12 120 läst ·
36 svar
12k läst
36 svar
Gräva upp gräs 100 kvm
det kommer aldrig växa igenom.N NathalieH skrev:
är du minsta orolig så på med lite ogräsmedel täck och sen bygg.
gör det inte jobbigare en det behöver vara.
måste vara en av de vanligaste konstruktionerna på altaner: plattor direkt på marken och kan lova att majoriteten inte tagit bort matjorden.
Skönt att höra. Det minskar ju jobbet avsevärt. Då behöver man endast gräva där man behöver stabiliteten (ojämn gräsmatta).O oliven1 skrev:
Precis! Pågår just nu ett renoveringsprojekt hos min granne, där tidigare ägare byggt trall utan att ta bort jorden. Två fel med det har blivit att man använt för klen dimensions på reglarna (golvet sviktar när man går) samt att den ligger så nära marknivån att det inte blir någon luftväxling. Dvs virket har fått röta ganska fort trots att det är tryckimpregnerat. Lösningen man gör nu är att gräva ur jorden såpass mycket att det finns plats för ett lager grus och att marknivån sänks så reglarna får ordentligt med luft runt sig. Av samma anledning som i erat fall (går ej att höja golvnivån i förhållande till huset) återanvänder man reglar som inte är skadade men spikar på en till av samma mått parallellt, istället för att byta till annan dimension. De har alltså grävt ur ca 10 cm (själv skulle jag nog tagit lite mer mer) lagt på 5 cm grus och har sedan ca 5 cm fritt under reglarna.N NathalieH skrev:
Det var såhär vår tanke var från början.kvirre skrev:
Precis! Pågår just nu ett renoveringsprojekt hos min granne, där tidigare ägare byggt trall utan att ta bort jorden. Två fel med det har blivit att man använt för klen dimensions på reglarna (golvet sviktar när man går) samt att den ligger så nära marknivån att det inte blir någon luftväxling. Dvs virket har fått röta ganska fort trots att det är tryckimpregnerat. Lösningen man gör nu är att gräva ur jorden såpass mycket att det finns plats för ett lager grus och att marknivån sänks så reglarna får ordentligt med luft runt sig. Av samma anledning som i erat fall (går ej att höja golvnivån i förhållande till huset) återanvänder man reglar som inte är skadade men spikar på en till av samma mått parallellt, istället för att byta till annan dimension. De har alltså grävt ur ca 10 cm (själv skulle jag nog tagit lite mer mer) lagt på 5 cm grus och har sedan ca 5 cm fritt under reglarna.
Där ligger ett trädäck just nu (som inte är allt för många år gammalt) och det är snett och vingt. Bygger vi ett så pass stort däck som på 100kvm vill vi gärna att det håller, även om det kommer kosta oss mer