A andersda skrev:
Nog brinner det överallt. Det borde dock brinna mer i södra Sverige och speciellt i städerna om det var grillarna som orsakar det.
Ingen har påstått att alla bränder beror på grillarna, problemet är att det är så torrt i marken att grillarna KAN orsaka en stor skogsbrand vilket den redan ansträngda räddningstjänsten vill undvika till varje pris då både personalresurser, vattenförsörjning och materiella resurser är hårt belastade redan.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
Det händer ibland att det tar eld på balkonger när folk grillar på balkongen.

D Dub361 skrev:
Vem har förbjudit ALLA matlagningsmöjligheter?
Går väl laga mat inne inne i husvagnen eller i campingens servicehus? Och vill man lämna står det väl var och fritt att göra det, dock utan återbetalning. Varför ska campingen lastas för att följa kommuners/myndigheters beslut? Förstår att en del av upplevelsen försvinner med såna här beslut men som sagt, det händer ju så extremt sällan så då tycker jag inte heller att man ska ha några svårigheter att följa detta.
Det är på vissa campingar (ex den jag är på just nu) förbjudet även att använda gasspisar i husvagnar/husbilar, däremot får man likt vår granne här, ställa en elplatta direkt på marken i gräset och laga mat. Och innan någon nu ska gapa på honom, så har vi redan talats vid, så nu står den på annan plats :)

N Nicke_S skrev:
Det är på vissa campingar (ex den jag är på just nu) förbjudet även att använda gasspisar i husvagnar/husbilar, däremot får man likt vår granne här, ställa en elplatta direkt på marken i gräset och laga mat. Och innan någon nu ska gapa på honom, så har vi redan talats vid, så nu står den på annan plats :)

Är det campingen som förbjudit gasspisen i husvagnen/husbilen eller följer dom kommunens beslut? Vart är detta nånstans? Vore intressant att läsa....Om campingen tagit eget beslut om att förbjuda spisen inne i husvagn/husbil skulle jag ha förståelse för ev krav på återbetalning.

Tillägg: att någon får för sig att ställa en elplatta direkt på marken och laga mat visar väl kanske på varför ett eldningsförbud (grillförbudet) är nödvändigt ont då allt för många saknar sunt förnuft och förmågan att tänka lite längre ibland... bra att ni påtalade detta och att situationen löstes enkelt.

• Gilla
DjKool och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Att stänga av fontänen var nog bara en symbolhandling för att få folk att stanna upp och tänka ”jaha, man kanske ska snåla med vattnet”. Precis som du skriver så cirkulerar ju ofta samma vatten runt i fontänen...
Det avdunstar en hel del vatten när det är varmt och torrt.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
M
D Dub361 skrev:
Är det campingen som förbjudit gasspisen i husvagnen/husbilen eller följer dom kommunens beslut? Vart är detta nånstans? Vore intressant att läsa....Om campingen tagit eget beslut om att förbjuda spisen inne i husvagn/husbil skulle jag ha förståelse för ev krav på återbetalning.

Tillägg: att någon får för sig att ställa en elplatta direkt på marken och laga mat visar väl kanske på varför ett eldningsförbud (grillförbudet) är nödvändigt ont då allt för många saknar sunt förnuft och förmågan att tänka lite längre ibland... bra att ni påtalade detta och att situationen löstes enkelt.
Säger ju det - folk saknar ju både vett och förstånd idag, klart man måste införa förbud när frihet under ansvar inte länge fungerar.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det avdunstar en hel del vatten när det är varmt och torrt.
Hur mycket?
Och kom ihåg att en av Hallands fyra stora åar flyter runt stan.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur mycket?
Det är inte poängen. Det är en symbolhandling.

BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur mycket?
Det finns trådar där folk anger hur mycket vatten man sparar genom att vattna på kvällen i stället för mitt på dagen. Det är ju likartat. Ställer man ut ett fat med vatten, typ fågelbad, i solen så avdunstar det ju lätt ett par cm på en dag. Om vattnet är 10 cm djupt så avdunstar då allt på 5 dagar, med en fontän så sprids dessutom ut i luften där det också avdunstar lättare eller kanske hamnar utanför om det blåser.

Det gäller inte heller bara en fontän: https://www.laholm.se/nyheter/nyheter-2016/fontaner-kan-bli-torrlagda/
http://www.hallandsposten.se/åsikter/ledare/trögt-att-stänga-vattnet-i-laholm-1.6534925

Menar du att det inte borde vara bevattningsförbud i Laholm?
Problemet både där och i många kommuner i landet är ju inte att sjö- eller åvatten håller på och tar slut utan att vattenverkens produktion inte räcker till om för många vattnar sina trädgårdar, fyller sina pooler eller slösar med vatten på annat sätt. Alla får dra sitt strå till stacken, många bäckar små osv.
Ett exempel: http://www.nsva.se/var-verksamhet/dricksvatten/spara-vatten/

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Innan ni börjar bråka för mycket med varandra så är det varje kommun som bestämmer hur det ska vara. I en del kommuner får man inte grilla på egen tomt, och i en del får man. Kolla med er kommun vad som gäller.
Där jag bor är det totalt förbud även på egen tomt. Elgrill är ok.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Nja, till väldigt stor del går de ju länsvis. Här var det eldningsförbud och varning om extrem brandrisk fast SMHIs riskkarta visade på normal brandrisk i min komun, och de kommuner med många invånare i länet. I andra änden av länet var det högre brandrisk. Utanför kommungränsen var det ett annat län och inte eldningsförbud. Så man tar väldigt lite hänsyn till lokala variationer.

Kiruna hade regn så att de fick översvämning i förrgår, men de har totalt eldningsförbud....

D Daniel 109 skrev:
Nja, till väldigt stor del går de ju länsvis. Här var det eldningsförbud och varning om extrem brandrisk fast SMHIs riskkarta visade på normal brandrisk i min komun, och de kommuner med många invånare i länet. I andra änden av länet var det högre brandrisk. Utanför kommungränsen var det ett annat län och inte eldningsförbud. Så man tar väldigt lite hänsyn till lokala variationer.

Kiruna hade regn så att de fick översvämning i förrgår, men de har totalt eldningsförbud....
Nej! Länstyrelsen rekommenderar eldningsförbud. Sedan bestämmer kommunerna vad som gäller i deras kommun.

R RoBo skrev:
Nej! Länstyrelsen rekommenderar eldningsförbud. Sedan bestämmer kommunerna vad som gäller i deras kommun.
Ja, men när komunerna rakt av kör på det länstyrelsen säger så är det i praktiken länsstyrelsen som bestämmer. Det är inte många komuner som gör något annat.

D Daniel 109 skrev:
Ja, men när komunerna rakt av kör på det länstyrelsen säger så är det i praktiken länsstyrelsen som bestämmer. Det är inte många komuner som gör något annat.
Nja inte officiellt. men kan vara annat om man pratar med dom eller respektive räddningstjänst.

OBS Är ju självklart för att det inte skall grillas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.