D dthompa skrev:
Tycker det är otroligt att man ens behöver diskutera detta. Det är eldningsförbud, punkt slut. Man vill heller inte att man grillar, så gör inte det hur jävla bra ni än tycker ni skyddar er. Spela roll om grillbing i trädgården aldrig lett till en skogsbrand. Man ber folk att inte grilla, då gör man inte det heller. Man är inte riktigt frisk om man ställer sig och grillar nu när det är som det är.

Nu går ju även räddningstjänsten ut och säger att man bör ej heller röka utomhus.

Regnet kommer ju nu så snart kan alla grilla igen och hålla på.
Bara ta in grillen i huset
Ställ den i öppna spisen så är det ok
Eller garaget

Excel Excel skrev:
Man kan naturligtvis ifrågasätta grillförbudet, specielt om det spöregnar. Regler är regler, jag gissar på att grillförbudet beror på följande saker.

1. Göra det extra tydligt för alla att grillförbud gäller, inga undantag. (Nolltolerans mot kaozmänniskor som till trots använder engångsgrillar etc. i naturen.) grillning=lagföring

2. Extrem brandrisk och alla resurser är fullt upptagna med att släcka nuvarande bränder.

3. MSB vill visa handligskraft i en extrem situation, jag hade nog uppmanat till samma sak om jag var gd för MSB.

Så vänta med att grilla tills förbudet är hävt. Går lika bra att steka i pannan.

1. Fast polisen lagför inte grillare. Dom bara släcker med vattenspann. Varför ska jag lyda föebudet och inte staten agerar?

2. I skog ja. I villaträdgårdar nja..

3. Meh. Känns snarast som ett politiskt agerande och då drar jag öronen åt mig. Tekniskt sett så fattar inte MSB några beslut i frågan.

4. Nej prova att Helsteka ett lamm i en stekpanna.

F
A andersda skrev:
Bra det är det första åtalet jag hör talas om. Poliser och vattenspannar till trots.
Åtalad för vad?

Anna_H Anna_H skrev:
Det är en intressant fundering:
Hur gör de i andra länder?
Personligen är jag rätt säker på att det här med att grilla i naturen inte är särskilt vanligt utomlands, då de inte har allemansrätt på samma sätt. Det är helt enkelt alltid förbjudet.
Det där är nog lite väl kategoriskt. Det finns säkert naturreservat och iorningställda platser man kan nyttja.

Claes Sörmland
Jag undrar också. Tyskarna har samma intensiva kärlek till grillen som vi svenskar och deras klimat brukar erbjuda somrar av denna typ (fast med mer regn). Där grillar man gärna vettlöst på balkongen och i stadsparker så jag har svårt att tro att de inte skulle grilla på mer lantliga platser.

F fsn skrev:
Åtalad för vad?
Läs inlägg #100

Dagens bästa; gjorde ett svetsjobb ute = helt okej, då det går under heta arb
F fsn skrev:
Vi pratade om grillflörbudet och funderade på hur det skulle tas om man har gaslogrill, röjt undan brandfarligt material, vattenbegjutit omgivning, har en riskbedömning (jag har heta arbeten certifikat) och en utförare av det ”heta arbetet”, dvs grillaren samt att jag agerar brandvakt enlig gällande regler med efterbevakning enlig riskbedömning och 6+6 kg brandsläckare på plats.

Skulle man fortfarande bli lagförd eller skulle dom släppa det?

Svar ja.
Vi fick grönt ljus att göra ett svetsjobb på en gård i fredags, men fick inte ens använda gasspisen i husvagnen (klassas som gasgrill och därför ett NEJ)..
Heta arbete är yrkesnäringsrelaterat, att du ska ha mat är inte lika viktigt. MMM är väll det dom hänvisar till skulle jag tro.

• Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Finns även mellan Eskilstuna och Arboga och orsakar otäcka inbromsningar då bilarna kör i 120 knyck och snabbt ska ner till 60. Har pendlat den där vägen en period och iakttagit många otäcka incidenter undvikas med en hårsmån. Även om man ligger i lagstadgade 100 är det rätt otäckt att få en 60-skylt i ansiktet helt plötsligt, den är ganska stor hastighetsmätare ingen som ska till på kort sträcka utan förvarning. Normala skyltar ser man ju i tid och hinner släppa på gasen i god tid.
Att tvänita för att en elektronisk tavla plötsligt tänder upp är inte trafiksäkert.
Genom att hålla säkert avstånd (3-sekundersregeln) till framförvarande fordon samt aktivt kör fordonet (inte göra andra saker) så minimeras många incidenter vid hastiga inbromsningar.

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
F
D Dub361 skrev:
Läs inlägg #100
Åtalad för vad? Inlägg #100 svarar inte på det öht.

F fsn skrev:
Åtalad för vad? Inlägg #100 svarar inte på det öht.
Funkar inte länken?
Brott mot lagen om skydd mot olyckor åtalas hon för iaf.

D
En mycket relevant fråga är huruvida övriga torra, nordiska länder har inför grillningsförbud. Jag tror inte det, eftersom tidningarna inte har nämnt det.

D datja skrev:
En mycket relevant fråga är huruvida övriga torra, nordiska länder har inför grillningsförbud. Jag tror inte det, eftersom tidningarna inte har nämnt det.
Danmark hade totalt eld och grillförbud v28 iaf.

D datja skrev:
Det är väl denna typ av tankegångar som är orsak till eldningsförbud, dvs om hen gör det är det okej att jag gör det? Att A har andra förutsättningar än B spelar ingen roll, för B vill göra samma sak som A.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Fånigt resonemang. I invandrarkritiska kretsar går diskussionerna steget längre:
Eftersom det (enligt dem) bara brinner i Sverige så är det givetvis så att det är invandrare som tänder på i syfte att ta över landet. För det brinner ingen annanstans än i Sverige och det brinner i hela Sverige. Och så visar de en karta över var i Sverige det brinner... :rolleyes:

N Nicke_S skrev:
Dagens bästa; gjorde ett svetsjobb ute = helt okej, då det går under heta arb

Svar ja.
Vi fick grönt ljus att göra ett svetsjobb på en gård i fredags, men fick inte ens använda gasspisen i husvagnen (klassas som gasgrill och därför ett NEJ)..
Heta arbete är yrkesnäringsrelaterat, att du ska ha mat är inte lika viktigt. MMM är väll det dom hänvisar till skulle jag tro.
Vem sa nej till till gasspisen i husvagnen?

För övrigt så räknar man väl med att yrkesmän som genomgått utbildning i Heta Arbeten ska ha kunskap om brandvakt (inklusive kontroll under x timmar efter slutfört arbete), intäckning av arbetsplats för att förhindra spridning, tillgång till släckmedel osv...Grilla får ju normalt sett vem som helst göra oavsett vad som finns innanför pannbenet...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.