Så du menar att du är för lagkrav av cykelhjälm och studsmattenät (oavsett nivå på studsmattan) främst av samhällsekonomiska skäl?

Jag citerar wikipedias emot-argument:

2007 gav Statens vegvesen i Norge råd om att inte förbjuda barn eller vuxna att cykla utan hjälm, då man menade att en sådan lag riskerar att minska cyklandet och skada folkhälsan.[50]

Svenska Cykelfrämjandet och Dansk Cyklist Forbund rekommenderar att man bär hjälm, men är motståndare till hjälmlag då det skulle minska cyklingen och därmed skada folkhälsan [51][52]. Även Svenska Cykelsällskapet anser att hjälmar skyddar vid en kollision, men att en hjälmlag skulle skada folkhälsan [53]. Det tyska cyklistförbundet ADFC menar att en hjälmlag skulle ge en nettoförlust för folkhälsan[54]. Europeiska cyklistförbundet ECF och brittiska CTC är mot såväl hjälmlagar som hjälmkampanjer, bland annat för att kampanjerna överdriver riskerna med cykling[55]och att de skadar folkhälsan.[56][57] Det nyzeeländska cykelfrämjandet CAN menar att lagen om cykelhjälm inte fungerar som avsett och måste utredas.[58]

...

Nej, jag tycker inte vi ska ta bort kravet på bilbälten men jag tycker vi ska vara väldigt försiktiga med att införa ytterligare regler.

• Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, jag tycker att det är bättre utan skyddsnät eftersom det är roligare att hoppa då. Jag tycker också att det inte ska vara lagkrav på cykelhjälm eftersom jag tror att det ökar cyklandet.
Tror någon har hackat marlens och pers konton

• Gilla
  • Älska
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Jag blir orolig för att mattan ska gå i marken och risk för riktigt fula fotfrakruter finns. Studsmattorna har den höjden av en anledning...

Min smala 14 åring drar mattan nästan i marken, och då har vi en bra matta. Utslitna fjädrar i kombination med varmt väder med sol och markkänning är oundvikligt.

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
Jag tror inte du behöver vara orolig för fotfrakturer. En nergrävd studsmatta har ju en grop under. Djupet på vår grop är 85 cm och höjden på studsmattan är 28 cm. Totalt blir avståndet mellan mattan och marken 113 cm.

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
F
Ja, jag tycker att det är bättre utan skyddsnät eftersom det är roligare att hoppa då. Jag tycker också att det inte ska vara lagkrav på cykelhjälm eftersom jag tror att det ökar cyklandet.
Jag är ju fruktansvärt nyfiken på vad det är som gör hoppandet på studsmatta roligare utan nät (jag har provat både med och utan)? Och minst lika nyfiken på vilken unge som skulle låta cykeln stå för att man behöver dra på dig en hjälm? Det skulle ju garanterat öka skallskadorna men det behövs ju knappast diskuteras.

Fast jag är väl inte bättre själv, jag tycket tex att en pool är betydligt bättre med vatten i..

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Nätet skymmer utsikten och "stänger in" den som hoppar och på så sätt begränsar hopparens frihet.

Nätet gör också att du inte kan ta sats utanför studsmattan och hoppa på studsmattan. Det sista kräver att studsmattan är nergrävd.

På så sätt tycker jag att det blir roligare att hoppa utan nät.

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
"stänger in" den som hoppar
Ja självklart, det är ju syftet med säkerhetsnätet.
Att förhindra att hopparen av misstag hamnar utanför.

• Älska
Veronica.
  • Laddar…
F
I allt man gör (eller jag gör) ingår en riskbedömmning. Jag kör motorcykel med god säkerhet men kör bil på ett sätt som många skulle bli fullständigt förfärade över (jag har fått en kollega att kasta upp), har tävlat i racing, kört tusentals tränings- och tävlingsvarv på racerbana och kört lite kart på hobbynivå.

Jag strävar alltid efter en riskminimering och skattar varje situation efter en riskbedömmning och det fungerar. Tex på en bana finns det väldigt sällan nåt hårt att slå i innan farten bromsats ordentligt, alltså mindre farligt, ladda mer. I trafik gör jag alltid en rimlighetsbedömmning om det tex kan förekomma gående på det aktuella vägpartiet, greppnivå och vilka avsikter den mötande lastbilen har.

Cyklar jag till grannen 400m bort gör jag troligtvis utan hjälm i 15km/h. Cyklar jag 14km till jobbet så gör jag garanterat det med hjälm och toppfarter på 45-50km/h.

Jag är ingen pajas som över-curlar mina barn och plastar in dom i skumgummi så fort dom skall utomhus men en rimlig säkerhetsnivå är absolut att föredra tycker jag. Sett till mig själv så saknade jag helt eller delvis omdöme tills jag var runt 25 eller nåt sånt, känns meningslöst att förvänta sig det av en 13-åring som skall visa tjejerna hur många volter han kan göra på studsmattan.

Sen finns det dom som alltid finner tjusningen i att göra relativt säkra och ofarliga saker så farligt som möjligt, har väldigt svårt att förstå beteendet på nån som aspirerar på epitetet vuxen faktiskt.

• Gilla
  • Älska
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Så. Har du nät på studsmattan eller ej?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Så. Har du nät på studsmattan eller ej?
Som ordförande i en trampolinförening och engagerad i trsmpolinsporten säger jag självklart nät - om inte nätet utgör större skada (som att man hoppar högre). Gräsmatta är väldigt hård... Men det största faran är fler än en på trampolinen.

På riktiga trampoliner har vi tjockmattor på långsidorna på golvet och nedslagsvingar på kortsidorna (man hoppas med näsan mor kortsidan).

• Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
När vi ser folk som cyklar utan hjälm brukar vi 'skämta' med våra barn att det inte gör så mycket, för dom har antagligen inte så mycket att skydda. Något rått kan tyckas, men det ligger en del i det. Läs: Darwin awards. Det förtydigar också våran ståndpunkt, att cykla utan hjälm är bara korkat.

Coolt projekt för övrigt!

• Gilla
  • Arg
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Tar ni in mattan på vintern eller täcker över.
Har det samlats vatten under den ?

Nej, vi tar inte in mattan över vintern och inte heller så täcker vi över den.

Vet ej om det samlats vatten under den men jag ska försöka kolla imorgon när det är ljust ute och ber om att få återkomma.

• Gilla
fridde och 1 till
  • Laddar…
Jag tar in mattan över vintern. Det samlas inte vatten hos mig men det beror nog på vad man har för jordmån.

Har nedgrävd studsmatta utan nät och än så länge inga olyckor efter många års intensivt användande av barnen. Tycker det verkar som nät inbjuder till mer våldsamt hoppande.

• Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Vi har tagit in studsmattan över vintern. Det var lite vatten stående ett tag i höstas, får se hur det blir nu när snön smälter. På sommaren har vi inte haft några problem med vatten i gropen. Får man det gäller nog att dränera, borde räcka att gräva ner ett rör till annan dränering eller dagvattenledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.