Nyfniken Nyfniken skrev:
Det har man ju haft på Ölandsbron i tiotals år och de visar ändå alltid 80.
På E22 vid avfart mot Mönsterås Bruk finns 100/60 och dessa har fungerat utmärkt dom tillfällen jag passerat där, Ölandsbron har jag åkt över vid flertalet tillfällen och hastigheten har varierat mellan 70-90 km/h dock är ju 80 den ”normala” och därmed den som oftast råder.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Excel
A andersda skrev:
Jag förbehåller mig rätten att ifrågasätta staten, speciellt när staten tar hastiga beslut.

Att blint inrätta sig i ledet ger i alla fall mig kalla kårar.
Man kan naturligtvis ifrågasätta grillförbudet, specielt om det spöregnar. Regler är regler, jag gissar på att grillförbudet beror på följande saker.

1. Göra det extra tydligt för alla att grillförbud gäller, inga undantag. (Nolltolerans mot kaozmänniskor som till trots använder engångsgrillar etc. i naturen.) grillning=lagföring

2. Extrem brandrisk och alla resurser är fullt upptagna med att släcka nuvarande bränder.

3. MSB vill visa handligskraft i en extrem situation, jag hade nog uppmanat till samma sak om jag var gd för MSB.

Så vänta med att grilla tills förbudet är hävt. Går lika bra att steka i pannan.

OT: häromveckan skulle jag köra ut från snabbköpets parkering, när bilen framför mest glider rakt ut i korsningen där vi ska svänga höger. När jag kör om, ser jag hur snillet försöker ta på sig bältet medan han har telefonen mot örat... Det finns idjitts där man minst anar det.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det har man ju haft på Ölandsbron i tiotals år och de visar ändå alltid 80.
Nej, det visar inte alltid 80, oftast är dom släckta å då är det 90 som gäller, ibland är det så lågt som 50.

Vid infarten till Mönsterås bruk, på E22an så är det elektroniska skyltar som tänd och sänker ner hastigheten från 100 till 60 nä något fordon ska svänga (förutom när fordon kommer från bruket och ska norr ut).

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
tommib
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är fel att blanda in ett valår i denna tragiska och hemska händelse. I stället bör man se det oerhörda engagemang som alla vill hjälpa.
Ja, det är extremt fel att blanda in valet i dessa händelser. Det är just mitt problem med att alla politiker från alla håll och kanter ska synas i en intervju med brandbilar/gröna fordon/bränd skog bakom sig. Det är politikerna som gör politik av bränderna. Det har jag väldigt stora problem med. Detta var också innebörden av mitt inlägg.

Om du som moderator vill att jag släpper detta kan jag givetvis göra det men jag tycker att det är en ytterst relevant fråga när man pratar om symbolpolitik, vilket grillningsförbudet är. Varför det är det har framlagts tidigare av både mig och andra.

Med det sagt så låter jag bli att grilla. Jag är, trots allt, en i huvudsak laglydig medborgare och kan i någon mån se poängen med förbudet.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
F
Vi pratade om grillflörbudet och funderade på hur det skulle tas om man har gaslogrill, röjt undan brandfarligt material, vattenbegjutit omgivning, har en riskbedömning (jag har heta arbeten certifikat) och en utförare av det ”heta arbetet”, dvs grillaren samt att jag agerar brandvakt enlig gällande regler med efterbevakning enlig riskbedömning och 6+6 kg brandsläckare på plats.

Skulle man fortfarande bli lagförd eller skulle dom släppa det?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det har redan testats på E6 genom Halland för några år sedan. Tror systemet fungerade dåligt för det är numera nedlagt. Har dock sett det utomlands
Frågan är kanske om det är värt vad det kostar.
Att öka farten från 110 km/h till 120 km/h kan göra att man vinner 4½ minut per 10 mils färd.
Skall vi bygga avancerade elektroniska system för detta?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att öka farten från 110 km/h till 120 km/h kan göra att man vinner 4½ minut per 10 mils färd.
Nej det tycker jag inte, men tanken var nog att man skulle sänka hastigheten vid dåligt väglag. Men ibland kunde skyltarna visa 100 vid fint väder och 120 vid snömodd, så något krånglade. Jag tycker det är bra som det är med 120. Men tyvärr finns det idioter som tror man kan köra i 120 vid blixthalka också

A andersda skrev:
Man skulle kunna argumentera att grillning är en folkrörelse på sommaren som är tämligen viktig. Hur kan andra länder i Europa tillåta grillning trots ett varmare klimat?
Det är en intressant fundering:
Hur gör de i andra länder?
Personligen är jag rätt säker på att det här med att grilla i naturen inte är särskilt vanligt utomlands, då de inte har allemansrätt på samma sätt. Det är helt enkelt alltid förbjudet.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F
D Dub361 skrev:
Problemet med mobilen är väl inte just pratandet i den utan att när den ringer alt att man ska ringa måste man först försöka få fram den från ficka/väska/fack i bilen, sen ska det kollas vem som ringer/slå nummer osv vilket stjäl tid från bilkörning. Har själv mött mängder av bilister som i stadskörning sett ut att sms:a alt slå telefonnummer och haft noll koll på vägen. Sen är det klart att det finns massor med saker som är olämpliga att utföra men som inte är olagliga, skillnaden ligger i dom flesta fall att dessa drabbar oftast den enskilde själv som utför dessa medan att bryta mot förbuden vi diskuterat ovan KAN äventyra andra människors liv/hem.

Tillägg: vad gäller bilhastighet hoppas jag vi kan se fram mot elektroniska skyltar som beroende av väder,väglag, trafik osv visar lämplig hastighet och inte som idag där skylten alltid visar t ex 100 och folk kör i 110 oavsett lite/mycket trafik, halt/bra väglag, bra sikt/dimmigt osv.
Då skulle man få skylten individuellt presenterad i sin bil baserat på personlig kompetens som ytterligare en parameter. Jag vet flera som borde ha ett personligt permanent körförbud eller max 40km/h och automatisk blockering av telefonen om bilen är igång. För min egen del skulla man utan mätbar ökad risk kunna lägga på 30-50km/h (och här är jag ändå extremt konservativ)på allt från 70 och uppåt.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
På E22 vid avfart mot Mönsterås Bruk finns 100/60 och dessa har fungerat utmärkt dom tillfällen jag passerat där, Ölandsbron har jag åkt över vid flertalet tillfällen och hastigheten har varierat mellan 70-90 km/h dock är ju 80 den ”normala” och därmed den som oftast råder.
Finns även mellan Eskilstuna och Arboga och orsakar otäcka inbromsningar då bilarna kör i 120 knyck och snabbt ska ner till 60. Har pendlat den där vägen en period och iakttagit många otäcka incidenter undvikas med en hårsmån. Även om man ligger i lagstadgade 100 är det rätt otäckt att få en 60-skylt i ansiktet helt plötsligt, den är ganska stor hastighetsmätare ingen som ska till på kort sträcka utan förvarning. Normala skyltar ser man ju i tid och hinner släppa på gasen i god tid.

Det brukar ju alltid vara skyltat med en förvarning om sänkningenär över 20km/h. Det borde det nog vara även här.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
gångra det med några 100.000 så blir det ju helt klart skillnad, vet inte trafiktätheten där alls...

Redigerat:
En av de boende i en by, har en enorm motorbrygga, blev tillrättavisad när gasolgrillen tändes på en till synes säker plats, mitt på sjön!

Vi diskuterade denna spännande händelse och kom fram till att det inte handlade om den enskildes grillande.

Bryggan var fullt synlig för många sommargäster som troligen också hade kliande abstinens av avsaknaden från grilldofter.

Om vi (ja, jag var lite delaktig) fortsatt grillningen så hade troligtvis många små eldar startats.

Intelligent, dum i huvudet, påhittig, ja, jag vet inte om jag platsar annat än inom ramen normalbegåvade hobbypyromaner.

Vi tyckte att detta var en i det närmaste idiotsäker grillplats.

Vad vi inte tänkte på är att vi lättade på de andras gränser om vad som är lämpligt samt olagligt, för tillfället.

Idag har vi dag två med åskskurar, det totala eldningsförbudet är snart hävt.

Mvh " En som borde veta bättre"

Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
Tillräckligt olämplig för att bli åtalad,

[länk]
Bra det är det första åtalet jag hör talas om. Poliser och vattenspannar till trots.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.