252 läst ·
6 svar
252 läst
6 svar
Gräva ut gammal grund, naturmaterial
Hej! Jag är villrådig gällande plast.
Vi håller på att renovera en gård, antagligen 1920-tal, och tilläggsisolerade det oisolerade fd stallet i fjor. Det gjorde ingen som helst skillnad, då kylan tränger upp ur golvet. Idag ligger ett tegelgolv lagt på den, vad jag tror, ursprungliga plattan om ca 200mm tjocklek. Jorden undertill luktade lätt funky när vi provbilade ...
Min tanke är att gräva ur ca 600mm, lägga makadam, markduk, markplatta i stenull, samt gjuta in vattenburen värme (betong, ej flyt då vi har dåliga erfarenheter).
Nu är det däremot många som förordat isolering med plastduk och cellplast istället för stenullen, då det inte finns någon egentlig "vinst" med naturmaterial i en golvisolering. I jämförelse med en vägg som ju behöver andas.
Själv tänker jag väl att "vinsten" i detta fall kanske är att vara trogen urspunget?!
Vad tycks härinne? 😊
Vi håller på att renovera en gård, antagligen 1920-tal, och tilläggsisolerade det oisolerade fd stallet i fjor. Det gjorde ingen som helst skillnad, då kylan tränger upp ur golvet. Idag ligger ett tegelgolv lagt på den, vad jag tror, ursprungliga plattan om ca 200mm tjocklek. Jorden undertill luktade lätt funky när vi provbilade ...
Min tanke är att gräva ur ca 600mm, lägga makadam, markduk, markplatta i stenull, samt gjuta in vattenburen värme (betong, ej flyt då vi har dåliga erfarenheter).
Nu är det däremot många som förordat isolering med plastduk och cellplast istället för stenullen, då det inte finns någon egentlig "vinst" med naturmaterial i en golvisolering. I jämförelse med en vägg som ju behöver andas.
Själv tänker jag väl att "vinsten" i detta fall kanske är att vara trogen urspunget?!
Vad tycks härinne? 😊
Jag hade inte använt stenull i en grundkonstruktion. Dåliga erfarenheter ifrån det att det blir blött av markfukt. Vill du använda naturmaterial så kan du använda perlite eller skumglas, båda är kapillärbrytande och går att gjuta på.Vildappel skrev:
Hej! Jag är villrådig gällande plast.
Vi håller på att renovera en gård, antagligen 1920-tal, och tilläggsisolerade det oisolerade fd stallet i fjor. Det gjorde ingen som helst skillnad, då kylan tränger upp ur golvet. Idag ligger ett tegelgolv lagt på den, vad jag tror, ursprungliga plattan om ca 200mm tjocklek. Jorden undertill luktade lätt funky när vi provbilade ...
Min tanke är att gräva ur ca 600mm, lägga makadam, markduk, markplatta i stenull, samt gjuta in vattenburen värme (betong, ej flyt då vi har dåliga erfarenheter).
Nu är det däremot många som förordat isolering med plastduk och cellplast istället för stenullen, då det inte finns någon egentlig "vinst" med naturmaterial i en golvisolering. I jämförelse med en vägg som ju behöver andas.
Själv tänker jag väl att "vinsten" i detta fall kanske är att vara trogen urspunget?!
Vad tycks härinne? 😊
Tack för ditt svar! Ja, det är många som sagt detsamma. Men om jag har 600mm makadam så blir ju den kapillärbrytande och fukten kryper inte upp?surris skrev:
Har du 600mm makadam så behöver du gräva ut 1m djupt får att få plats med isolering och betong. Det blir kapillärbrytande men du kommer fortfarande ha en fukttransport genom konstruktionen. I så fall behöver du lägga plast mellan makadam och stenull. Jag är dock lite skeptisk till denna lösning då det riskerar att fuktbelasta grundmuren och syllen mer.Vildappel skrev:
Jag hade rekommenderat en öppen konstruktion (kolla modern mullbänk) eller en krypgrund.
Ok, super! Tack! Jag hör dig. Ska kolla in mullbänk.surris skrev:
Har du 600mm makadam så behöver du gräva ut 1m djupt får att få plats med isolering och betong. Det blir kapillärbrytande men du kommer fortfarande ha en fukttransport genom konstruktionen. I så fall behöver du lägga plast mellan makadam och stenull. Jag är dock lite skeptisk till denna lösning då det riskerar att fuktbelasta grundmuren och syllen mer.
Jag hade rekommenderat en öppen konstruktion (kolla modern mullbänk) eller en krypgrund.
Du kan byta ut makadamen mot Isodrän för att spara bygghöjd.
Underst byggplast som perforeras varje kvm för att släppa ut ev. kondens, ovanpå det och utmed väggar Isodrän minst 95kpa för att klara långtidsdeformation, du behöver inte köra bara Isodrän (som är dyrare) utan kan addera vanlig cellplast, men inte mindre än 150mm Isodrän i vart fall. Ovanpå detta golvvärme och betong som vanligt.
Underst byggplast som perforeras varje kvm för att släppa ut ev. kondens, ovanpå det och utmed väggar Isodrän minst 95kpa för att klara långtidsdeformation, du behöver inte köra bara Isodrän (som är dyrare) utan kan addera vanlig cellplast, men inte mindre än 150mm Isodrän i vart fall. Ovanpå detta golvvärme och betong som vanligt.
Tack för svar! Bra tips! Tar det till mig och undersöker. 😊mexitegel skrev:
Du kan byta ut makadamen mot Isodrän för att spara bygghöjd.
Underst byggplast som perforeras varje kvm för att släppa ut ev. kondens, ovanpå det och utmed väggar Isodrän minst 95kpa för att klara långtidsdeformation, du behöver inte köra bara Isodrän (som är dyrare) utan kan addera vanlig cellplast, men inte mindre än 150mm Isodrän i vart fall. Ovanpå detta golvvärme och betong som vanligt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga carport utan att gräva?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gammal fördelare anno 1990 - svår att byta ut?
Värme allmänt -
Vilken shuntautomatik passar på nygammal panna?
Värme allmänt -
Hur ska jag gräva ut för altanstomme vid gammal uteplats
Altan & Uteplats -
Köpa gammalt hus - gräva ut torpargrund
Grund & Markarbeten