3 536 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Greenely + Zaptec Go Smart-laddning
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig tänka?
vi har timdebitering med Greenely. Skaffat laddhybrid och boxen från Zaptec. Vi vill självklart koppla in bilen när vi kommer hem från jobbet, men ladda under de billigaste timmarna runt midnatt. Vi körde igång detta i fredags, och har kört en del samt haft laddaren inkopplad varje natt. Vi har ställt in att laddningen ska vara klar kl 06 alt 07. Det funkar dock inte optimalt med smartladdning. Laddningen går igång direkt, vilket verkar normalt då Greenely (eller bilen?) ska beräkna när det är bäst att ladda för att sedan stänga av tills dess att timtaxan är låg. Men vår laddning fortsätter i någon timma eller två, alternativt laddar färdigt vilket verkar ta 4-5h.
Hur ställer jag in apparna så att detta fungerar optimalt?
Greenely
Zaptec Go
Vi har en Volkswagen Arteon Laddhybrid med VW appen We Connect.
tack för hjälpen.
Är det någon som kan hjälpa mig tänka?
vi har timdebitering med Greenely. Skaffat laddhybrid och boxen från Zaptec. Vi vill självklart koppla in bilen när vi kommer hem från jobbet, men ladda under de billigaste timmarna runt midnatt. Vi körde igång detta i fredags, och har kört en del samt haft laddaren inkopplad varje natt. Vi har ställt in att laddningen ska vara klar kl 06 alt 07. Det funkar dock inte optimalt med smartladdning. Laddningen går igång direkt, vilket verkar normalt då Greenely (eller bilen?) ska beräkna när det är bäst att ladda för att sedan stänga av tills dess att timtaxan är låg. Men vår laddning fortsätter i någon timma eller två, alternativt laddar färdigt vilket verkar ta 4-5h.
Hur ställer jag in apparna så att detta fungerar optimalt?
Greenely
Zaptec Go
Vi har en Volkswagen Arteon Laddhybrid med VW appen We Connect.
tack för hjälpen.
Hej, testat både Greenely och Tibbers smartladdning men fick ingen av dom att funka så bra. Så använde istället laddboxens schemaläggning. Sätter man igång vid midnatt så blir det oftast rätt och stannar innan de dyra morgontimmarna kommer. Kan ju hända att dom fått till det bättre men kom ut till oladdad bil en morgon för mycket.
Hej,
Vi kör Zaptec-Go med Tibber och tycker det funkar utmärt då den bara laddar de timmarna det är som billigast.
Har sparat en hel del elkostnader på bara 1,5månad (då vi installerade den)
Skall tilläggas att vi har Plug-in-hybrid och ingen riktigt elbil ännu.
Vi kör Zaptec-Go med Tibber och tycker det funkar utmärt då den bara laddar de timmarna det är som billigast.
Har sparat en hel del elkostnader på bara 1,5månad (då vi installerade den)
Skall tilläggas att vi har Plug-in-hybrid och ingen riktigt elbil ännu.
Har snart min Zaptec uppe å snurrar här. Vet du om lastbalanseringen (via pulse) även funkar om man inte kör smartladdning utan manuellt schemalagt?Mathersz skrev:
Klicka här för att svara