D Dub361 skrev:
Ingen har påstått att alla bränder beror på grillarna, problemet är att det är så torrt i marken att grillarna KAN orsaka en stor skogsbrand vilket den redan ansträngda räddningstjänsten vill undvika till varje pris då både personalresurser, vattenförsörjning och materiella resurser är hårt belastade redan.
Men varför förbjuder man grillarna om dom inte startar bränder?

Nej detta är inte till varje pris. Då skulle man också förbjuda tex bilkörning (varma avgasrör), tågtrafik (gnistor) med mera?

A andersda skrev:
Men varför förbjuder man grillarna om dom inte startar bränder?

Nej detta är inte till varje pris. Då skulle man också förbjuda tex bilkörning (varma avgasrör), tågtrafik (gnistor) med mera?
Nu läser du vad du vill läsa, inte vad jag skriver. Jag har inte skrivit att ”grillar inte startar bränder”, jag har heller inte skrivit att ”alla bränder orsakats av grillar”. Jag har däremot skrivit att grillar KAN orsaka brand. Risken ökar ju mer oaktsam/vårdslös man är och i dagens läge när en enda oaktsam grillade kan orsaka ofantligt stor skogsbrand när marken är så torr tar man det säkra före det osäkra och förbjuder alla att grilla då myndigheten inte kan veta vem som är kompetent att klara av att grilla utan att orsaka brand.

Grilla är heller inte något som är nödvändigt på samma sätt som att köra bil/åka tåg för att exempelvis ta sig till jobbet vilket därför, liksom förbjuda rökning, inte är praktiskt genomförbart. Därför gör man inte detta heller.

Tror inte heller att myndigheten själva tror att alla ska sluta grilla men får man ned grillningen på en låg nivå är dom förmodligen nöjda med det. Och som sagt, av exempel i denna tråd och flertalet exempel i dagstidningar (senast idag tror jag det stod om en kvinna som grillade engångsgrill i Alvesta) verkar förbud behövas då alldeles för många inte har vett att begripa vad som är lämpligt och inte.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Brunnen husvagn,
http://www.barometern.se/emmaboda/larm-om-husbil-som-brinner-i-emmaboda/

För 20 år sedan var jag med och började släckinsatsen på en husvagn, ägarna var inne i receptionen och skulle checka ut, fem-tio minuter tidigare hade den stått i en tall”skog”.
Jag såg när det började slå ut lågor ur ventilationsgallret bakom kylen. Det tog 15-20 minuter för räddningstjänsten att komma (1,5 mil, Öland mitt i sommaren).
Om dom hade stått kvar på platsen så hade nog flera vagnar blivit skadade.

En kväll/natt så började det brinna i ett tremana tält, det var ett ungt par som campade, dom hade tänt något värmeljus i tältet och somnat ifrån det.
Som tur var så gick det förbi en person precis när tältet började brinna.
Kommer inte ihåg händelseförloppet men ordningsvakten lyckades få ut paret och släcka branden. Halva tältet var uppbrunnet och delar av sovsäckarna, vi hade allt liggande i vaktmästeriet tills den enes familj kom och hämtade sakerna. Unga paret hade enorm tur att personen gick förbi precis då och inte fem minuter senare.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det inte borde vara bevattningsförbud i Laholm?
Problemet både där och i många kommuner i landet är ju inte att sjö- eller åvatten håller på och tar slut
Nja, jag skulle snarare säga att problemet är att varken Halmstad eller Laholm använder sjö- och åvattnet.
I stället tar man "grundvatten" från borrade brunnar, och det är detta som håller på att sina.
Åarna flyter lika präktiga och vattenfyllda som alltid.
Lagans vatten kommer t.ex. närmast från sjön Bolmen.
Där ifrån har de nordliga Skåne-kommunerna hämtat vatten sedan 30 år (googla på Bolmentunneln).
Liksom Göteborg tar allt sitt vatten från Göta Älv.
Men det duger inte för Laholm inte.

Inte bara lite förvirrande!:sweat::crysmile:
Artikel i min lokaltidning
En tidningsartikel med rubriken "Olika tolkningar beroende på var du befinner dig" om lokala eldningsförbud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Jag har faktiskt lite svårt att se logiken i detta grillförbud, men laglydig som jag är ...

Hur vet jag när förbudet tar slut, det är ju inte roligt att åka omkring såhär ju ...
Bil parkerad på grus med öppen motorhuv och synliga motorinslag, hänvisning till grillförbud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Per Eskilsson och 15 till
  • Laddar…
Angående att folk lämnar campingplatser för att man inte får grilla (kan laga mat) så har jag campat med husvagn i 25 år utan att ens äga en grill, ändå har det serverats varm mat dagligen.

Jag har lyckats starta 2 bränder i mitt liv som kunde fått stora konsekvenser, där av är jag mycket försiktig med eld, denna torra sommar innan det blev eldningsförbud vattnade jag på/runt altanen innan jag grillade, även en klotgrill kan sprida gnistor.

BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, jag skulle snarare säga att problemet är att varken Halmstad eller Laholm använder sjö- och åvattnet.
I stället tar man "grundvatten" från borrade brunnar, och det är detta som håller på att sina.
Åarna flyter lika präktiga och vattenfyllda som alltid.
Lagans vatten kommer t.ex. närmast från sjön Bolmen.
Där ifrån har de nordliga Skåne-kommunerna hämtat vatten sedan 30 år (googla på Bolmentunneln).
Liksom Göteborg tar allt sitt vatten från Göta Älv.
Men det duger inte för Laholm inte.
Varför tycker du då att de ska slösa med vatten i fontänerna?
Varför ska jag googla på det, i en av mina länkar står det om vatten från Bolmen och det nämns i många inlägg i forumet att många i Skåne får vatten från Bolmen.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför tycker du då att de ska slösa med vatten i fontänerna?
Det är väl mycket mindre slöseri än att låta å-vattnet rinna rätt ut i havet?

Det är väl ett utmärkt symbolvärde i att stänga av fontänerna oavsett var vattnet kommer ifrån.

Värmeljus ser jag inte riktigt som ett problem i denna värme...:thinking:

Ska man ut i skogen lämnar man både engångs och gasolgrillen hemma.
Håller man sig innomhus så är det väl inget problem med en gasolspis? Husbil inräknad.

Rökning är ju redan förbjudet inomhus på många ställen, så uterökningsförbudet var på tiden (ironi) :rofl:
Men vad man gör med fimpen om de nu är tillåtet att röka utomhus är väl mer intressant!

Att minska brandrisken i stockholmsträdgårdar mm har ju också en poäng i och med att man lånar ut brandmän norr över...:thinking:

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tycker det är otroligt att man ens behöver diskutera detta. Det är eldningsförbud, punkt slut. Man vill heller inte att man grillar, så gör inte det hur jävla bra ni än tycker ni skyddar er. Spela roll om grillbing i trädgården aldrig lett till en skogsbrand. Man ber folk att inte grilla, då gör man inte det heller. Man är inte riktigt frisk om man ställer sig och grillar nu när det är som det är.

Nu går ju även räddningstjänsten ut och säger att man bör ej heller röka utomhus.

Regnet kommer ju nu så snart kan alla grilla igen och hålla på.

• Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Spela roll om grillning i trädgården aldrig lett till en skogsbrand. Man ber folk att inte grilla, då gör man inte det heller. Man är inte riktigt frisk om man ställer sig och grillar nu när det är som det är.
Den här typen av resonemang är precis det som stör dem av oss som har en avog inställning till symbolpolitik. Finns det inget samband är förbudet bara en förolämpning av allas vår intelligens och ett sätt att låtsas handlingskraftig. Nu finns det förstås ett samband, men det är så svagt att det inte är orimligt att muttra lite samtidigt som man följer förbudet.

Men om den här typen av värme skulle bli det nya normala, hur länge skulle vi då acceptera att inte under kontrollerade former få grilla i våra trädgårdar vissa sommarveckor? Om det krävs det nog en sansad debatt.

När jag skriver det här hör jag hur civilflyget är uppe och spanar skogsbränder över huvudet på mig. Det görs fantastiska insatser av såväl frivilliga som yrkesmän runt om i landet just nu, därom tror jag att alla är överens. Men det finns alltid ett men.

• Gilla
Pagno och 5 till
  • Laddar…
Hur gör man om man är ute och vandrar? Lägger ner varm mat helt?

Rostbiff och potatissallad!

• Gilla
vcx
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur gör man om man är ute och vandrar? Lägger ner varm mat helt?
Ja, varför inte? Det är gott med kalla rätter när det är så här varmt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.