Hej,

Jag står i begrepp att uppföra två grindstolar vid min villainfart.

Jag har två grävda hål med ett djup om ca 50 cm - det går en elstamm precis där jag ska ha stolarna så jag kan tyvärr inte gräva djupare än så.

Stolparna ska vara ca 200 cm höga och 55 cm bred på varje sida. Stolparna kommer vara (klädda) i trä.

Vill även att det ska hålla för en skjutgrind som är ca 4m x 1,8m.

Jag behöver hjäp att utröna mina två alternativ till stomme (som jag kan komma på):

Alternativ 1 - gjuta mycket: Gjuta en stolpe i ett stycke från hålets botten upp ca max 120 cm över mark sedan bygga en "stomme" i trä resterande 80 cm.

Alternativ 2 - gjuta lite: Gjuta ett fundament med plintjärn i varje hörn och sedan fästa tryckta 200 cm höga 95x95 stolar, regla ihop stolparna diagonalt och horisontellt. Det blir då (ungefär) stolpe-35cm-stolpe-35cm-stolpe, osv runt om.

Båda alternativen kommer se likadana ut, dvs, klädda i trä uppifrån och ner.

Jag skulle föredra alternativ två, gjuta lite, skulle det duga? Viktigt är att det blir stummt och känns stabilt.

Tack på förhand!

Will the gate be openwork or solid / 30% or more filled. If the latter, the trench is too shallow. High wind resistance. But you can remedy this by pouring horizontal arms (in the ground) transverse to the gate. and then a high concrete post is better

U
Om du inte vill att de ska sacka med tiden är det bäst att gjuta ett helt fundament (ett och samma) för båda stolparna. Så typ som ett U.

Alternativet är ju typ 1.5 m djup plint för att inte få en tjälskjutning, så står stolpen snett sen. Grindar blir väldigt stor hävstång på en 2m hög stolpe.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Efter att projektet fått vila till förmån för andra projekt är det nu läge att ordna min fula infart.

Jag tänker nu att vi ska minska bilinfartens bredd och ha en gånggrind också.
Jag flyttar också in alltihop för att hamna utanför elstammen och därmed kan jag gräva så djupt som behövs.

Vad tycker formuet om nedan skiss?

Det vore enklare för mig att göra fundamenten djupare och slippa förbindelsebalken. Är det ett likvärdigt alternativ att gå 150 cm djupt som @Utsliten och utdömd föreslår?

Skiss över infart med gånggrind och skjutgrind, detaljerad dimensionering av stolpar och betongfundament. Grinden försvinner bakom stolpe 3 vid öppning.

- Fundamenten/stolpen är kvadratiska och 55x55 cm
- Total längd är snarare 665 cm

Min idé är alltså att gjuta fundament från -100/150 cm till +80 cm, sätta en syll runt och därefter bygga resten i trä med regelstomme och klä med fasadbrädor ner till marken.

Kommer detta att fungera? Är det för mycket eller för lite betong över mark?

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.