Jag behöver gräva ned kommunalt vatten och el ca 200 meter. Funderar även på att lägga ned ytjordvärme. Samt anlägga en infiltrationsanläggning med en trekammarbrunn o samma veva.Är det någon som har någon prisuppgift vad man kan betrakta som ett riktmärke för de olika momenten. Grävningen bedöms vara tämligen enkel(ytjordvärmen + infiltrationen är på en åker, nedrävning av kommunala vattnet ska ske på en enskild väg). Tacksam för svar
revisorn

Hemmakatten
Nja, svårt med priser när man inte vet var du bor. Vår infiltrationsanläggning kostade 30'inkl arbete o trekammarbrunn för två år sedan. Jordvärme borde grävas ner samtidigt som infiltrationsanläggningen. Såvitt jag vet grävs det rännor där slangen (PEMslang) läggs ner, ca 25 kr per meter inkl. vätska är vad jag förstår rimligt pris + arbete. Att gräva en rörgrav på 200 meter görs på en dag, nästa dag kommer sand och rörgraven läggs igen (dvs. ca 12-15' +grus)

Har ett pris från i år på 110:-/M totalt med slang grävning och allt.
Ser ut som dina förutsättningar liknar mina!

Tack för svaren. Det verkar ju vara vettiga priser som Ni presenterar. Det finns tyvärr en del mindre serösa "grävare" som ser varje kund som en ny idiot att lura. Jag har tyvärr råkat ut för någon i samband med anläggning av skogsväg. Det är svårt för att inte säga omöjligt att komma i efterhand och klaga samtidigt som det är svårt för en lekman att avgöra vilken tid ett grävjobb tar.
revisorn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.