina prislistor i syfte att hålla uppe prisnivån på pappret och sedan selektivt ge olika rabatter till olika kundsegment. Det finns gott om exempel. Apple åkte dit för att de bildat en priskartell på e-böcker tillsammans med bland annat Amazon. Sony, LG, Samsung, Hitachi och Toshiba har varit uppe i EU-domstolen för att de hållit uppe på listpriserna för vissa datorkomponenter samtidigt som man sålt dem till vrakpriser till OEM-partners och utvalda varuhuskedjor. Så du får nog ta och vidga din definition lite här.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Varför skall du envisas med att börja diskutera priskarteller? Det är en helt annan fråga som du kan göra en egen tråd om.

Inom de flesta branscher finns det prislistor där det ges olika rabatter till kunder. De som köper mycket får högre rabatt och inget konstigt med det.

Du pratar nu om företag som TILLSAMMANS fixat prislistor för att få ut högre pris, men ett enskilt företag/grossist har rätt att själv prissätta sina produkter, utan att Konkurrensverket lägger sig i det. Däremot är det förbjudet för grossister att skicka ut prislister med rekommenderat pris till slutkund.

I stora drag så har alla elfirmor samma rabatt på i stort sett allt material. Vissa som de köper mycket av eller udda material förhandlas till andra nivåer på.
Dock skulle ett företag ha tex 80% rabatt så kanske en svensson får 100% av vad det egentligen kostar. Sen gör företaget ett avdrag och säger att du får 20% rabatt på detta. Det är inte direkt grossisten som alltid är den fula fisken.

Att man skulle få samma rabatt är helt fel, det handlar om vad och ur mycket man köper. På varor/varugrupper som jag köper frekvent har jag mycket bra rabatt MEN på varor/varugrupper som som jag nästan aldrig köper har ja liten eller ingen rabatt. Det är inget unikt för mig utan lika för ALLA och jag tror inte utan jag VET.

Ännu en i mängden av trådar där en kund känt sig lurad av hantverkares priser, typiskt elektriker och rörmokare, man räknar helt enkelt inte med att priserna ska ligga så pass högt då man sägs få priserna enligt en skriven lista, kanske till och med med någon generös rabatt på 15-25%.

Fakturan dimper sedan ner och då den känns högre än vad kunden tänkt sig från början jämförs priserna på nätet med de elgrossister som dykt upp senare år och det visar sig att priserna är mångfalt dyrare än dessa.
Kund blir missnöjd, hantverkare hänvisar till prislista, någon form av förlikning kanske görs, kund fortfarande ganska missnöjd.

Man får hoppas att de stora elgrossisterna hänger med i utvecklingen och skippar det enorma gapet mellan verkliga priser och priser enligt GNP för även om deras kunder, hantverkarna, fortsätter handla lyckligt så blir ju deras beställare alltmer missnöjda och det kan ju inte vara en situation någon önskar.

Tyvärr tror jag mer deras lösning blir att sänka rabatterna till nätgrossisterna då deras priser är jämförbara med vad hantverkarna betalar, dvs man skapar en konkurrent till sig själv genom att sälja till dessa samt odlar ett missnöje bland kunder. Om de kan göra så vet jag inte men någon ny prismodell behövs där kunderna före jobbet kan se ungefärliga priser och få chansen att kunna jämföra med vad de själva kan handla för, överväga nackdelar med eget ansvar för materialhantering vid garantifel och därefter bekräfta beställningen.

Branschen skulle behöva sammanställa någon gemensam mall där alla extrakostnader framkommer samt exakt enligt vilken typ av prislista material säljs till kund efter.

• Gilla
DeesL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.