Hej!
Är det "branschpraxis" att tejpa skarvar mm på underlagsduk med grön byggfolietejp? Vi tycker att det låter väldigt märkligt att det skulle vara branschpraxis att använda något som inte är godkänt för ändamålet, men byggfirman påstår att det kommer att hålla bra, det finns många andra som gör då och kallar det branschpraxis.

Karrock
Underlagsduk som i "takpapp"? Det låter inte bra. Där ska de ju göra enligt dukens anvisningar. Det ursäktas inte med att de känner fler fuskare.

Karrock Karrock skrev:
Underlagsduk som i "takpapp"? Det låter inte bra. Där ska de ju göra enligt dukens anvisningar. Det ursäktas inte med att de känner fler fuskare.
Japp, underlagsduk som i takpapp. Nej vi tycker också att det låter konstigt men når inte riktigt fram då de verkar helt övertygade att det kommer att funka, vilket det kanske också kan göra ett tag, men känns tveksamt att det skulle hålla lika länge som om man gjorde det enligt monteringsanvisningen.

Karrock
M marol11 skrev:
Japp, underlagsduk som i takpapp. Nej vi tycker också att det låter konstigt men når inte riktigt fram då de verkar helt övertygade att det kommer att funka, vilket det kanske också kan göra ett tag, men känns tveksamt att det skulle hålla lika länge som om man gjorde det enligt monteringsanvisningen.
Usch.
Stå på er att ni vill ha enligt anvisningarna. Fråga på ett lagom konfrontativt sätt om de står för lösningen såpass att ni kan hålla inne betalningen tills en besiktningsman som ni anlitar tittat på det och håller med om att det är rätt utfört.

• Gilla
marol11
  • Laddar…
Vad säger monteringsanvisningen då? Vilken duk är det?

joakim_j joakim_j skrev:
Vad säger monteringsanvisningen då? Vilken duk är det?
Att skarvar ska klistras. Mataki Haloten Steel.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Då är det ju solklart tycker jag. Det är knappast branchpraxis att frångå monteringsanvisningen. Har de alltså tejpat alla skarvar? Känns ganska tattigt, om uttrycket tillåts.

Inte en janne att en oberoende besiktningsman godkänner det. Håll inne alla pengar du kan.

Skulle nästan tro de började uppifrån å la , bara ren idioti å tejpa skarv när de redan sitter klister , har de rivit bort skydds tejpen för klister ?

R Rickard.lj skrev:
Skulle nästan tro de började uppifrån å la , bara ren idioti å tejpa skarv när de redan sitter klister , har de rivit bort skydds tejpen för klister ?
Jag var otydlig, de har klistrat de horisontella skarvarna där det redan sitter klister utan det är de vertikala snedskurna skarvarna som tejpats, och skarvarna vid genomföringar och vinkelrännor. Så riktigt så illa är det inte.

• Haha
Rickard.lj
  • Laddar…
Den pappen är ju förklistrad?
Kan du fota?

Okej , ja där skall de juh läggas kall klister , om de tar garanti på jobbet lika länge som pappen så är de klart , även om grön tejp är bra så skulle jag alla dagar lagt kall klister som de skall göras

• Gilla
marol11
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Den pappen är ju förklistrad?
Kan du fota?
Jag var visst otydlig, de har klistrat de förklistrade skarvarna utan det är de vertikala snedskurna skarvarna som tejpats, och skarvarna vid genomföringar och vinkelrännor.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Mataki har ju egen tejp och förstärkningshörn så det borde vara godkänt

• Gilla
marol11
  • Laddar…
Snart kommer mina inlägg som jag råkade lägga i en annan tråd...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.