H håbbe1961 skrev:
Meddela företaget skriftligen att du kommer att betala, men att du gör det under protest på grund av att du inte håller med företaget så undviker ni ytterligare avgifter. Sen får i stämma företaget i tingsrätt på överskjutande belopp om ni ej kommer överens. Ni har ju rättsskydd p hemförsäkring om det skulle bli långdraget.
Det är precis så man inte skall göra.

Om du inte betalar så måste företaget ta ärendet till rätten och bevisa att de har rätt att få betalt.

Om du först betalar och sedan försöker få tillbaka den felaktiga delen, så är det du som måste ta firman till rätten och bevisa att de inte hade rätt att ta så mycket.

Det finns ofta ett glapp i vad som går att bevisa. Den som har bevisbördan har alltid lägre chans att få rätt.

Och skulle du vinna det målet så har den här typen av firmor en vana att gå i konkurs med jämna mellanrum, när kraven börjar bli för stora.
 
  • Gilla
Nirre och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är precis så man inte skall göra.

Om du inte betalar så måste företaget ta ärendet till rätten och bevisa att de har rätt att få betalt.

Om du först betalar och sedan försöker få tillbaka den felaktiga delen, så är det du som måste ta firman till rätten och bevisa att de inte hade rätt att ta så mycket.

Det finns ofta ett glapp i vad som går att bevisa. Den som har bevisbördan har alltid lägre chans att få rätt.

Och skulle du vinna det målet så har den här typen av firmor en vana att gå i konkurs med jämna mellanrum, när kraven börjar bli för stora.
Vad ska man säga?
”Och skulle du vinna det målet så har den här typen av firmor en vana att gå i konkurs med jämna mellanrum, när kraven börjar bli för stora.”

Vi har ingen aning om vad det är på fakturan som avviker från offerten. Den här typen av firmor går inte frivilligt i konkurs. Det krävs nämligen ganska stora investeringar i maskiner för en markfirma. Förutom det så är det inte så enkelt att bara konka och starta upp igen. Då ska man verkligen veta vad man håller på med och den typen av människor finns givetvis också.
 
Det bästa är om grävarn svarar positivt på klagomålet och gör upp med finansbolaget FB att skicka ny faktura på det lägre beloppet.
Grävarn har också redan fått sina pengar från FB. Men som man kan tolka detta så har denne hållt sig undan. Då uppstår problemet att beställaren har ett krav från FB och en affärsrelation med grävarn. Så ställa några krav på FB som är en förmedlare är verkningslöst o de kommer att hänvisa till grävarn som håller sig undan.
Så alternativet är att sätta pressen på den som man har en affärsrelation med dvs grävarn och kräva tillbaka den del som de betalat. Därav att signalera att man betalar i protest skriftligen annars har man köpt upplägget.
 
Man skall alltid betala ostridbart belopp resten är det bara att avvakta med
Och förklara ingått avtal/Offert gäller
 
  • Gilla
Nirre och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
H håbbe1961 skrev:
Meddela företaget skriftligen att du kommer att betala, men att du gör det under protest på grund av att du inte håller med företaget så undviker ni ytterligare avgifter. Sen får i stämma företaget i tingsrätt på överskjutande belopp om ni ej kommer överens. Ni har ju rättsskydd p hemförsäkring om det skulle bli långdraget.
Helt fel. Det är inte Skatteverket som kräver pengar utan en grävare. Om set stått tio gånger den offererade summan hade du då också betalt?

TS, detta sköter man genom att betala summan i offerten om det man kommit överens om blivit gjort. Sen skriver du ett brev till Eurofinans och grävaren och förklarar att det inte blir mer. Alla krav bestrider du skriftligt. Bollen är hos honom. För att få mer pengar måste HAN stämma DIG i tingsrätt och vinna. Det kommer inte hända. Sov lugnt.

Håbbe man undrar om du ens skulle hitta in i en tingsrätt det är absolut inte så som du skriver det går till.
 
H håbbe1961 skrev:
Meddela företaget skriftligen att du kommer att betala, men att du gör det under protest på grund av att du inte håller med företaget så undviker ni ytterligare avgifter. Sen får i stämma företaget i tingsrätt på överskjutande belopp om ni ej kommer överens. Ni har ju rättsskydd p hemförsäkring om det skulle
H håbbe1961 skrev:
Det bästa är om grävarn svarar positivt på klagomålet och gör upp med finansbolaget FB att skicka ny faktura på det lägre beloppet.
Grävarn har också redan fått sina pengar från FB. Men som man kan tolka detta så har denne hållt sig undan. Då uppstår problemet att beställaren har ett krav från FB och en affärsrelation med grävarn. Så ställa några krav på FB som är en förmedlare är verkningslöst o de kommer att hänvisa till grävarn som håller sig undan.
Så alternativet är att sätta pressen på den som man har en affärsrelation med dvs grävarn och kräva tillbaka den del som de betalat. Därav att signalera att man betalar i protest skriftligen annars har man köpt upplägget.
Vart får du detta upplägg ifrån? Varför betala för mycket och sedan försöka, få tillbaka pengar? Förklara gärna
Mvh
 
F
H håbbe1961 skrev:
Det bästa är om grävarn svarar positivt på klagomålet och gör upp med finansbolaget FB att skicka ny faktura på det lägre beloppet.
Grävarn har också redan fått sina pengar från FB. Men som man kan tolka detta så har denne hållt sig undan. Då uppstår problemet att beställaren har ett krav från FB och en affärsrelation med grävarn. Så ställa några krav på FB som är en förmedlare är verkningslöst o de kommer att hänvisa till grävarn som håller sig undan.
Så alternativet är att sätta pressen på den som man har en affärsrelation med dvs grävarn och kräva tillbaka den del som de betalat. Därav att signalera att man betalar i protest skriftligen annars har man köpt upplägget.
Har du ingen aning, inget vet eller förstår och bara har dåliga råd så är det kanske bättre att vara tyst?

konsumenträtt faller inte för att nån sålt en faktura, försök förstå det.
 
  • Gilla
Nirre och 1 till
  • Laddar…
Nej jag vilseleder ingen, scenariot är taget från den konsumentinfo som publicerats men som en sista utväg då företaget ej svarar på en bestriden faktura vilket är fallet här. Om inte så måste fakturan bestridas förstås.

Finansbolag köper fakturor där risken delas upp och med olika kostnad för företaget, billigast varianten är där ansvaret för obetald faktura går tillbaka till företaget att driva in.

Den andra dyrare men tryggare för företaget är varianten är där finansbolaget står för indrivningen. Riktigheten i fakturan kan inte finansbolaget avgöra utan det måste komma från företaget. Men det verkar fortfarande tydligt att denne ej vill medverka. Möjligtvis om denne visar sig har köpt den billigare tjänsten hos Finansbolaget.

Visst kan man betala in avtalat belopp men det stoppar inte Finansbolaget att skicka krav med avtalad ränta o avgifter på resten och sist inkasso sen ev. tingsrätt efter det men då bör man vara säker på att man tolkat avtalet rätt och att inga andra kostnader kan tillkomma o påpekar fortfarande att företaget ej vill medverka med uppgifter om innehållet i fakturabeloppet i detta scenario.

Att bestrida faktura där motparten ej vill medverka till ändring så står valet mellan vem som driva detta till sin spets o ta de extra kostnader o riskerdet innebär. Beställaren eller finansbolaget.
 
H håbbe1961 skrev:
Nej jag vilseleder ingen, scenariot är taget från den konsumentinfo som publicerats men som en sista utväg då företaget ej svarar på en bestriden faktura vilket är fallet här. Om inte så måste fakturan bestridas förstås.

Finansbolag köper fakturor där risken delas upp och med olika kostnad för företaget, billigast varianten är där ansvaret för obetald faktura går tillbaka till företaget att driva in.

Den andra dyrare men tryggare för företaget är varianten är där finansbolaget står för indrivningen. Riktigheten i fakturan kan inte finansbolaget avgöra utan det måste komma från företaget. Men det verkar fortfarande tydligt att denne ej vill medverka. Möjligtvis om denne visar sig har köpt den billigare tjänsten hos Finansbolaget.

Visst kan man betala in avtalat belopp men det stoppar inte Finansbolaget att skicka krav med avtalad ränta o avgifter på resten och sist inkasso sen ev. tingsrätt efter det men då bör man vara säker på att man tolkat avtalet rätt och att inga andra kostnader kan tillkomma o påpekar fortfarande att företaget ej vill medverka med uppgifter om innehållet i fakturabeloppet i detta scenario.

Att bestrida faktura där motparten ej vill medverka till ändring så står valet mellan vem som driva detta till sin spets o ta de extra kostnader o riskerdet innebär. Beställaren eller finansbolaget.
Du får nog läsa på lite till. Visst kan du används ett FB för att försöka driva in en skuld. Till sist handlar ärendet hos kronkalle om inte företaget väljer att gå direkt till Tinget.

Självklart ska du bestrida fakturan till alla parter. Men får du en faktura från ett FB så räcker det med att maila dom och skriva att du har bestridit fakturan till den du beställt tjänsten av eller vad det nu gäller. När brevet dimper ner från kronkalle står det tydligt vad du ska göra.

Så glöm alls påminnelseavgifter och allt vad det kan vara så långe ni inte skrivit på ett väldigt märkligt avtal och ni har bestridit fakturan.
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Eller så kan man läsa inlägget från TS där fakturan är såld till eurofinans.
 
H håbbe1961 skrev:
Eller så kan man läsa inlägget från TS där fakturan är såld till eurofinans.
:crysmile: Suck!
 
  • Gilla
Hasse1212
  • Laddar…
F
H håbbe1961 skrev:
Eller så kan man läsa inlägget från TS där fakturan är såld till eurofinans.
som sagt, ge inga fler råd för du har inte en jävla aning om nåt..
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Nissens Nissens skrev:
Ni sitter ju inte i båten???
Vad betyder det??
Att sitta still i båten vet jag vad det betyder, men ”Ni sitter ju inte i båten” har jag aldrig sett förut. Jag har ändå bott i Sverige i hela mitt liv...
En hopblandning av "ni sitter (ju) inte i sjön" och "sitta i samma båt" så det betyder verkligen ingenting :rofl:
 
  • Haha
  • Wow
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
En hopblandning av "ni sitter (ju) inte i sjön" och "sitta i samma båt" så det betyder verkligen ingenting :rofl:
Vi sitter i samma båt är en ganska bra låt enligt mig. :rofl: Vi sitter i samma sjö kanske blir nästa hits?(y)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
En hopblandning av "ni sitter (ju) inte i sjön" och "sitta i samma båt" så det betyder verkligen ingenting :rofl:
Såklart menade jag bara att TS inte sitter i en båt när han gjorde inlägget, men jag kan ju ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.