Jag sitter och ska välja takduschsett till nya badrummet. Jag brukar alltid tänka att man bör välja kända märken av god kvalitet och bra tillgång på delar mm. Idag när jag kollade runt i bygghandeln så hittade jag en Grohe. Närmare bestämt den här:
https://www.k-rauta.se/produkt/grohe-vitalio-start-250-takdusch-160-cc/4005176735493.
Är det någon som har erfarenhet av den produkten? Kan man lita på den tro? Eller ska man hålla sig till Mora/FM Mattson? Det är ju lite pyssel med montering, och även eventuell håltagning i tätskikt Så jag vill inte byta i första taget när jag väl har monterat.
Ös på med kommentarer
!!
https://www.k-rauta.se/produkt/grohe-vitalio-start-250-takdusch-160-cc/4005176735493.
Är det någon som har erfarenhet av den produkten? Kan man lita på den tro? Eller ska man hålla sig till Mora/FM Mattson? Det är ju lite pyssel med montering, och även eventuell håltagning i tätskikt Så jag vill inte byta i första taget när jag väl har monterat.
Ös på med kommentarer
Grohe är väl Tysklands fm Mattsson.
De har tidigare haft grymma duschmunstycken där det inte stannar kvar vatten i munstycket/ takduschen
Har sålt de flesta märken inom blandare och inte sett några problem med något. Klart lite lättare med reservdelar på svenska och fler som saluför de men när det går sönder är det inget akut direkt.
Jag skulle kunna rekommendera Grohe
De har tidigare haft grymma duschmunstycken där det inte stannar kvar vatten i munstycket/ takduschen
Har sålt de flesta märken inom blandare och inte sett några problem med något. Klart lite lättare med reservdelar på svenska och fler som saluför de men när det går sönder är det inget akut direkt.
Vad menas med att vatten stannar kvar i munstycket/takduschen. Skvallrar det här om ett vanligt fenomen/problem som jag inte känner till? Förklara gärna.D drömmenomlandet skrev:Grohe är väl Tysklands fm Mattsson.
Ska försöka göra mig tydligare 😁
När du stänger av duschen så kan det i "vanliga" fall fortfarande rinna flera minuter efter avstängning pga hela huvudet är fyllt med vatten.
Vet att Grohe (kanske andra nu också) hade ledningar istället så att det var så väldigt lite vatten att det slutade rinna nästan omedelbart.
Så om man inte vetat om att d t funnits annat så saknar man det inte...
När du stänger av duschen så kan det i "vanliga" fall fortfarande rinna flera minuter efter avstängning pga hela huvudet är fyllt med vatten.
Vet att Grohe (kanske andra nu också) hade ledningar istället så att det var så väldigt lite vatten att det slutade rinna nästan omedelbart.
Som i min dusch, dock vanligt duschmunstycke. Jag duschar, skrapar bort vattnet ner i golvbrunnen osv sen allt från 5-50 min senare kan det börja forsa vatten ur munstycket, det har alltså suttit "hängande" av ytspänningen. Vips har jag ett blött badrumsgolv igen. Enkelt löst med duschmunstycke dock, bara skaka ur det efter man stängt av vattnet.O Olf Oggler skrev:
OK, tack för förklaringen. Jag antar att detta fenomen med "efterdropp" då är relaterat till duschhuvudet? Det är väl utbytbart. Det borde väl vara en standardgänga som det sitter med?D drömmenomlandet skrev:Ska försöka göra mig tydligare 😁
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
I vår takdusch, som är ett år gammal och från FM Mattsson, så slutar det komma vatten när man stänger av vattnet på blandaren. Däremot finns det vatten kvar i duschhuvudet och det händer att det kommer en del droppar senare.
Vet att vissa grohe inte har någon justering på fästet till själva duschstången så beroende på blandarfäste så kan stången hamna snett längs väggenO Olf Oggler skrev:Jag sitter och ska välja takduschsett till nya badrummet. Jag brukar alltid tänka att man bör välja kända märken av god kvalitet och bra tillgång på delar mm. Idag när jag kollade runt i bygghandeln så hittade jag en Grohe. Närmare bestämt den här:
[länk].
Ös på med kommentarer!!
Det här med efterdropp verkar ju vara ett bekymmer. Men det verkar ju varken vara bättre eller sämre på andra märken. Jag är noga med att raka och torka i duschen. Jag skulle bli tokig om det började droppa vatten efter en stund. Ett vanligt duschhandtag kan man ju skaka ur lite snabbt. Men hur gör man med takduschen. Detta skulle nog kunna få mig att välja bort takdusch.
Nu slog det mig att sist jag hade takdusch vilket var typ en evighet sedan så var det ju ett vred som valde mellan hand och tak. Efter man stängt av vattnet satte man det vredet i ett mellanläge så rann vattnet ur takduschen och ut i handduschen.O Olf Oggler skrev:Det här med efterdropp verkar ju vara ett bekymmer. Men det verkar ju varken vara bättre eller sämre på andra märken. Jag är noga med att raka och torka i duschen. Jag skulle bli tokig om det började droppa vatten efter en stund. Ett vanligt duschhandtag kan man ju skaka ur lite snabbt. Men hur gör man med takduschen. Detta skulle nog kunna få mig att välja bort takdusch.
Men den varianten jag kikat på har inte ett vred där man växlar mellan tak och vanlig dusch. Man vrider vanliga vredet åt ena hållet så sätter man igång takduschen. Och åt andra hållet så sätter man igång vanliga duschen. Det går alltså inte att släppa ut vattnet så som du beskriver.
Det hade ju varit smutt om det satt en liten ventil, en liten knapp, på det vertikala röret nere vid blandaren så man kunde flöda ut vattnet bakvägen när man duschat klart.
Det hade ju varit smutt om det satt en liten ventil, en liten knapp, på det vertikala röret nere vid blandaren så man kunde flöda ut vattnet bakvägen när man duschat klart.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Grohe är ett kvalitetsmärke.O Olf Oggler skrev:Jag sitter och ska välja takduschsett till nya badrummet. Jag brukar alltid tänka att man bör välja kända märken av god kvalitet och bra tillgång på delar mm. Idag när jag kollade runt i bygghandeln så hittade jag en Grohe. Närmare bestämt den här:
[länk].
Ös på med kommentarer!!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Om takduschen har plastproppar där vattnet kommer ut (vanligt) så kan man stryka över dem med handen några gånger så släpper de ifrån sig vattnet som finns i dem.O Olf Oggler skrev:Det här med efterdropp verkar ju vara ett bekymmer. Men det verkar ju varken vara bättre eller sämre på andra märken. Jag är noga med att raka och torka i duschen. Jag skulle bli tokig om det började droppa vatten efter en stund. Ett vanligt duschhandtag kan man ju skaka ur lite snabbt. Men hur gör man med takduschen. Detta skulle nog kunna få mig att välja bort takdusch.
Klicka här för att svara