3 100 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Grillgaller klot 57:a, tips för ersättning av orginal
När jag köpte min Weber klotgrill ingick ett grillgaller av plätterat stål.
Efter några års användning har det börjat rosta.
Letade efter ett ersättningsgaller i rostfritt stål.
Hittade att det fanns ett med 6mm rostfritt stål som man kunde beställa på nätet för 399:- plus frakt.
Har nu hittat, vad jag tror, samma vid Jem&Fix för 299:- från Grillexpert.
6mm tråd och passar perfekt i grillen.
Hittade att det fanns ett med 6mm rostfritt stål som man kunde beställa på nätet för 399:- plus frakt.
Ja det blir väl perfekt ifall det är samma mått? Det skall vara rostfritt till sådant! Ingen kromad skit.M Mikasw skrev:När jag köpte min Weber klotgrill ingick ett grillgaller av plätterat stål.
Jag köpte ett originalgaller från Weber för 599 på Ica Maxi, finns säkert billigare någonstans, och då hade gamla följt med i 6 år med grillning året runt.
M Mikasw skrev:När jag köpte min Weber klotgrill ingick ett grillgaller av plätterat stål.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Köpte 6mm rostfritt på Harald nyborg för två månader sen. Hade gärna kunnat vara 1cm större i diameter, glappar lite. Håller värme bra och ger mycket bättre grillränder än original galler. Är nog samma galler som finns på fler ställen!
Hm, det stämmer nog.
Mäter man där handtagen är vilka är fästa i själva ringen så är det ca 10-11 mm mindre.
Mäter man tvärs över mellan handtagen, 90 grader från handtagen, skiljer det någon tiondel enbart på det tvärgående gallret.
Det är det måttet som anges och det måttet gick jag efter när jag kollade om det skulle passa.
Man har alltså gjort konstruktionen lite annorlunda.
Har inte testat det ännu vid grillning men jag ser ingen risk att det kan "ramla" av blecken som sitter i grillen för min del.
Ser att själva grillen inte är helt rund.
Det gör att orundheten på den enskilda grillen kan påverka om det finns risk att gallret kan ramla av ett bleck eller inte om gallret inte är centrerat,
Alltså, detta galler kan passa en Weber 57:a och då är det ett bra alternativ.
Mäter man där handtagen är vilka är fästa i själva ringen så är det ca 10-11 mm mindre.
Mäter man tvärs över mellan handtagen, 90 grader från handtagen, skiljer det någon tiondel enbart på det tvärgående gallret.
Det är det måttet som anges och det måttet gick jag efter när jag kollade om det skulle passa.
Man har alltså gjort konstruktionen lite annorlunda.
Har inte testat det ännu vid grillning men jag ser ingen risk att det kan "ramla" av blecken som sitter i grillen för min del.
Ser att själva grillen inte är helt rund.
Det gör att orundheten på den enskilda grillen kan påverka om det finns risk att gallret kan ramla av ett bleck eller inte om gallret inte är centrerat,
Alltså, detta galler kan passa en Weber 57:a och då är det ett bra alternativ.
Klicka här för att svara