Potatissallad brukar inte vara så rolig om den varit varm länge.
Risken för skogsbrand inne i villaträdgårdarna lär vi inte nå samsyn på.D Dub361 skrev:Nu läser du vad du vill läsa, inte vad jag skriver. Jag har inte skrivit att ”grillar inte startar bränder”, jag har heller inte skrivit att ”alla bränder orsakats av grillar”. Jag har däremot skrivit att grillar KAN orsaka brand. Risken ökar ju mer oaktsam/vårdslös man är och i dagens läge när en enda oaktsam grillade kan orsaka ofantligt stor skogsbrand när marken är så torr tar man det säkra före det osäkra och förbjuder alla att grilla då myndigheten inte kan veta vem som är kompetent att klara av att grilla utan att orsaka brand.
Grilla är heller inte något som är nödvändigt på samma sätt som att köra bil/åka tåg för att exempelvis ta sig till jobbet vilket därför, liksom förbjuda rökning, inte är praktiskt genomförbart. Därför gör man inte detta heller.
Tror inte heller att myndigheten själva tror att alla ska sluta grilla men får man ned grillningen på en låg nivå är dom förmodligen nöjda med det. Och som sagt, av exempel i denna tråd och flertalet exempel i dagstidningar (senast idag tror jag det stod om en kvinna som grillade engångsgrill i Alvesta) verkar förbud behövas då alldeles för många inte har vett att begripa vad som är lämpligt och inte.
Man skulle kunna argumentera att grillning är en folkrörelse på sommaren som är tämligen viktig. Hur kan andra länder i Europa tillåta grillning trots ett varmare klimat?
Antingen så är ett förbud ett förbud. Annars får staten gå ut med en rekommendation om staten inte vill att alla slutar. Man kan inte både ha kakan och äta den också.
Jag är inte kvinna och bor inte heller i Alvesta. Kvinnan kanske stod mitt på ett stentorg? Det är svårt att bedömma hennes lämplighet utifrån din beskrivning.
Redigerat:
Jag förbehåller mig rätten att ifrågasätta staten, speciellt när staten tar hastiga beslut.D dthompa skrev:Tycker det är otroligt att man ens behöver diskutera detta. Det är eldningsförbud, punkt slut. Man vill heller inte att man grillar, så gör inte det hur jävla bra ni än tycker ni skyddar er. Spela roll om grillbing i trädgården aldrig lett till en skogsbrand. Man ber folk att inte grilla, då gör man inte det heller. Man är inte riktigt frisk om man ställer sig och grillar nu när det är som det är.
Nu går ju även räddningstjänsten ut och säger att man bör ej heller röka utomhus.
Regnet kommer ju nu så snart kan alla grilla igen och hålla på.
Att blint inrätta sig i ledet ger i alla fall mig kalla kårar.
Du använder värmepåsr från tex 24hr meals. Användes först av militären men finns nu till överkomliga priser både i webbutiker och vanliga butiker.D Daniel 109 skrev:
https://friluftsmeny.se/24h-meals-varmepase.html
Suveränt med ett snabbt och enkelt mål varm mat till ett dessutom vettigt pris vid tältet efter en dag på hoj/festival/vandring/whatever.
Skulle du vilja sammanställa en lista på fler ämnen vi inte bör diskutera i detta diskussionsforum? Det kanske är lite för hett för dig? Vi får tydligen utan reprimander från vän av ordning diskutera in absurdum om allt från trallskruv till kattklipp, men grillning, då hamnar man bakom galler visst, istället för maten som skulle hamnat på.D dthompa skrev:Tycker det är otroligt att man ens behöver diskutera detta. Det är eldningsförbud, punkt slut. Man vill heller inte att man grillar, så gör inte det hur jävla bra ni än tycker ni skyddar er. Spela roll om grillbing i trädgården aldrig lett till en skogsbrand. Man ber folk att inte grilla, då gör man inte det heller. Man är inte riktigt frisk om man ställer sig och grillar nu när det är som det är.
Nu går ju även räddningstjänsten ut och säger att man bör ej heller röka utomhus.
Regnet kommer ju nu så snart kan alla grilla igen och hålla på.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Ingen grillning på forumet alltså. Kan man ens grilla online?
Tillräckligt olämplig för att bli åtalad,A andersda skrev:Risken för skogsbrand inne i villaträdgårdarna lär vi inte nå samsyn på.
Man skulle kunna argumentera att grillning är en folkrörelse på sommaren som är tämligen viktig. Hur kan andra länder i Europa tillåta grillning trots ett varmare klimat?
Antingen så är ett förbud ett förbud. Annars får staten gå ut med en rekommendation om staten inte vill att alla slutar. Man kan inte både ha kakan och äta den också.
Jag är inte kvinna och bor inte heller i Alvesta. Kvinnan kanske stod mitt på ett stentorg? Det är svårt att bedömma hennes lämplighet utifrån din beskrivning.
http://www.barometern.se/nyheter/kvinna-grillade-i-park-atalas/
Att det är valår märks ju ganska tydligt. Politikerna ska ut och titta på bränder (det hjälper knappast) och är väldigt kvicka att påpeka vad som borde gjorts. Inte för att jag tror att någon av kritikerna skulle gjort något särskilt mycket bättre.
Hon gjorde något olagligt, det är inte nödvändigtvis särskilt olämpligt. Att köra 120km/h på en öde motorväg är också olagligt. Att hålla i mobilen när man pratar i drn har många blivit åtalade för, fast det inte finns något som tyder på att det är farligare. Så åtalet och ev. straff är inte ett bevis på att beteendet var särskilt olämpligt, bara att det var olagligt. Det finns många mer olämpliga saker att göra som inte är olagliga.
Hon gjorde något olagligt, det är inte nödvändigtvis särskilt olämpligt. Att köra 120km/h på en öde motorväg är också olagligt. Att hålla i mobilen när man pratar i drn har många blivit åtalade för, fast det inte finns något som tyder på att det är farligare. Så åtalet och ev. straff är inte ett bevis på att beteendet var särskilt olämpligt, bara att det var olagligt. Det finns många mer olämpliga saker att göra som inte är olagliga.
Problemet med mobilen är väl inte just pratandet i den utan att när den ringer alt att man ska ringa måste man först försöka få fram den från ficka/väska/fack i bilen, sen ska det kollas vem som ringer/slå nummer osv vilket stjäl tid från bilkörning. Har själv mött mängder av bilister som i stadskörning sett ut att sms:a alt slå telefonnummer och haft noll koll på vägen. Sen är det klart att det finns massor med saker som är olämpliga att utföra men som inte är olagliga, skillnaden ligger i dom flesta fall att dessa drabbar oftast den enskilde själv som utför dessa medan att bryta mot förbuden vi diskuterat ovan KAN äventyra andra människors liv/hem.D Daniel 109 skrev:Att det är valår märks ju ganska tydligt. Politikerna ska ut och titta på bränder (det hjälper knappast) och är väldigt kvicka att påpeka vad som borde gjorts. Inte för att jag tror att någon av kritikerna skulle gjort något särskilt mycket bättre.
Tillägg: vad gäller bilhastighet hoppas jag vi kan se fram mot elektroniska skyltar som beroende av väder,väglag, trafik osv visar lämplig hastighet och inte som idag där skylten alltid visar t ex 100 och folk kör i 110 oavsett lite/mycket trafik, halt/bra väglag, bra sikt/dimmigt osv.
Det har redan testats på E6 genom Halland för några år sedan. Tror systemet fungerade dåligt för det är numera nedlagt.D Dub361 skrev:
Har dock sett det utomlands
Ok, har bara sett en ”enklare” modell där hastigheten ligger på 100 tills trafik kommer på anslutande väg och ska köra in på motorvägen och hastigheten anpassas då ner till 60 km/h istället för normala 100km/h.L lordi skrev: