N Nicke_S skrev:
sen får man se hur gubbarna på parkförvaltningen (i onämnd stad) går runt med gasolbrännare och bränner ogräs, samtidigt som deras vattenspridare går för fullt brevid
Var, vilken stad?
Här i Laholm så stängde de av fontänen på stadens stora torg, för att visa sig duktiga och solidariska.
Och de gällde tills en 80-årig gammal bonde körde dit vatten från ån, som flyter rnt staden, 100 meter från torget.
http://www.laholmstidning.se/2018/07/04/han-tanker-fylla-pa-nytt-vatten-i-lagafontanen/
Varför stängde de av fontänen? Det är väl samma vatten som cirkulerar bara?
Lagafontanen2016-2-jpg.jpg

vcx
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
...

Men med det sagt är det nog inte orimligt att det får brinna upp en del skog ibland. Det är ju som sagt vansinnigt dyrt både att hålla sig med rätt utrustning och att använda den. Men lite bättre kunde vi kanske vara, så inte kustbevakningen köper helikoptrar utan krokar och liknande dumheter.
Precis, bättre att betala ut ersättning till de drabbade direkt, utan att spendera flera hundra miljoner på att försöka släcka... Detta gäller ju förutsatt att ingen bebyggelse riskerar att skadas såklart.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Nja, släcka tycker jag iofs att man ska göra, men det måste finnas en balans mellan insats och förlorade värden, vilket är lätt att glömma i stundens hetta.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju näst intill att förbjuda camping när man förbjuder alla matlagningsmöjligheter. Jag har full förståelse om folk vill lämna en camping om man inte kan laga mat. Det går absolut att grilla och laga mat säkert även när det är torrt.
Vem har förbjudit ALLA matlagningsmöjligheter?
Går väl laga mat inne inne i husvagnen eller i campingens servicehus? Och vill man lämna står det väl var och fritt att göra det, dock utan återbetalning. Varför ska campingen lastas för att följa kommuners/myndigheters beslut? Förstår att en del av upplevelsen försvinner med såna här beslut men som sagt, det händer ju så extremt sällan så då tycker jag inte heller att man ska ha några svårigheter att följa detta.

D Dub361 skrev:
Vem har förbjudit ALLA matlagningsmöjligheter?
Går väl laga mat inne inne i husvagnen eller i campingens servicehus? Och vill man lämna står det väl var och fritt att göra det, dock utan återbetalning. Varför ska campingen lastas för att följa kommuners/myndigheters beslut? Förstår att en del av upplevelsen försvinner med såna här beslut men som sagt, det händer ju så extremt sällan så då tycker jag inte heller att man ska ha några svårigheter att följa detta.
Det finns folk som campar i naturen.

Det är fullt normalt attmsn inte kan ta betalt om man inte kan leverera produkten oavsett orsak. Tror du restaurangerna som inte får grilla tar betalt för maten ändå?

Vad jag förstår var ju även gas i husvagn förbjudet på vissa håll i alla fall. Har man tält finns inte det alternativet. Servicehuset lär inte ha den kapacitet som behövs i det här läget.

K Keld skrev:
Det finns folk som campar i naturen.
Dom har väl knappast betalat någon campingavgift att kräva tillbaka då?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är fullt normalt attmsn inte kan ta betalt om man inte kan leverera produkten oavsett orsak. Tror du restaurangerna som inte får grilla tar betalt för maten ändå?

Vad jag förstår var ju även gas i husvagn förbjudet på vissa håll i alla fall. Har man tält finns inte det alternativet. Servicehuset lär inte ha den kapacitet som behövs i det här läget.

Har du någon källa på det? I det aktuella fallet var gas inne i husvagnen tillåtet.

Ska man kunna kräva tillbaka pengarna vid regn hela sommaren? Alger i badvattnet?

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tror du restaurangerna som inte får grilla tar betalt för maten ändå?
Ja om restaurangen har andra möjligheter till att tillaga maten.

Färdiglagad mat är restaurangens affärsidé.

Att erbjuda campingplats, servicehus är det man huvudsaken betalar för när man är på camping.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att erbjuda campingplats, servicehus är det man huvudsaken betalar för när man är på camping.
Jag trodde det var banden som spelade som var det man betalade för och att campingen var ett nödvändigt ont. Så minns jag det i alla fall från 1900-talet. ;)

Eller var det ryssen man var ute för att lära sig hindra? :thinking: Hur som helst är jag övertygad om att campingdelen var ett nödvändigt ont i alla fall.

• Gilla
altaxis och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nog brinner det här nere också, tom mitt i städerna:
[länk]
[länk]

[länk]
[länk]

Fast 4 bränder i tätort jämfört med 80 skogsbränder övertygar mig inte att grillar är farliga nog för ett förbud.

harry73
Kan nedanstående karta övertyga dig att det även brinner s södra Sverige?
Jag skulle säga att det brinner i alla delar av landet.
Karta över Sverige som visar pågående och osläckbara bränder i olika delar av landet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var, vilken stad?
Här i Laholm så stängde de av fontänen på stadens stora torg, för att visa sig duktiga och solidariska.
Och de gällde tills en 80-årig gammal bonde körde dit vatten från ån, som flyter rnt staden, 100 meter från torget.
[länk]
Varför stängde de av fontänen? Det är väl samma vatten som cirkulerar bara?
[bild]
Att stänga av fontänen var nog bara en symbolhandling för att få folk att stanna upp och tänka ”jaha, man kanske ska snåla med vattnet”. Precis som du skriver så cirkulerar ju ofta samma vatten runt i fontänen...

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kan nedanstående karta övertyga dig att det även brinner s södra Sverige?
Jag skulle säga att det brinner i alla delar av landet.
[bild]
Nog brinner det överallt. Det borde dock brinna mer i södra Sverige och speciellt i städerna om det var grillarna som orsakar det.

harry73
Nu är det inte ett grillförbud, men eldningsförbud där de förbjuder all eld som de lagligen kan. Läs artikeln i sydsvenskan som jag citerade

• Gilla
DjKool
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.