S
No offense, men som utbildad fysiker så förmedlade du mindre vetenskaplig information än någon annan i tråden. Med handen på hjärtat så måste jag säga att ditt inlägg var totalt värdelöst.

J jonathanst skrev:
Nej det är inte rimligt. Och även elektromagnetiska fält har partiklar som förmedlar krafterna, de kallas fotoner. Gravitonen är den hypotetiska motsvarigheten för gravitation helt enkelt.

Om du är intresserad finns det hur mycket populärvetenskaplig litteratur som helst att läsa och förundras av. No offense, men man ska inte tro att man som lekman har en rimlig chans att lösa något som mänsklighetens smartaste hjärnor inte klarat på decennier, särskilt om man inte ens kan grunderna.

Finns bättre forum därute för såna här frågor också ;-)

/Utbildad fysiker

H hapazard skrev:
Lokalt kan dock entropin minska...
Absolut, men på bekostnad av att något externt referenssystem får "betala priset"

S DanielF skrev:
No offense, men som utbildad fysiker så förmedlade du mindre vetenskaplig information än någon annan i tråden. Med handen på hjärtat så måste jag säga att ditt inlägg var totalt värdelöst.
:-) jag förstår att mitt inlägg låter lite drygt. Jag svarade på frågan så kort som möjligt bara. Problemet är att du och de flesta andra i tråden har missförstått flera grundläggande koncept (till exempel vad fält och elementarpartiklar är) och jag vet inte hur jag förklarar det utan att skriva en mindre lärobok. Vill ni ha längre utläggningar om fysikens grunder finns bättre källor en googling bort.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om du nu är genuint intresserad, och vill ha relevant bollplank, istället för vilda gissningar, så är det ett sådant forum som jonathanst syftar på betydligt bättre än byggahus forum.

För övrigt tycker jag det är oroväckande att respekten för kunskap har blivit så låg. Att gemene man tror att den förenklade bild man får av ett populärvetenskapligt (i bästa fall) youtubeklipp är i närheten av kunskap för att förstå och kunna dra egna slutsatser. Men det är en helt annan fråga, och inte specifikt riktat till dig TS.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
J jonathanst skrev:
....Vill ni ha längre utläggningar om fysikens grunder finns bättre källor en googling bort.
Ja, På Youtube ligger tonvis med "guld" för den vetgirige.
- En del är lättillgängligt populärvetenskapligt där Brian Greene är en bra talare.
- Andra, som Sean Carroll har gjort en hel serie lock-down föreläsningar som går lite mer på djupet på en rad områden.
- Leonard Susskind har lektioner där han i ett dussintal 2-timmarsföreläsningar härleder allmänna relativitetsteorin.
o s v
Man kan efter eget intresse och förmåga välja föreläsare, område och nivå, men ska det vara lite mer på djupet dröjer det inte länge förrän det behövs matematik där tensorer, komplexa tal och differentialekvationer är vardagsmat.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.