HenrikP skrev:
Jag skulle inte vilja hänga ip-telefoni, två tv-boxar, två surfplattor, tre datorer och fem smarta telefoner (dvs ett genomsnittligt hem med två vuxna och tre barn) på en 4G-anslutning. För dålig tillförlitlighet, samt begränsad data. Det senare lär bli ett större problem framöver. Kan man få TV via 4G, förresten?

När mitt fiber är färdigt under våren så kan jag få 100 Mbit för 279 kr/mån. Med Tele2 4G kostar 50 mbit 739 kr/mån. Jag har alltså tjänat in mina 16000 efter 3 år, och dessutom haft dubbla hastigheten.
Spännande att de har höjt priserna så mycket! Jag betalar 350 för 80Mbit och 80 GB, men det är tre år gammalt.... Funkar kalas som lösning hemma för oss, netflix osv. Går kalas

peternicklas
gusvo085 skrev:
Spännande att de har höjt priserna så mycket! Jag betalar 350 för 80Mbit och 80 GB, men det är tre år gammalt.... Funkar kalas som lösning hemma för oss, netflix osv. Går kalas
Jag betalar 245 för 100/10 Mb för fiber anslutning med fri mängd data.

peternicklas
R Göran skrev:
Glöm snabbt mobilt Internet. Att garantera 50 MBit/s går inte. Däremot kan man garantera 100 MBit/s via fiber eller 8 MBit/s via t ex ADSL. När det gäller radio så är bandbredden kanske totalt 100 Mbit/s. Är man 10 samtidiga användare får man då 10 MBit/s var. Är man 50 användare så blir det 2 MBit/s. Således inget framtidssystem. Tyvärr finns det aktörer, som rekommenderar folk att göra sig av med fast telefoni. Urdumt! Man kan faktiskt köra TV via 8 MBit/s. Sens moral. Tro inte på mobiloperatörernas reklam. Lyssna på folk som har utbildning i Internet och/eller radioteknik, som undertecknad. Som dessutom har jobbat med bådadera i närmare 40 år!
Där jag bor har masterna en matning med 200 Mb. inte mycket över om 20 använder det samtidigt.

• Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
Man ska inte hänga upp sig på enbart hastigheten utan datamängden är i dagsläget viktigare.

Upplevelsemässigt så kan nog ett mobilt bredband 4G vara jämförbart med ADSL 24/1 eller 10/10 fiber, beroende på mottagningen. 10/10 fiber duger för att titta på strömmande TV idag, mobilt bredband om man har hyfsad mottagning.

Så här länge räcker datat:

data.png

Tre största 4G abbonemang kostar 400 kr och ger som mest 100 GB data.
Ett vanligt ADSL-abbonemang hos bredbandsbolaget kostar 389 kr/mån och ger ca 6480 Gb data per månad.
Ett vanligt 10/10 fiberabbonemang i Falu Stadsnät kostar 200 kr /mån och ger ca 3240 Gb data per månad.

Kontentan är alltså att vill man hänga med och kolla på streamad TV hemma så är det fast bredband som gäller.

Om ni inte vill lägga 15k på fiber nu så se åtminstånde till att dra in kanalisation i huset så att det är lätt att blåsa in.

• Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
De håller på hemma hos min mamma också. Samtidigt har de förbättrat internettäckningen med 4G, funkar hur bra som helst. Ska man verkligen betala för att få fiber när mobilnätet hela tiden förbättras? Jag är osäker. Vilka är argumenten? Vi har avrått min mamma från att hoppa på det ...
att avråda från att ta fiber är absolut inget jag ens skulle råda min värsta fiende, näten blir bara mer och mer överbelastade hela tiden och inom sin tid tror jag att det kommer vara ohållbart med all trafik som skickas trådlöst! plus att man blir otroligt känslig!

2 fall som jag vet av, i det ena fallet är i kiruna stad där jag jobbar och efter klockan 19 så är 4g nätet otroligt långsamt, så långsamt att man får knäppa över till 3g för att ens kunna surfa och då faller ju hela vitsen med att betala dyra pengar för dessa hastigheter som man aldrig uppnår när man väl är hemma! och i denna stad finns det 2 stycken 4g master på relativt lite folk!

fall nummer två, hemorten
det finns fiber men alla tog inte detta när det byggdes ut pga kostnaden, så dom som ville ha fast uppkoppling i efterhand fick vända sig till adsl men hoppla nu la dom ner fasta nätet och alla adsl kunder fick byta till mobilt internet. följden av detta är att det knappt går att ringa med mobilen, då kan du tänka dig att surfa via detta!

sen har vi aspekten om trafikmängd!

så nä, när man skiter i fiber så kan man lika gärna ro ut på sjön i blyväst och tippa över kanten, samma trevliga upplevelse i slutändan. dödfött.

• Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
O
Tja... 4G funkar perfekt om man inte surfar mycket... utan istort bara är på de viktiga sidorna.... Bygga Hus och så bygga hus....
Ska man vidare (vilket inte behövs med BH) :p
Så är det fiber som gäller. 4G går väldigt mycket åt hållet med begränsad data.
Du kan titta på rapport 2ggr sen kan du inte surfa mer på en månad.

Men med fiber så är det helt annat....

Men kommunen kan inte bara komma å gräva på din tomt. Men de kan säkerligen skaffa sig servitut... Men då är du medveten om det så du behöver inte oroa dig!
Men fundera inte mer på pengarna. Hoppa på tåget medans du kan!

• Gilla
liran
  • Laddar…
Jag har just skippat ADSL till förmån för ett 4G med obegränsad datamängd (ja, det är faktiskt obegränsat på riktigt men inget som går att teckna utan lite hjälp) men detta ser jag som en tillfällig lösning för att öka datahastigheten i väntan på fiber. Jag räknar kallt med att min nuvarande genomsnittliga hastighet på 35/15 Mbit/s drastiskt kommer sjunka under kommande år.

Så jag skulle hoppa på ett fibererbjudande 8 dagar i veckan.

• Gilla
liran
  • Laddar…
Intressant tråd (häpp!) som ligger i närtid för mig. Köpte hus i villaområde en bit utanför Stockholm i höstas och kunde välja mellan ADSL eller ett gammal coaxnät för bredbandet. Tidigare ägare hade kört med ADSL och sa att det fungerat bra medan jag hört och läst mycket dåligt om det gamla coaxnätet. Valet föll därför på ADSL vilket har fungerat fullt tillräckligt (även om vi just i dagarna haft lite strul som dock verkar ha ordnat sig nu). Vi kör allt trådlöst här hemma, två MacBook Pro, två iPhones och två AppleTV via WiFi från en Time Capsule. Det är inga som helst problem att streama HD till ATV:erna och Internet behöver inte vara snabbare.

På förvintern härjade en fiberaktör i grannskapet. Företaget är mycket aggressivt, både när det gäller säljtaktik men inte minst när det gäller grävning. Pratade idag med en kille som jobbar för en av Scanovas entreprenörer, som kunde berätta att fiberföretaget gräver först och frågar sen. De har tydligen miljonskadestånd från många andra aktörer, inklusive kommunen, och deras försäkringsbolag har dragit sig ur för de har inte råd att betala för alla missar som görs. Våra grannar som hoppade på fibererbjudandet är långt ifrån nöjda, de har ännu inte fått igång sina fibertjänster och då lämnade fiberföretaget området i november. En annan granne sade upp sitt kabelTV-abonnemang för de trodde att allt skulle vara klart med fibern till julhelgerna...det blev ingen Kalle Anka för dem.

Vi är idag glada för att vi inte hoppade på fibererbjudandet som hade kostat oss närmare 25.000 kr. Vi är fullt nöjda med att ha ADSL och känner att vi kommer klara oss bra med det under lång tid framöver. Jag är övertygad om att allt kommer vara trådlöst i framtiden, sen hur lång tid det tar kan ingen svara på. Se på hur snabbt mobilnätet och dess hastigheter har utvecklas, det är inte så länge sedan 3G lanserades med stort pompa och ståt. Nu börjar 4G breda ut sig och efter det kommer säkerligen 5G, 6G och 7G...eller någon helt ny teknik som ingen tänkt ut ännu. Ett säljargument fiberbolagets aggressiva säljare hade var att husets värde skulle öka om vi köpte deras tjänst. Nu är det bara så att vi tänker oss bo i huset i kanske 30-40 år och då kommer deras fibernät vara stenålder.

Att kategoriskt säga att man alltid ska tacka ja till ett fibererbjudande för X tusen kronor tycker jag är fel. Det beror helt på omständigheterna, t ex klarar man sig med ADSL, vad är det för entreprenör som ska lägga nätet, hur länge tänker man sig bo i huset osv. Killen från Scanovas entreprenör sa att det snackas om att också Telia ska dra fiber i vårt område...då skulle det möjligen kunna vara intressant för oss men det är tveksamt.

Paxman skrev:
Att kategoriskt säga att man alltid ska tacka ja till ett fibererbjudande för X tusen kronor tycker jag är fel. Det beror helt på omständigheterna, t ex klarar man sig med ADSL, vad är det för entreprenör som ska lägga nätet, hur länge tänker man sig bo i huset osv. Killen från Scanovas entreprenör sa att det snackas om att också Telia ska dra fiber i vårt område...då skulle det möjligen kunna vara intressant för oss men det är tveksamt.
Självklart ska man göra ett informerat beslut, men tyvärr är det sällan flera aktörer som vill gräva in fiber i samma område. Ett par saker som man bör ha med sig:
* Kopparnätet som ADSL:en kör på är utdöende, när är det ingen som vet - men det kommer försvinna
* Som sagts tidigare så blir det avsevärt dyrare att koppla på sig på fiber om man inte gör det direkt, om det ens går.
* Ja, mycket kommer säkert vara mer trådlöst i framtiden, men det kommer fortfarande vara ett komplement till fiberinfrastrukur. Det finns en "lag", Shannons teorem som beskriver taket för trådlös överföring och dagens teknik är inte så långt därifrån. Det finns en hel del intressant att läsa i den här tråden, jag länkar in från det inlägg där detta börjar avhandlas: http://www.byggahus.se/forum/teknik/231526-kollektiv-anslutning-bredband-fiber-3.html#post1963680

• Gilla
liran
  • Laddar…
ft8072 skrev:
Hej

Fibernät verkar vara på gång i mitt område.
Min man och jag har inte bestämt oss än. 15000:- är för oss mycket pengar som vi inte känner att vi har för tillfället att lägga på detta då vi strax ska ha barn.

Får kommunen (eller vilka det nu är som tar besluten) gräva över min tomt utan mitt tillstånd? De måste väl i så fall meddela detta? Är det något jag har nått att säga till om eller måste man som "liten människa " foga sig efter detta?
Om ni inte har 15000kr nu att lägga ut så ta ett snack med banken om att öka lånet med 15000kr, det blir inte många kronor i månaden räntan ökar.

Ingen får gräva på din tomt utan tillstånd.

• Gilla
liran
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
De håller på hemma hos min mamma också. Samtidigt har de förbättrat internettäckningen med 4G, funkar hur bra som helst. Ska man verkligen betala för att få fiber när mobilnätet hela tiden förbättras? Jag är osäker. Vilka är argumenten? Vi har avrått min mamma från att hoppa på det ...
Som flera andra har skrivit.. Det var nog ett riktigt dåligt råd såvida din mamma inte har råd med anslutningen.

• Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Om ni inte har 15000kr nu att lägga ut så ta ett snack med banken om att öka lånet med 15000kr, det blir inte många kronor i månaden räntan ökar.

Ingen får gräva på din tomt utan tillstånd.
Här blev det såpass billigare kostnader för telefon, tv och internet med fiber att kostnaden tjänades in på 3 år.

Om jag nu skall försöka svara på den ursprungliga frågan, jag tror att kommunen kan få gräva utan ditt tillstånd i vissa fall. Om du tittar på en detaljplan så brukar det vara inritad prickad mark på vissa sträckor. Ibland beror detta på att kommunen har kabelrätt på dessa sträckor. Om så är fallet brukar det framgå av detaljplanen. Men de skall alltid återställa om grävning sker.

ft8072 skrev:
Hej
Fibernät verkar vara på gång i mitt område.
Min man och jag har inte bestämt oss än. 15000:- är för oss mycket pengar som vi inte känner att vi har för tillfället att lägga på detta då vi strax ska ha barn.
Hur eller hur...
Vi bor intill en elcentral tror jag det är. En liten "stuga".
Det enda som är emellan är en grusväg.
Då jag inte är så insatt i allt tekniskt och praktiskt runt detta så vet jag inte om de behöver gräva sig dit. Dock sa min granne att de förmodligen ska gräva över hans tomt. Han bor dock på andra sidan av en annan väg.
Min fråga i det hela är:
Får kommunen (eller vilka det nu är som tar besluten) gräva över min tomt utan mitt tillstånd? De måste väl i så fall meddela detta? Är det något jag har nått att säga till om eller måste man som "liten människa " foga sig efter detta?
Delar din fundering kring pris på fiber.
Kabel-TV var den stora fluga på 90-talet... Grannarna betalade 7-8000kr + månadsavgift och fick ett tiotal kanaler... Jag skaffade parabol, 4500kr (engångskostnad) och har idag över 600 okodade kanaler...
Vill staten att vi skall ha tillgång till fiber, så får väl staten betala för kalaset - de tar ut skatt så det förslår och spenderar intäkterna värre än "lyxfällan"...

Gällande gräva på annans mark.
Ser att andra ha mer uppdaterade kunskaper än vad jag besitter. När jag kontrollerade sist, 2010-2011, så ägde -inte- vare sig stat eller kommun rätt att göra åverkan på privat tomt, men väl mark utanför skyddsområdet runt boningshus (åker, skog, äng osv); dock krävs -ledningsrätt- och för att erhålla detta måste man ha kontrakt med markägaren och avtalen är -mycket- kostsamma.
Så jag råder dig att ta kontakt med Länsstyrelsen och fråga vad kommunen sysslar med... Det är regel, snarare än undantag, att kommuner struntar helt i vad lagen föreskriver (dvs bryter högaktningsfullt mot svensk lag eftersom ingen kan beivra deras brott)... Har haft mycket kontakt med en Länsstyrelse - o den var inte nådig gällande den kommun som det berörde. Hör även med ditt försäkringsbolag, rättshjälpen så du vet vilka dina ekonomiska möjligheter är att försvara dig.

Som det ser ut idag i Sverige så har regeringen en bredbandsstrategi, http://www.regeringen.se/sb/d/12313 , som i enkelhet går ut på att 90% av sveriges hushåll och företag ska ha tillgång till 100 Mbps år 2020. För att bekosta detta finns ett antal olika bidrag fördelade till kommuner och landsting. För landsbygden har landsbygdsprogrammet pengar för att hjälpa fiberföreningar att dra fiber, detta brukar bli ca 30% av totalkostnaden för en "normal" fiberförening. Regeringen har alltså inte mer än en lös strategi om att det "borde vara" och sen ett antal pengar som aktörer får söka för utbyggnad.

Mitt råd är att absolut gå med på en fiberanslutning om kostnaden är under 20000 samt att fibern grävs ner i backen, då detta är en investering som håller i ca 50 år. Rent fastighetsekonomiskt är alltså detta en av de bästa investeringarna man kan göra i sin fastighet. Observera att t ex Telia har ett erbjudande där dom hänger luftkabel, vilket i min mening är helt förkastligt.

Gällande att få dra ledning över annans mark kan man begära ledningsrätt via Lantmäteriet: https://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Ledningsratt/

Här nämns t ex optofiber explicit, och vad jag har hört så blir inte ersättningen speciellt hög för den som motsätter sig ett avtal på frivillig basis. Mitt råd är alltså att gå med och upprätta ett avtal utan att behöva dra det via Lantmäteriet och därmed förhoppningsvis kunna vara med och påverka hur ledningen ska dras. Givetvis ska ingen aktör bara gräva på din mark utan att ha kommit överens med dig först i min mening.

• Gilla
liran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.