De flesta av oss i tråden tycker inte det är känsligt, det är vissa andra som går i spinn...

• Gilla
Tamak och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hydrolift skrev:
En påse hemmabakade bullar uppskattas i de flesta läger.
Och bullar, godis, kakor, sylt och saft... Tänk på alla människor som inte kan hantera dessa högsockerprodukter och kämpar med LCHF och diabetes.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
sysmali
För att undvika fällorna med olika beroenden så ge en härlig upplevelse!

Öva in en liten sång som du anför med stor upplevelse. Eller ta med dig frun så kan ni visa era skådespelarkunskaper genom en välanpassad sketch.

• Haha
Falckman och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
För att undvika fällorna med olika beroenden så ge en härlig upplevelse!

Öva in en liten sång som du anför med stor upplevelse. Eller ta med dig frun så kan ni visa era skådespelarkunskaper genom en välanpassad sketch.
Om man tvingas lyssna till ett par dåliga sångröster framförda med ännu sämre sketch utanför dörren behövs nog whiskyn...

• Haha
  • Älska
Falckman och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan vara väldigt olämpligt/förödande att ha med sig alkohol.
Personen kan tex vara alkoholberoende.
Jag har en sådan granne. Han skulle bli riktigt sur om han fick en flaska med mer alkohol än ren läsk.

D
Statistiskt sett så är 1 av 20 en sådan granne.

Men det spelar ingen roll för många, rätten att ge bort alkohol väger tyngre än omtanken för grannens närstående. Dessutom kan ju alltid grannen säga nej, det personliga ansvaret väger tungt.

För att inte tala om argumentet att hur man än gör så kan det bli fel, grannen kan ju vara sockerallergiker om man istället ger bort en sockerkaka.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Statistiskt sett så är 1 av 20 en sådan granne.

Men det spelar ingen roll för många, rätten att ge bort alkohol väger tyngre än omtanken för grannens närstående. Dessutom kan ju alltid grannen säga nej, det personliga ansvaret väger tungt.

För att inte tala om argumentet att hur man än gör så kan det bli fel, grannen kan ju vara sockerallergiker om man istället ger bort en sockerkaka.
Vad är "en sådan granne"?

D
En granne med missbruksproblematik.

Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
En granne med missbruksproblematik.
Vad menar du med missbruksproblematik?

D
Var vill du komma, jag tror du förstår min invändning även om du kanske inte delar den.

Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Var vill du komma, jag tror du förstår min invändning även om du kanske inte delar den.
Nej, jag är inte övertygad om att vi har ett stort problem med alkoholgåvor i vårt samhälle. Jag tycker det är tramsigt och billigt att dra moralkortet och försöka åberopa grovt tillyxad statistik som dessutom kommer från tvivelaktiga organisationer som lever på att alkohol utmålas som ett stort problem.

Naturligtvis ger man inte alkoholgåvor till sin granne som t ex blir våldsam av alkohol eller som har så pass stora problem med alkohol att de inte alls dricker. Inte heller ger vi detta till de som avstår av trosskäl.

• Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
D
För mig spelar det ingen roll om det är 1/20 eller 1/40. Själva sakfrågan är densamma.

Jag utgår från att diskussionen gäller gåvor till de personer där vi inte vet förhållandet till alkohol. Jag ser ingen baksida med att avstå från att ge bort alkohol i dessa fall.

Claes Sörmland
Ok nu spelar statistiken ingen roll längre.

Är det just livsmedlet alkohol som är problematiskt för dig och inte andra livsmedel? Varför i så fall?

D Derbyboy skrev:
För mig spelar det ingen roll om det är 1/20 eller 1/40. Själva sakfrågan är densamma.

Jag utgår från att diskussionen gäller gåvor till de personer där vi inte vet förhållandet till alkohol. Jag ser ingen baksida med att avstå från att ge bort alkohol i dessa fall.
Baksidan är väl de 19/20 som skulle bli skitglada av en Whisky och nu blir utan.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Gladast blir den som inte ger bort sin alkohol.

• Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.